تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۸
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۱۰۱۱۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس ملی شد

می متالز - سهام عدالت که بیش از یک دهه از تولد آن می گذرد بالاخره پس مجادلات فراوان و با تاکید مقام معظم رهبری در بازار سهام عرضه می شود.
بورس ملی شد

به گزارش می متالز، بی شک ۹ اردیبهشت در تاریخ اقتصادی ایران کم از روز ملی شدن صنعت نفت ندارد روزی که گام پایانی برای عرضه سهام عدالت در بورس برداشته شد و و ۵۰ میلیون نفر از مردم ایران به جرگه سهامداران پیوستند این اتفاق در شرایطی رخ داد که این هفته شاهد آغاز پذیره نویسی صندوق های قابل معامله (ٍETF) در بورس هستیم.

افزایش عمق بازارسرمایه

سید رضا علوی – عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان داریک پارس؛ پس از سال‌ها با موافقت مقام معظم رهبری، شاهد آزادسازی سهام عدالت خواهیم بود در شرایطی که بورس ایران بیشترین عمق را نسبت به گذشته دارد و به لحاظ نفوذ در خانوارها، ورودی نقدینگی، حجم معاملات ، ابزارهای معاملاتی، معاملات الکترونیک و حمایت‌های قاطع تصمیم گیران اقتصادی در بهترین شرایط است. بنابراین قطعا ورود سهام در این مقطع می‌تواند تاثیر مثبتی بر افزایش عمق بیشتر بازارسرمایه داشته باشد، و بحث ورود نقدینگی به بازارسرمایه است و باید با شرایط زمانی و ظرفیت بورس متناسب باشد. از این‌رو می‌توان گفت شورای‌عالی بورس در خصوص مقررات این سهام قش پررنگی را ایفا می کند و با هدایت صحیح می‌تواند تبدیل به فرصتی برای آشنایی خانوارها با بورس شود.

فرصت ها و تهدیدهای سهام عدالت

حسین بوستانی- مدیر عامل سرمایه گذاری اعتضاد غدیر؛‌ در خصوص نحوه انتقال مدیریت سهام عدالت به افراد، یک ابهام کلی وجود دارد که واحدهای صندوقها به مردم واگذار خواهد شد یا اینکه هر فرد می تواند از سهام موجود در صندوقهای استانی تعدادی را برای واگذار شدن مالکیت انتخاب کند

در هر دو صورت با توجه به ویژگیهای مالکان سهام عدالت، احتمالا شاهد عرضه سنگین یونیتهای سهام عدالت و یا سهام تخصیص یافته خواهیم بود که این موضوع رشد بازار را در کوتاه مدت به واسطه خروج نفدینگی دچار مشکل خواهد کرد.

با این حال در بلند مدت ورود شرکتهای استانی به معاملات بورس، به منزله عرضه  ۳۶ شرکت سرمایه گذاری قدرتمند بوده و به عمر و غنای بازار خواهد افزود.

مراقب جو هیجانی باشیم

سعید اسلامی بیدگلی – دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران؛ باید گفت هنوز ساز وکار آزاد سازی سهم عدالت تعیین نشده و بسترهای پیچیده ای دارد. همچنین باز شدن گره کوری که بر اقتصاد ایران سایه افکنده، به دلیل جزئیاتی که در ساز و کار آن بوده، متوقف شده؛ البته با تاکید رهبری و ریاست‌جمهوری، عزم جدی‌تری در این خصوص گرفته شده است.

 از دو جهت می‌توان تاثیر این امر را بررسی کرد؛ نخست این که عمق بازار افزایش می یابد و گره جدی از سهامداری دولت باز می شود . به نظرم این اقدام برای بازارسرمایه مثبت خواهد بود، ولی نکته‌ای که وجود دارد، این است که در شرایطی که جو بازار کمی تحت تاثیر اتفاقات هیجانی است، باید مراقب باشیم اتفاقات و خبرهای دیگر در تشدید جو هیجانی تاثیرگذار نباشند.

بنابراین فرصت مناسبی مهیا شده تا عمق بازار افزایش یابد و باید ضربه گیری برای ورود نقدینگی به این بازار  ایجاد کرد.  همچنین برای طراحی ساز و کار ها  باید دقت بیشتری داشت که تاثیر منفی بر بازار نگذارد.

بستری برای افزایش مشارکت عمومی

حسین میری – مشاور شرکت تامین سرمایه سپهر؛‌ به نظرم موافقت با آزادسازی سهام عدالت اتفاق خوشایندی است و به دو دلیل می تواند به تعمیق بازارسرمایه کمک کند.

نخست این‌که سرمایه گذاران را گسترده و متنوع تر از گذشته می‌کند و نکته دوم هم این است که به تعدد و بیشتر شدن شرکت هایی که سهام آن ها در بازار خرید و فروش می‌شود، کمک خواهد کرد. در نتیجه هر دو عامل باعث رشد بازار می شود.

نقش فرهنگی آن هم این است که همه دارندگان سهام عدالت، به ناچار با بورس در تعامل خواهند بود، این مشارکت سبب می شود که اطلاعات بیشتری از بورس داشته باشند و به این بازار علاقمند شوند و سرمایه گذاران فعال در بازار، قدرت بیشتری داشته باشند. بنابراین مزایای این موضوع بی شمار است ، اما بزرگترین ایرادی که این امر می تواند داشته باشد، بحث نرم‌افزارها و سخت افزارهای بورس است و نگران هستیم که هسته معاملات با مشکلات بیشتری مواجه شود.

عناوین برگزیده