تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۵۰
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۹۶۵۲۹
سرویس خبر : انرژی

احیای صنعت نفت آمریکا با عقب‌ نشینی روسیه و عربستان

می متالز - صنعت نفت آمریکا ممکن است از تیررس یک گلوله جای خالی داده باشد، چرا که روسیه و عربستان سعودی که تنها یک ماه قبل امیدوار بودند که تولیدکنندگان نفت آمریکا را از بازار حذف کنند، از تهدید خود مبنی بر عرضه بیش از حد نفت به بازاری که از قبل اشباع شده است، عقب‌نشینی کردند، قماری که اذعان کردند به خودشان نیز آسیب می‌رساند. آنها هفته قبل موافقت خود را مبنی بر کاهش آزمایشی تولید اعلام کردند.
احیای صنعت نفت آمریکا با عقب‌ نشینی روسیه و عربستان

به گزارش می متالز، تغییرات دوره‌ای این امکان را برای شرکت‌های آمریکایی فراهم می‌کند که بدون دستورالعمل‌های دولتی یا نظارتی تولید را متناسب با شرایط خود کاهش دهند، چرا که سرمایه‌ گذاری در بخش‌های اکتشاف و تولید بسیار کمتر می‌شود.

امی مایرز جف، متخصص انرژی و خاورمیانه در شورای روابط خارجی گفت: «خوشبختانه، صنعت نفت آمریکا از بدترین سناریو رها شده است.
اگرچه همچنان ورشکستگی‌ها وجود خواهد داشت، اما فعلا ترس ویرانی عمده در صنعت را می‌توان کنار گذاشت، زیرا بدترین جنگ قیمت تمام شده است.»

آنچه در روزهای اخیر اتفاق افتاده است، این امکان را برای صنایع نفت و گاز فراهم می‌کند که به طور مستقیم و غیرمستقیم نزدیک به ۱۰ میلیون آمریکایی را به کار دعوت کنند. افزایش تولید نفت ایالت متحده در سال‌های اخیر، وابستگی به نفت خارجی را کاهش داده است و بنزین ارزان‌تر را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده است.

ابقای ابهام برای صنعت

کنفرانس مجازی کشورهای تولیدکننده نفت و وزرای انرژی گروه ۲۰، در روزهای پنج‌ شنبه و جمعه هفته گذشته با ابهام به پایان رسید. مکزیک با پیشنهاد عربستان سعودی و روسیه مبنی بر کاهش ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز مخالفت کرد. پس از آن دونالد ترامپ قول مبهمی داد که میزان کاهشی که همسایه جنوبی از آن امتناع کرده است را جبران کند.

اعضای کشورهای صادرکننده نفت به رهبری عربستان سعودی وارد مذاکره شده بودند با این امید که ایالت متحده، کانادا و دیگر تولیدکنندگان غربی به صورت صریح با توافق کاهش تولید موافقت می‌کنند و حدود ۴ تا ۵ میلیون بشکه به این میزان اضافه خواهند کرد. در عوض مقامات آمریکایی تنها اطمینان دادند که علاوه بر کاهش‌های داوطلبانه‌ای که پیش از این توسط برخی از شرکت‌های ایالت متحده آغاز شده است، تولید نفت با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

صنعت جهانی نفت همچنان با مشکلاتی رو به‌ روست

در استناد به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی و مشاوران نفت، با شیوع ویروس کرونا و سقوط فعالیت‌های اقتصادی ناشی از آن، تقاضا برای نفت ۳۰ تا ۳۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

تحلیلگران انتظار دارند که قیمت نفت که ۶ سال قبل بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه قرار داشت، برای آینده قابل پیش‌ بینی کمتر از ۴۰ دلار در هر بشکه باقی بماند. قیمت بنچ مارکت نفت آمریکا در روز پنج‌ شنبه کمی پایین‌تر از ۲۳ دلار در هر بشکه قرار داشت.

اما به نظر می‌رسد که از تک رقمی شدن قیمت نفت که حدود ۲ دهه است شاهد آن نبوده‌ایم جلوگیری شود. لابی اخیر رئیس‌ جمهور ترامپ با عربستان سعودی و روسیه برای کاهش تولید، کمک کرد که قیمت نفت چند دلار در هر بشکه افزایش یابد. همچنین این مصونیت را برای شرکت‌های آمریکایی ایجاد کرد که در معرض کاهش قیمت‌ها قرار نگیرند و با ثابت کردن قیمت فروش آنها در سطح بالایی که حتی نزدیک به چاه‌های شیل بود، آنها را قادر به کاهش میزان ضرر و زیان خود کرد.

در حال حاضر هزاران شغل در شرکت‌های نفتی آمریکا از بین می‌رود، چاه‌های قدیمی نفت بسته می‌شوند، دکل‌های حفاری برچیده می‌شوند و تجهیزات اکتشاف نفت برای ورود به بدترین رکود قرن آماده می‌شوند. ایالت‌های تولیدکننده نفت مانند تگزاس، اوکلاهاما و داکوتای شمالی خسارت عمیق در شغل و درآمدهای مالیاتی را پیش‌بینی می‌کنند.

کاهش تقاضا برای نفت در سراسر جهان ممکن است باعث شود که صادرات نفت آمریکا که در سال کذشته به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز رسیده بود، تقریباً به طور کامل متوقف شود. نگرانی در مورد تغییرات اقلیمی نیز باعث تداوم اجتناب از صنعت و ترس سرمایه‌گذاران می‌شود.

در این میان مدیران صنعت پیش‌بینی می‌کنند که فرایند ادغام انجام شود، یعنی شرکت‌های کوچک و مقروض توسط شرکت‌های بزرگتر خریداری شوند و یا با یکدیگر ادغام شوند. در زمانی که وضعیت بازار با دیکته عرضه و تقاضا همراه شود، تولید کاهش می‌یابد.

طبق گفته‌های وزارت انرژی، تولید نفت آمریکا پیش از این چندین هزار بشکه در روز کاهش یافته است که احتمال داده می‌شود در پایان امسال ۲ میلیون بشکه دیگر در روز کاهش یابد.

ترنت لاتشو، رئیس شرکت خدمات نفتی Latshaw Drilling که در تگزاس و اوکلاهاما فعالیت می‌کند، گفت: «برخی از شرکت‌ها از بین خواهند رفت، اما صنعت به طور کلی زنده خواهد ماند و از این سختی قوی‌تر بیرون خواهد آمد. لازم است که ما تصمیمات سختی بگیریم و نوآوری به خرج بدهیم و این ما را باهوش تر خواهد کرد.»

این سناریو شبیه به آخرین باری است که در سال ۲۰۱۴، عربستان سعودی و متحدانش تلاش کردند که تولید نفت شیل آمریکا را که سهم بازار آنها را محدود کرده بود، کاهش دهند. با این هدف بازار را غرق در نفت کردند. در ادامه قیمت کاهش یافت، صدها شرکت آمریکایی از عرصه تجارت خارج شدند و ۱۷۰ هزار نفر کار خود را از دست دادند. با این حال در حالی که تولید آمریکا کاهش یافته بود، به سرعت بهبود یافت و رشد کرد.

ویروس کرونا چالش جدید و بزرگ صنایع نفت و گاز به شمار می‌رود و هنگامی که در ماه گذشته روسیه با پیشنهاد عربستان سعودی برای کاهش تولید مخالفت کرد، این چالش بزرگتر شد. مدیران روسی گفتند که بابت از دست دادن بازارهای خود بخاطر تولیدکنندگان آمریکایی خسته شده‌اند. عربستان سعودی نیز با عرضه بیش از حد نفت به بازار تلافی کرد و قیمت را به ۲۰ بیست دلار در هر بشکه رساند، یعنی چیزی کمتر از نصف سطح قیمت در ابتدای سال.

تصمیم عربستان سعودی برای عرضه ۳ میلیون بشکه نفت اضافی در روز به بازار، قمار بزرگی بود که از آن عقب‌نشینی کرد. اگر تاجران با کاهش اعلام شده توسط عربستان سعودی، روسیه و دیگر شرکایشان موافق نباشند، امکان دارد که قیمت نفت در روزهای آینده دوباره کاهش یابد. در حقیقت، در روز پنج شنبه گذشته که آخرین روز معاملات آتی نفت بود، به‌رغم اینکه تولیدکنندگان نفت به رسیدن به یک توافق نزدیک بودند، قیمت کاهش یافت.

اما بعد از همه این فراز و فرودها، عربستان سعودی موفق شد که روسیه را به اتحاد تولیدکنندگان نفت که اوپک‌پلاس نام دارد، برگرداند. اما با توجه به کاهش قیمت‌ها، هر دو این ها مجبور هستند که مسیر معکوس را در پیش بگیرند و با کاهش عرضه امکان افزایش قیمت نفت خام را فراهم کنند.

بن کاهل، عضو ارشد انرژی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌ المللی گفت: «اشتباه محاسباتی از سمت دو طرف انجام شده است. روس‌ها دچار این اشتباه محاسباتی شدند که پاسخ سعودی‌ها چقدر می‌تواند شدید و عمیق باشد و کاهش قیمت‌ها چقدر خواهد بود و آنها را غافلگیر خواهد کرد. عربستان سعودی کسری بودجه زیادی دارد. آنها باید بدهی‌های زیادی را پرداخت کنند و نیاز دارند که منابع خود را کاهش دهند و هرچه این چرخه طولانی‌تر شود، مخرب‌تر است.

درحالی‌که همه‌ گیری ویروس کرونا، اقتصادهای سراسر جهان را درگیر کرده است، در هفته‌های گذشته تنها تعداد محدودی از خریداران نفت ارزان عربستان سعودی در دسترس بودند. پادشاهی مقداری از نفت خود را در مصر ذخیره کرد و مجبور شد اجازه بدهدکه نفت خام فروخته نشده در نفتکش‌هایی در کنار ساحل کشور خود ذخیره شوند.

این هزینه‌های اضافی، تهدیدی برای بخش مالی عربستان سعودی است. موسسه مشاوره‌ای و تحقیقاتی ریستاد انرژی تخمین زده است که امسال متوسط قیمت نفت ۳۴ دلار در هر بشکه باشد که بر این اساس درآمد پادشاهی ۵۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود، یعنی چیزی معادل ۱۰۵ میلیارد دلار کمتر از سال قبل.

روسیه از نظر مالی شرایط بهتری نسبت به عربستان دارد، بخصوص با نرخ ارز انعطاف‌پذیر. با کاهش ارزش روبل، ارزش صادرات این کشور افزایش می‌یابد. با وجود اینکه این کشور با کاهش قیمت نفت، میلیاردها دلار از درآمد خود را از دست می‌دهد اما دولت کسری مالیاتی بسیار کمتری نسبت به عربستان سعودی دارد و همچنین ۵۵۰ میلیارد دلار ذخایر خارجی دارد.

روسیه تعهدات دیگری نیز دارد. ظرفیت‌های پردازشی محدود و پالایشگاه‌هایی که امکانات ذخیره‌ سازی محدودی دارند. از سوی دیگر روسیه برای انتقال نفت خود به خریداران اروپایی و آسیایی به خطوط لوله طولانی متکی است. اما تقاضای نفت اروپا سقوط کرده است و مخازن ذخیره‌ سازی روسیه به سرعت پر می‌شوند. چین همچنان خریدار نفت است اما مخازن آن هم ظرف یک ماه آینده پر خواهد شد.

با هزاران چاه نفت و گازی که در غرب سیبری قرار دارد، روسیه ممکن است مجبور به خاموش کردن آنها در این شرایط و برگرداندن‌شان در آینده شود که این یک گزینه بسیار گران‌ قیمت است و ممکن است میزان نفت بازیافتی در آینده را برای همیشه محدود کند.

عناوین برگزیده