تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۳۴۱۲۵۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در جلسه با سازندگان تجهیزات خارجی مطرح کرد؛

شروع ساخت تجهیزات و بررسی ریسک‌ها و چالش‌های ماشین بریکت‌سازی گرم و تجهیز رکوپراتور

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران گفت: جلسه شروع رسمی ساخت ماشین‌های بریکت‌سازی گرم با شرکت سازنده آلمانی و رکوپراتور‌های ناحیه بازیابی حرارت پروژه آهن اسفنجی با شرکت سازنده اسپانیایی برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، مجتبی حمیدیان با بیان اینکه در ماه‌های قبل قرارداد ساخت ماشین‌های بریکت‌سازی گرم و رکوپراتور‌های ناحیه بازیابی حرارت پروژه آهن اسفنجی بافق عقد و قرارداد آن موثر شده بود. جلساتی با سازندگان آن تجهیزات برای بررسی چالش‌ها، جدول زمانی کار، نحوه گردش کار، قطعات یدکی و ... برگزار شد. این جلسات که به صورت مجازی و با حضور مدیران و کارشناسان ارکان پروژه آهن اسفنجی بافق تشکیل شد تمامی انتظارات مدنظر کارشناسان با سازندگان طرح و نهایی شد.

حمیدیان تصریح‌کرد: این تجهیزات از نظر زمانی در مسیر بحرانی پروژه قرارداشت که می‌بایست هر چه سریعتر ساخت آن شروع می‌گردید و در این راستا تکنولوژی‌های بروزی مانند افزایش باندل‌ها برای پیش گرم گاز در رکوپراتور مطروح بود و می‌بایست تصمیم گیری لازم باتوجه به کاهش مصرف گاز کارخانه و افزایش هزینه آن اخذ می‌شد. 

مدیرعامل شرکت سنگ‌ آهن مرکزی ایران افزود: ماشین بریکت‌سازی گرم، دستگاهی است که آهن‌اسفنجی را به صورت فشرده و در دمای بالا تحت عنوان بریکت داغ تولید می‌کند. در بریکت‌سازی گرم آهن اسفنجی وارد پرس‌های غلتکی شده و با اعمال نیرو ضمن بسته شدن حفره‌های داخلی این محصول، کاهش سطح قابل دسترسی و افزایش چگالی ظاهری را خواهیم داشت. در واقع می‌توان گفت روش مطمئن و توسعه یافته‌ای است تا آهن اسفنجی فعال و مستعد آتش‌سوزی را غیرفعال نمود.

وی اضافه‌کرد: ماشین بریکت‌سازی گرم تولید ذرات ریز و گرد و غبار را کم کرده و انتقال حرارت را بهبود می‌دهد و تنها روش غیرفعال‌سازی آهن اسفنجی است که توسط سازمان بین المللی دریایی (IMO) پذیرفته شده است و اجازه حمل دریایی آن بدون درنظر گرفتن موارد احتیاطی داده شده است.

حمیدیان گفت: واحد رکوپراتور یکی از بخش‌های اصلی فرآیند تولید محسوب می‌شود که یک سیستم مبدل جرارتی گازی است و به منظور بازیافت حرارت از گاز سوخته شده داخل ریفورمر تعبیه شده است و دمای تقریبی ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد گاز را دریافت و پس از کاهش دما به ۲۰۰ درجه سانتیگراد آن گاز از طریق دودکش اجکتور وارد جو می‌کند.

مدیرعامل شرکت سنگ‌ آهن مرکزی ایران تاکید کرد: سعی ما براین است که تجهیزات این پروژه عظیم از بروزترین تکنولوژی و معتبرترین سازندگان داخلی و خارجی و در حداقل زمان ممکن تامین گردد تا انشاءالله شاهد اتمام این پروژه باشیم.

شروع ساخت تجهیزات و بررسی ریسک‌ها و چالش‌های ماشین بریکت‌سازی گرم و تجهیز رکوپراتور

منبع: سنگ آهن مرکزی ایران-بافق

عناوین برگزیده