تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۳۸
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۳۴۰۹۷۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

بهمن G۹ بخریم یا KMC T۹؟/ پیکاپ‌های غول چینی در بازار ایران

‌می‌متالز - بازار پیکاپ‌های مونتاژی در سال‌های اخیر داغ شده و در این میان بهمن G۹ و KMC T۹ جزو جدیدترین و بزرگ‌ترین پیکاپ‌های مونتاژی بازار محسوب می‌شود. این دو خودرو در بخش مشخصات فنی شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، اما خرید کدام معقول‌تر است؟

به گزارش می‌متالز، لقب پیکاپ عظیم‌الجثه در بازار ایران، فعلاً به دو محصول بهمن G۹ و KMC T۹ تعلق می‌گیرد. این دو خودرو هم از لحاظ ابعادی و هم از لحاظ فنی شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، اما در شرایط فعلی خرید کدام یک به‌صرفه‌تر است؟

بهمن G۹ یک پیکاپ غول از شرکت ZX Auto است که یکی از زیرمجموعه‌های شرکت GAC به شمار می‌رود. همان شرکتی که سه محصول آن از جمله GAC امپو و امکو با راسا موتور خاورمیانه وارد بازار ایران شده است.

از سوی دیگر پیکاپ KMC T۹ به نوعی برادر بزرگ‌تر T۸ به شمار می‌رود که محصولی از شرکت خودروساز جک است. T۸ یکی از موفق‌ترین پیکاپ‌های مونتاژی بازار ایران بود، اما آیا T۹ نیز به همان اندازه موفق عمل می‌کند؟

مشخصات فنی

در بخش مشخصات فنی، هر دو پیکاپ جدیدالورود بازار شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. بهمن G۹ از یک پیشرانه چهار سیلندر دولیتری با تکنولوژی TGDI بهره می‌برد که قادر به تولید حداکثر ۱۹۵ اسب بخار و ۳۶۰ نیوتن‌متر است. این پیشرانه از طریق گیربکس هشت‌سرعته ZF با قابلیت تعویض دنده الکترونیکی، قدرت تولیدی را به هر دو محور جلو و عقب منتقل می‌کند.

از سوی دیگر پیکاپ KMC T۹ هم یک پیشرانه چهار سیلندر دولیتری با تکنولوژی TGDI دارد که حداکثر ۲۲۱ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. پیکاپ جدید کرمان موتور نیز از یک گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیک استفاده می‌کند که قدرت تولیدی را به هر دو محور جلو و عقب انتقال می‌دهد.

بهمن G ۹ بخریم یا KMC T ۹؟/ پیکاپ‌های غول چینی در بازار ایران

شایان ذکر است سیستم تعلیق بهمن G۹ در بخش عقب از فنرلول استفاده می‌کند و نسبت به سیستم تعلیق T۹ کرمان موتور که بخش عقبش از نوع فنرشمش است، سواری نرم‌تری خواهد داشت.

طراحی ظاهری

از لحاظ ابعادی، پیکاپ G۹ بهمن موتور در همه قسمت‌ها اندازه بزرگ‌تری نسبت به KMC T۹ دارد. باید در نظر داشت که خود T۹ خودرو کوچکی به شمار نمی‌رود و بنابراین بهمن G۹ یک غول به تمام معناست.

پیکاپ چینی بهمن موتور در برخی از قسمت‌ها شباهت بسیاری با داج رم آمریکایی دارد. جلوپنجره‌ای با خطوط افقی و چراغ‌های بسیار بزرگ در نمای جلو و رکاب‌های بسیار بزرگی در نمای جانبی اولین قسمت‌هایی است که توجه شما را جلب می‌کند و هماهنگی خوبی با سایر ابعاد خودرو دارد. همچنین رینگ‌هایی که بهمن G۹ استفاده می‌کند از نوع آلومینیومی ۱۸ اینچی است. در نمای پشتی نیز این شباهت با دوج آمریکایی حفظ شده، اما چیزی که می‌تواند امیدوارکننده باشد، طراحی پله‌گونه سپر است که سوار شدن به فضای بار را بسیار راحت می‌کند.

به ادعای شرکت سازنده جک، در طراحی KMC T۹ از بوفالوی آمریکایی الهام گرفته شده است. با دقت در قسمت جلوی این پیکاپ، می‌توان تا حدودی شباهت آن با بوفالو را درک کرد؛ چراکه جلوپنجره بسیار بزرگ اشاره به صورت بزرگ و چراغ‌های کشیده و کوچک، اشاره به چشم‌های کوچک آن دارد.

از نمای جانبی نیز، پیکاپ مونتاژی کرمان موتور ارتفاع مناسبی نسبت به زمین دارد که یکی از دلایل آن می‌تواند رینگ‌های بزرگ ۱۸ اینچی باشد. نمای پشتی شباهت بسیاری به نمای پشتی KMC T۸ دارد. به‌نوعی هیچ تغییری در بخش پشتی به چشم نمی‌خورد؛ اما شاید بتوان گفت مهم‌ترین تغییر پیکاپ جدید، رنگ مشکی سپر پشتی است که در نسل قبلی، هم‌رنگ بدنه بود و به دلیل استفاده‌های آفرودی، با کوچک‌ترین ضربه رنگ خود را از دست می‌داد.

طراحی داخلی

طراحی بخش داخل کابین هر دو پیکاپ مونتاژی، مانند سایر بخش‌ها شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. چینش کانال‌های سیستم تهویه در دو طرف نمایشگر مانند هم هستند؛ با این تفاوت که نمایشگر مرکزی بهمن G۹ اندازه ۱۰.۱ اینچی و KMC T۹ اندازه ۱۰.۴ اینچی دارد.

پشت‌آمپر هر دو خودرو به صورت تمام‌دیجیتالی تعبیه شده که به نظر بسیاری از کارشناسان، می‌توانست آنالوگ باشد تا آن حس آفرودی و عضلانی را بیشتر به راننده القا کنند.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

از جمله آپشن‌های بهمن G۹ می‌توان به کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، دف‌لاک برقی، سیستم هشدار برخورد از جلو، کنترل حرکت بین خطوط، کروزکنترل تطبیقی، سنسور فشار باد لاستیک‌ها، چراغ‌های خودکار، سنسور باران، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر وایرلس جلو و خروجی شارژر ردیف عقب، دوربین ثبت وقایع و صندلی‌های ردیف جلو برقی با گرم‌کن اشاره کرد.

همچنین KMC T۹ دارای آپشن‌هایی مثل کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، کنترل حرکت در سربالایی، سیستم هشدار برخورد از جلو، کروزکنترل، سنسور فشار باد لاستیک‌ها، نورپردازی داخل کابین، سانروف، صندلی‌های ردیف جلو برقی با گرم‌کن و سردکن کنسول میانی است؛ بنابراین پیکاپ T۹ در بخش امکانات ایمنی، همچون رادار‌های جانبی اندکی پایین‌تر از بهمن G۹ قرار می‌گیرد.

قیمت بهمن G۹ و KMC T۹

هر دو خودرو مذکور مانند تمامی قسمت‌ها در بخش قیمت نیز مثل یکدیگر هستند. بهمن G۹ با قیمت یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان از درِ کارخانه به فروش می‌رسد و در بازار با سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

در مقابل KMC T۹ کرمان موتور نیز با همان نرخ درِ کارخانه یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومانی به فروش می‌رسد، اما به دلیل جدید بودن خودرو، در حال حاضر قیمت بازار آن کشف نشده است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده