تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۵۱
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۳۴۰۸۴۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

تعیین سقف اجاره‌بها در بازار مسکن قانونی شد/ قرارداد ۱۰ ساله چابهار با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون دلاری

‌می‌متالز - وزیر راه وشهرسازی گفت: با ابلاغ قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن تعیین سقف اجاره بهای مسکن در شهر‌های مختلف قانونی و سکو‌های اینترنتی نظام‌مند شدند.

به گزارش می‌متالز، مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه قانون ساماندهی بازار اجاره مسکن و زمین در مجلس شورای اسلامی پس از تصویب به دولت ارسال شد و روز گذشته رئیس جمهور اجرای این قانون را به وزارت راه وشهرسازی ابلاغ کرد گفت:قانون ساماندهی بازار اجاره زمین و مسکن برای اولین بار قانونی است که مدیریت اجاره را در استان‌ها اجرا خواهیم کرد و دولت از طریق این قانون می‌تواند سقف اجاره‌بها را تعیین کند.

وی افزود: برای اجرای این قانون اضطراری را هم در نظر گرفته ایم به طوری که اگر در یکی از استان‌های کشور نرخ تورم بیش از ۳۰ درصد باشد شورای مسکن می‌تواند ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم نسبت به تعیین سقف اقدام کند.

بذرپاش بیان کرد: پیش از این قانون تعیین سقف در دوران کرونا بود ۲۵ درصد تعیین شده بود که برای اجرای آن الزام قانونی وجود نداشت، اما با تصویب این قانون تعیین سقف اجاره الزامی شد.

بذرپاش بیان کرد: بخش دیگری از این قانون ساماندهی سکو‌های مجازی بود که مداخله آنها در بازا رمسکن نظام مند‌تر شده است.

وزیر راه وشهرسازی در ادامه به انعقاد قرارداد ۱۰ ساله تجهیز و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اشاره کرد و گفت: این قرارداد دو روز گذشته با کشور هند در قالب یک قرارداد ۱۰ ساله منعقد شد و اجرای این تفاهم نامه به صورت مستقیم از سوی نخست وزیر هند پیگیری میشد.

بذرپاش بیان کرد: ارزش این قرارداد در ابتدا ۸۰ میلیون دلار بود که در تفاهم‌نامه روز گذشته ارزش این قرارداد در فاز اول به ۱۲۰ میلیون دلار و تامین مالی ۲۵۰ میلیون دلاری تجهیزات از سوی کشور هند انجام شد که در مجموع ارزش سرمایه گذاری این بندر ۳۷۰ میلیون دلار بود که برای فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار انجام شد.

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه تجهیز بندر و بهره برداری از آن و میزان حداقلی از کانتینر‌های که از کشور هند وارد این بندر شده و به کشور‌های مقصد اعزام می‌شود از جمله موارد این تفاهم نامه است گفت: پیش از این بسیاری از قرارداد‌ها به صورت موقت بود که شرکت‌های هندی انگیزه‌ای برای اجرای آن نداشتند که در حال حاضر با انعقاد تفاهم نامه ۱۰ ساله شاهد ورود با انگیزه بیشتر شرکت‌های هندی هستیم.

رشد ۵۸ درصدی ترانزیت جاده‌ای

بذرپاش با بیان اینکه با وجود رشد ۵۸ درصدی ترانزیت جاده‌ای در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، این رشد طی امسال نیز ادامه دارد گفت: تا امروز ۲۶ اردیبهشت، رشد ترانزیت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد است.

وی گفت: این رشد نشان می‌دهد که امسال هم بهبود شرایط ترانزیت جاده‌ای ادامه دارد و امیدوارم در سال جاری بتوانیم رکورد دیگری در این زمینه رقم بزنیم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ابلاغ قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها اشاره کرد که این قانون از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده