تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۳۱
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۱۰۳۳۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

روایت کاگران هپکو از وعده‌های‌ بی‌سرانجام مدیران/ رئیس مجلس هیچگاه آشیانه پرندگان را در سالن تولید ‌ندید‌

می متالز - نشست مشترک کارگران هپکو، روحانیون و دانشجویان و اصحاب هنر و رسانه استان مرکزی تاکید شد: کارگر هیچ وقت مقابل نظام نبوده و نیست و مطالبه کارگران هپکو تولید و حفظ صنعت است.
روایت کاگران هپکو از وعده‌های‌ بی‌سرانجام مدیران/ رئیس مجلس هیچگاه آشیانه پرندگان را در سالن تولید ‌ندید‌

به گزارش می متالز، شرکت هپکوی اراک که روزی نماد صنعت و افتخار کشور بود، در آستانه تعطیلی است، شرکتی که با هدف مونتاژکاری 500 دستگاه ماشین‌آلات راهسازی شروع به کار کرد و طی سه دهه با رفع نیازهای داخلی به چند برابر ظرفیت اولیه خود رسید، اکنون پس از خصوصی‌سازی غیراصولی و بی‌تدبیری‌ها، برای تامین حقوق کارگران خود نیز با چالش مواجه است.

اما تراژدی دردناک بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات سنگین راهداری کشور و منطقه، از سال 1385 و با روند غلط توام با سوءمدیریت‌ها در واگذاری این شرکت مهم تولیدی آغاز شد و تا به امروز نیز با تغییرات مکرر، واگذاری از این مالک به آن مالک، فریاد اعتراض کارگر از میدان اصلی شهر تا خط ریلی و حتی تا درد دل کارگران با رئیس دستگاه قضایی ادامه داشت.

با این حال، در تمام این سال‌ها جریان دلسوز انقلابی و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان مرکزی همواره کنار کارگران به عنوان سربازان و افسران خط مقدم تولید ایستاده و با مطالبه‌گری خود در بخش‌های مختلف صدای بلند و گیرای جامعه کارگری شد.

همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان و شام میلاد امام حسن مجتبی(ع)، حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراکبا تلاش جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی میزبان فعالان کارگری هپکو، دانشجویان، طلاب و اصحاب هنر و رسانه متعهد استان مرکزی بود که با موضوع هپکو و بایدها و نبایدهای فعالیت این شرکت بارویکرد حمایت از عرصه تولید در هپکو گرد هم آمده و به تبادل نظر و اندیشه پرداختند.

مشکل صنعت با دو اکسیر مدیریت جهادی و عزم ملی حل می‌شود

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان مرکزی در این نشست با اشاره به مطالبه‌گری جریان انقلابی از وضعیت هپکو اظهار داشت: امیرالمومنین بزرگمرد عدالتخواه در عالم هستی است و به فرموده رهبر معظم انقلاب مطالبه حقوق کارگران وظیفه همه ماست، اما بالاتر از آن مطالبه معنوی کارگران است.

حجت‌الاسلام رضا تاج‌آبادی تصریح کرد: اگر این شان در جامعه لطمه ببیند باید رهبران اجتماعی دست به دست هم بدهند تا آن حفظ شود، ائمه هدی(ع) چراغ هدایت و وسیله نجات مردم و تحقق توحید هستند.

وی خاطرنشان کرد: مشکل صنعت ما فقط با دو اکسیر مدیریت جهادی و عزم ملی حل خواهد شد و چرخ هپکو هم فقط با این دو اکسیر به حرکت در خواهد آمد پس باید بتوانیم بی‌تفاوتی را در جامعه ریشه‌کن کنیم و اگر قرار است برای جامعه کاری کنیم با تحقق واقعی امر به معروف و نهی از منکر شدنی است.

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان مرکزی ادامه داد: اگر امام جماعت فقط محراب خودش، کارگر حقوق خودش و اصحاب رسانه روزمرگی خودش را بشناسد و دنبال کند، مصداق بی تفاوتی است چراکه امام جماعت باید بداند که محراب و محل جهادش کجاست، باید خودمان حق را به خوبی شناخته، جامعه را به حق دعوت کرده و با صبر از ناامیدی جلوگیری کنیم.

