تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۴۹
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۴۱۲۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

پروژه‌های معدنی در هیچ شرایطی معطل نماند

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به هیچ عنوان مماشات با معطلی در اجرای پروژه‌های معدنی قابل قبول نیست و باید این موضوع به درستی در شورای معادن مطالبه شود.

به گزارش می‌متالز، رضا محتشمی‌پور ۲۹ اردیبهشت در دیدار با استاندار خراسان جنوبی گفت: در سال‌های اخیر در بخش معدن اقدامات خوبی انجام شده و عملیات مطالعات پایه در بخش بزرگی از خراسان جنوبی تمام شده است.

وی بیان کرد: همچنین ورود شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در چند سال اخیر به نتیجه رسیده لذا نشان می‌دهد که نقشه معدنی منطقه عوض شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکل معطل ماندن ظرفیت‌های معدنی در برخی از مناطق کشور، تأکید کرد: به هیچ عنوان با معطل ماندن پروژه‌های معدنی مماشات نشود تا ظرفیت‌های بالقوه در این حوزه فعال باشد.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های معدنی نباید معطل بماند بلکه باید با حساسیت لازم در استان‌ها به این مساله پرداخته شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به هیچ عنوان مماشات با معطلی در اجرای پروژه‌های معدنی قابل قبول نیست و باید این موضوع به درستی در شورای معادن مطالبه شود.

محتشمی‌پور بیان کرد: خراسان جنوبی ظرفیت‌های بالایی در حوزه معادن دارد که باید از گذشته‌ها اقدامات چشمگیری برای آن انجام می‌شد، اکنون هم با تعیین تکلیف پروانه‌های معطل باید معادن به سرعت فعال شود.

به گفته وی، فعال شدن معادن به افزایش حقوق دولتی در این بخش کمک کرده و عواید آن به استان برگشت داده می‌شود که در نهایت منجر به تکمیل زیرساخت‌ها می‌شود.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مطالبات قانونی بخش معدن به خوبی درخواست نشده و محدودیت‌هایی ایجاد کرده است در حالی که طبق قانون در بخش زیرساخت معدن ۷۷ درصد منابع باید هزینه شود، اما سال گذشته ۱۰ تا ۱۲ درصد توانستیم تخصیص بودجه بگیریم.

محتشمی‌پور بیان کرد: این مساله چالش جدی برای بخش معدن ایجاد کرده است در حالی که ۱۵ درصد این منابع باید به استان اختصاص یابد، اما همیشه دو تا سه درصد بوده و سال گذشته برای اولین بار به چهار درصد عملکرد رسید.

وی تصریح کرد: این رشد ناشی از پیگیری‌هایی بود که در نهایت سرفصل بودجه از وزارت صمت خارج شد و مستقیم به خزانه استان‌ها رسید.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در قانون، پرداخت ۱۰۰ درصدی این مبلغ تکلیف شده و اکنون ایراد وارد است لذا اولین ضرر به معدن‌کار می‌رسد، مردم هم طلب‌کار و ناراضی هستند و مسئولان نیز در پاسخ دادن به مطالبات دچار چالش می‌شوند بنابراین وزارت کشور و نمایندگان مجلس اکنون در فصل جداول بودجه باید به این موضوع ورود پیدا کند.

وی افزود: برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در حوزه معدنی کشور اولویت با خراسان جنوبی بوده که گام اول آن اکتشافات است و در مرحله بعد واحد‌های فرآوری باید راه‌اندازی شود.

محتشمی‌پور با تأکید بر اینکه قول عمل نشدنی به سرمایه‌گذاران نباید داد، چون خلف وعده‌ها در سرمایه‌گذاری بعدی تاثیر منفی دارد، بیان کرد: یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ کشور به خراسان جنوبی معرفی شده که امید است زمینه جذب و ماندگاری این شرکت فراهم شود.

وی به ضرورت فعال کردن برخی پروانه‌های معدنی تأکید کرد و افزود: اولویت‌بندی در این زمینه اهمیت دارد و باید از اختیارات استانی در این حوزه بیشترین بهره‌برداری را انجام دهیم.

محتشمی‌پور با اشاره به اینکه مناطق معدنی توسط ایمیدرو در خراسان جنوبی شناسایی شده، گفت: بر اساس ظرفیت‌های موجود، پروانه باید صادر شود تا با سرعت بتوان کار بهره‌برداری معدنی را انجام داد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده