تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۱۸
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۴۱۰۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دیدوان (چشم همیشه باز مدیران)

بررسی قدرت اقتصادی هند

‌می‌متالز - انتظار می‌رود که نارندرا مؤدی (Narendra Modi) در انتخابات آینده برای سومین بار به‌عنوان نخست‌وزیر هند برگزیده شده تا موقعیت او به‌عنوان مهم‌ترین رهبر هند از زمان نهرو (Nehru) تثبیت شود. موفقیت انتخاباتی این فرزند فروشنده چای، نشان‌دهنده مهارت سیاسی او، قدرت ایدئولوژی ملی‌گرای هندو با فرسودن نهاد‌های دموکراتیک است؛ اما وی این حس را در میان رأی‌دهندگان عادی و نخبگان منعکس می‌کند که در حال به ارمغان آوردن شکوفایی و قدرت برای هند است.

به گزارش می‌متالز، در دوران تصدی وی تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به میزان ۸.۴ درصد رشد کرد؛ اما رشد کلی با توجه به استاندارد‌های این کشور قابل‌توجه نبوده است. طی سه دهه اصلاحات، رشد به‌طور متوسط ۶.۴ درصد (۵.۶ درصد در طول دهه تصدی مؤدی) در سال بوده است.

شکل ۱ نمودار رشد سالیانه تولید ناخالص داخلی این کشور را در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ و همچنین پیش‌بینی تا سال ۲۰۲۸ را نشان می‌دهد.

هند آقای مؤدی، آزمایشی دربارۀ چگونگی ثروتمندتر شدن یک کشور در میان جهانی‌زدایی تحت رهبری یک مرد قدرتمند است. اینکه بتواند سریع رشد کند و تا ۱۰ تا ۲۰ سال آینده بدون وقفه پیش برود، سرنوشت ۱.۴ میلیارد نفر و اقتصاد جهان را رقم خواهد زد؛ اما ابهاماتی در مورد ادامه موفقیت این کشور نیز وجود دارد. دو دوره آقای مؤدی در برخی موارد از جمله زیرساخت‌های دیجیتال پیشرفت چشمگیری داشته و از اعتبار جهانی روبه‌رشدی با بازدهی بالاتر از میانگین جهانی برخوردار است. همچنین در این دو دوره بخش مالی پاک‌سازی شده است. این نشان‌دهنده یک محیط کسب‌وکار سالم ازجمله در زمینه‌های مالیات بر کالا‌ها و خدمات ملی است؛ اما نمی‌توان کاستی‌های اقتصادی، بازار کار ضعیف و عدم نظارت دولتی جهت انتقال جمعیت روستایی به شهری را نادیده گرفت.

از طرفی هند داری سریع‌ترین رشد در بین کشور‌های بزرگ جهان با نرخ سالانه ۶ تا ۷ درصد است. داده‌های جدید نشان می‌دهد که اعتمادبخش خصوصی به بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون رسیده است. این کشور در حال حاضر پنجمین اقتصاد بزرگ است و ممکن است تا سال ۲۰۲۷ میلادی، پس از آمریکا و چین در رتبه سوم قرار گیرد. گفتنی است بازار سهام هند چهارمین بازار ارزشمند در جهان است و بازار هوانوردی آن در رتبه سوم قرار دارد. شکل ۲ مؤید این موضوع است.

رکن دیگر رشد اقتصادی هند صادرات خدمات است که به ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است. به‌تازگی شرکت‌های هندی مراکزی تأسیس کرده‌اند که به شرکت‌های چندملیتی، خدمات تحقیق و توسعه و خدماتی مانند انجام امور قانونی و حسابداری ارائه می‌کنند.

بر اساس آخرین گزارش چشم‌انداز تجارت جهانی و آمار سازمان تجارت جهانی (WTO)، صادرات خدمات دیجیتالی هند در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۲۵۷ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل از آن ۱۷ درصد افزایش داشته است. عملکرد این کشور در این زمینه بسیار بهتر از آلمان و چین بود که هرکدام ۴ درصد رشد را ثبت کرده‌اند. شکل ۳ میزان صادرات هند در فاصله سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی را نشان می‌دهد.

از منظر دیگر کشور هند همچنان دچار فقر چندبعدی است که حتی در برخی ایالت‌ها، شدت بسیار بیشتری نیز دارد؛ اما داده‌های جدید حاکی از آن است که سهم جمعیتی که با کمتر از ۲.۱۵ دلار در روز با قیمت‌های سال ۲۰۱۷ (معیار جهانی فقر) زندگی می‌کنند، از ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۱، هم‌اکنون به زیر ۵ درصد رسیده است.

به‌طورکلی چشم‌انداز آینده اقتصادی هند امیدوارکننده به نظر می‌رسد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند تا سال ۲۰۲۷ میلادی، این کشور از ژاپن و آلمان پیشی خواهد گرفت و به سومین اقتصاد بزرگ جهان بدل خواهد شد.

دولت جدید این کشور جهت حفظ و تسریع رشد هند (فارغ از اینکه آقای مؤدی مجدداً انتخاب شود یا خیر)، باید رویکرد استراتژیک و چندجانبه‌ای را اتخاذ کند. نخست باید زمینه انجام تجارت آسان را از طریق تسهیل مقررات مهیا کند و بخش خصوصی را تشویق به سرمایه‌گذاری در تولید و زیرساخت‌ها نماید. ثانیاً دولت باید توسعه سرمایه انسانی را با سرمایه‌گذاری در آموزش حرفه‌ای و برنامه‌های ارتقای مهارت در اولویت قرار دهد. ثالثاً تأکید مداوم بر دیجیتالی‌سازی و گسترش ابتکاراتی مانند IndiaStack بسیار مهم است. این کالا‌های عمومی دیجیتال می‌توانند شمول مالی و دسترسی به خدمات را بهبود بخشند و نوآوری در سایر بخش‌ها را تسریع کنند. دولت آتی همچنین باید با رسیدگی به نابرابری‌های درآمدی، بهبود دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و آموزش باکیفیت و توانمندسازی جوامع به حاشیه رانده‌شده، رشد همگانی را در اولویت قرار دهد. دولت جدید از طریق این اطلاعات می‌تواند از صعود اقتصادی پایدار و سریع اطمینان یابدد و موقعیت خود را به‌عنوان یک قدرت اقتصادی جهانی در دهه‌های پیش‌رو تثبیت کند.

منابع:

  1. https://www.economist.com/leaders/۲۰۲۴/۰۴/۲۵/how-strong-is-indias-economy
  2. https://www.economist.com/special-report/۲۰۲۴/۰۴/۲۲/for-its-next-phase-of-growth-india-needs-a-new-reform-agenda
  3. https://www.statista.com/statistics/۲۶۳۶۱۷/gross-domestic-product-gdp-growth-rate-in-india/
  4. https://www.statista.com/chart/۳۱۵۸۷/real-gdp-growth-top-۶-economies/
  5. https://www.businesstoday.in/technology/story/india-scores-ahead-of-china-in-digital-services-exports-in-۲۰۲۳-۴۲۵۱۱۵-۲۰۲۴-۰۴-۱۱،
  6. https://www.statista.com/chart/۲۹۵۹۵/export-value-of-the-most-important-commodities-services-exported-by-india/
  7. https://www.morganstanley.com/ideas/investment-opportunities-in-india
  8. https://www.forbes.com/sites/benjaminlaker/۲۰۲۴/۰۲/۲۳/india-to-become-third-largest-economy-by-۲۰۲۷-implications-for-leaders/?sh=۵۸۷۲۲a۳e۴fd۵

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

عناوین برگزیده