تاج‌آبادی بیان کرد: باید محکم بر جای خود بایستیم و از رحمت خداوند ناامید نشویم بدانیم وعده خدا حق است اگر دین خدا را یاری کنیم خداوند هم ما را یاری خواهد کرد.

"حجت‌الاسلام تاج‌آبادی" دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی می‌گوید: مشکل صنعت ما فقط با دو اکسیر مدیریت جهادی و عزم ملی حل خواهد شد و چرخ هپکو هم فقط با این دو اکسیر به حرکت در خواهد آمد پس باید بتوانیم بی‌تفاوتی را در جامعه ریشه‌کن کنیم و اگر قرار است برای جامعه کاری کنیم با تحقق واقعی امر به معروف و نهی از منکر شدنی است

جبهه فرهنگی انقلاب و جریان انقلابی، مطالبه‌گران مشکلات هپکو

سید امیر میرناصری، فعال کارگری هپکو که در دیدار رئیس قوه قضائیه به عنوان نماینده کارگران هپکو صحبت کرده بود، یکی از کارگرانی بود که در این نشست نیز پشت تریبون رفت و اظهار داشت: چرا مطالبات کارگری در رسانه‌های داخلی پوشش مطلوب ندارد؟ چرا مدیران لیبرالی که صنعت را زمین زده‌اند در رسانه نفوذ دارند؟

وی افزود: پنج سال کف خیابان بودیم ولی با کمک جبهه فرهنگی انقلاب، روش ما بهتر و کار مطالبه‌گری ما موثرتر شد، طلاب، دانشجویان، اصحاب رسانه و اقشار مختلف صدای کارگر باشند.

میرناصری بیان کرد: بیایید پای کار تا صنعت را از دست لیبرال‌ها و سرمایه‌دارانی که تنها به منفعت جیب خود نگاه می‌کنند نجات دهیم و صنعت را در خدمت تولید بگذاریم، پشت پرده هپکو خیلی قوی هستند باید با همکاری یکدیگر مانع آنها شویم و مطالبه ما حقوق نیست، مطالبه ما تولید و حفظ صنعت است.

عدم حل مشکلات هپکو به رغم ترافیک سنگین بازدید دولتی‌ها

"حمید احمدی" کارگر دیگر هپکو به نمایندگی از کارگران این شرکت فرد دیگری بود که پشت تریبون رفت و اظهار داشت: طی سال های گذشته مسوولین بلندپایه به هپکو آمدند اما کاری نکردند، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در جمع کارگران هپکو حاضر شد و قول بهبودی اوضاع را داد اما با همه مشکلات موجود سکوت کرد.

وی افزود: وزیر سابق کار با لباس کارگری در شرکت هپکو حاضر شد، چند کارگر پیرمرد را بوسید و گفت من این لباس را در نمی آورم، وقتی آقای رئیس مجلس می‌خواست به هپکو بیاید، دو روز فضای شرکت را مهیا کرده و تمهیدات امنیتی دیدند اما لاریجانی چنان با سرعتی از سالن عبور کرد که حتی دستگاه‌های گرد و غبار گرفته و سالنی که آشیانه پرندگان شده را ندید‌.

این کارگر شرکت هپکوی اراک عنوان کرد: برخی مسوولین به من گفتند به تو چه ربطی دارد که سرنوشت کارخانه چه می‌شود و سهامدار هپکو در این شرکت چه می کند اتفاقا به من به عنوان کارگر ربط دارد که شرکت هپکو چقدر تولید کند یا نکند چرا که تولید وظیفه من است، کارگر بازیگر سیاسی نیست بلکه تمام سلاح ما تولید و حضورمان در عرصه صنعت است و اینکه سهامداران گامی برای تولید برنداشتند به من و کارگران هپکو مربوط است.

پیگیری رئیس دستگاه قضا، بارقه‌های امید در دل کارگران

"یاسر قلمی" یکی از کارگران هپکو به عنوان نماینده دیگر جامعه کارگری این صنعت سخنران بعد بود که اظهار داشت: وقتی شرق و غرب برای ما شمشیر کشیده‌اند باید به فکر تولید بود، نه اینکه مقصر اصلی مشکلات امروز هپکو را رها کرده و یقه کارگر را بگیرند، به ما اتهام تبلیغ علیه نظام زدند درحالی که ما هیچ وقت به مملکت و نظاممان پشت نکردیم، این مملکت برایمان عزیز است اتفاقا حرف ما این است باید اگر در روند تولید که وظیفه کارگران است کوتاهی شد یقه ما را بگیرید چرا تولید کند و ضعیف است.

وی افزود: پس از خصوصی سازی تمام انرژی مدیران شرکت علیه کارگر متمرکز شد که چرا حق را مطالبه می‌کنید، می‌گفتند 2 هزار نیرو و پرسنل در این شرکت زیاد است و تعویق حقوقتان طبیعی است چرا که بقیه شرکت‌ها هم حقوق نداده اند.

وی ادامه داد: ما از شهدا خجالت می‌کشیم چراکه در طول هشت سال دفاع مقدس صنایع مدافعان و پشتیبانان جبهه نظامی بودند و امروز در جهاد اقتصادی دستمان بسته شده، ما باید با صنعت در دهان دشمن بزنیم و در این راه هپکو گزینه اول و کارگر در خط مقدم است.

قلمی عنوان کرد: طی سال‌های اخیر شاهد مدیریت‌های بی‌ثمر در هپکو بودیم، هرچند پیگیری "حجت‌الاسلام رئیسی" رئیس دستگاه قضا بارقه‌های امید را در شرکت روشن کرده و دلخوشی کارگران برای پیگیری مطالباتشان شده است.

آمادگی شبکه آفتاب برای انعکاس مطالبات کارگری هپکو

"فراهانی" قائم مقام صدا و سیما مهمان دیگر نشست بود که به دلیل برخی انتقادات کارگران هپکو از شبکه آفتاب در موضوع شرکت هپکو پشت تریبون رفت و اظهار داشت: نسبت به درد هپکو و کارگران هپکو آگاهیم و زوایای رویدادها را می دانیم، در چهار سال اخیر بیشترین تولیدات رسانه ای راجع به صنعت را داشته ایم.

وی بیان کرد: ما برای گزارش هایمان از کسی پول نگرفته ایم البته وضعیت بودجه ما بسیار بد است،. برای 24 ساعت کار، پول 3 ساعت را می‌دهند، اما برای گزارش هایمان از کسی پول نگرفته ایم و اگر گزارش‌های اخیر ما ایراد داشته جبران کرده، تکذیبیه‌ها را پخش و یک برنامه به مطالبات شما اختصاص می‌دهیم.

شک نکنید، هر چیزی را اراده کنیم می‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم

"علیرضا مصطفوی"، استاد دانشگاه اراک و کارشناس حوزه صنعت مهمان دیگر این نشست بود که به وضعیت فعلی و بازگشت هپکو به دولت اشاره کرد و اظهار داشت: نگرانی ما از شکست سوم است، همه جمع شده ایم تا نگذاریم شکست سوم برای هپکو رقم بخورد چراکه توسعه شرکت باید در دل تولید باشد جمع حاضر در این محفل، قرار است جمع مطالبه‌گری باشد.

وی افزود: به جرأت می‌گویم هر چیزی را اراده کنیم می‌توانیم تولید کنیم، امروز در مسائل ‎هپکو اولویت اول، رونق تولید و اولویت دوم مالکیت است، بازار شرکت هپکو و مشتریان آن چه در داخل و چه در خارج به دولت وابسته است.

مصطفوی بیان کرد: دولت باید شرایط را برای رونق تولید در این شرکت آن فراهم کند، باید برای شکوفایی هپکو طرح بدهیم این درحالیست که در یک جلسه با حضور استاندار اینکه سهامدار قبلی اهل فن نیست کاملا مشهود بود این درحالیست که همه مردم نسبت به کارگر در سوز هستند ولی این جمع که با حضور طلاب و روحانیون و دانشگاهیان شکل گرفته یک اهرم قوی برای مطالبه گری است.

در پایان این نشست از کارگران شرکت هپکو که با همه سختی‌ها برای بازگشت این شرکت به عرصه تولید تلاش کردند، تقدیر به عمل آمده و کارگران نیز از تعدادی از طلاب، دانشجویان و اصحاب رسانه به جهت حمایت از آنان با اهدای گل تقدیر کردند.

عناوین برگزیده