تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۰۹
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۱۰۵۹۴۴
احداث سازه تخلیه مصالح در ایستگاه راه‌آهن رشت؛

اتصال ریلی بندر کاسپین سرعت ترانزیت کالا را افزایش می‌دهد

می متالز - مدیرکل راه آهن شمال ۲ با بیان اینکه اتصال راه‌آهن گیلان به بندر کاسپین سرعت ترانزیت کالا را افزایش می‌دهد گفت: آمادگی لازم برای حمل ریلی کالاهای ‌وارداتی منطقه آزاد انزلی به تمام نقاط کشور وجود دارد.
اتصال ریلی بندر کاسپین سرعت ترانزیت کالا را افزایش می‌دهد

به گزارش می متالز، غلامحسین ولدی امروز در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تأکید بر اینکه اتصال راه‌آهن گیلان به بندر کاسپین سرعت ترانزیت کالا را افزایش می‌دهد اظهار داشت: آمادگی لازم برای حمل ریلی کالاهای ‌وارداتی منطقه آزاد انزلی به تمام نقاط کشور از ایستگاه راه آهن رشت وجود دارد.

مدیرکل راه آهن شمال 2 با بیان اینکه در آینده نزدیک راه آهن به بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی و اسکله رو رو این بندر متصل می‌شود عنوان کرد: اهمیت و نقش‌آفرینی راه آهن با اتصال به بنادر استان گیلان و منطقه آزاد انزلی ملموس‌تر می‌شود از سوی دیگر سرعت انتقال کالا و میزان رضایت تجار و بازرگانان نیز ارتقاء پیدا می‌کند.

ولدی ضرورت تسریع در عملیات ساخت و تکمیل راه آهن گیلان را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: راه‌آهن به عنوان بهره‌بردار طرح‌ها و پروژه‌های ریلی شرایطی برای تسهیل در تأمین مصالح ساخت راه آهن رشت - منطقه آزاد انزلی و سایر پروژه‌های راهسازی را به منظور سرعت بخشیدن در عملیات اجرایی محیا کرده است.

وی از ایجاد سازه تخلیه مصالح در ایستگاه راه آهن رشت خبر داد و در تشریح مزایا و کارکردهای مهم این اقدام تصریح کرد: در حال حاضر پتانسیل و ظرفیت حمل و تخلیه روزانه 2 هزار و 500 تن مصالح خاکی از مبدأ لوشان ایجاد شده است از طرفی در صورت مهیا بودن سایر شرایط لازم امکان افزایش این مقدار نیز وجود دارد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این جلسه اهمیت اتصال بنادر منطقه آزاد انزلی به شبکه سراسری راه آهن را متذکر شد و اظهار داشت: قرار گرفتن در یک موقعیت استراتژیک، نزدیکی به پایتخت، برخورداری از زیر ساخت‌های بندری، تجاری و عمرانی و هاب داد و ستد از جمله ویژگی‌های منطقه آزاد انزلی است.

محمد ولی روزبهان با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی به عنوان مهم‌ترین مرکز برای انجام مراودات تجاری با کشورهای اوراسیا محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: منطقه آزاد انزلی به عنوان یک منطقه استراتژیک در بین کشورهای حاشیه خزر و استراتژیک حمل کالا بر پایه اجرای کریدور شمال - جنوب(نستراک) بنا شده است.

وی با بیان اینکه اتصال راه آهن به منطقه آزاد انزلی موجب تقویت مراودات تجاری با کشورهای اوراسیا و افزایش بهره‌وری اقتصادی برای کشور می‌شود اظهار داشت: انتقال کالا از طریق ریل، بسیار ایمن و با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود بنابراین برای جذب تجار و بازرگانان جهت ترانزیت کالا توسعه خطوط ریلی نیاز است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اعمال طرح‌های تخفیفی و تشویقی با هدف کاهش هزینه تمام شده برای تجار و بازرگانان را لازم و ضروری تلقی کرد و افزود: عبور کالاهای مصرفی آسیای میانه و اروپا با استفاده از حمل و نقل ترکیبی از مسیر ایران و منطقه آزاد انزلی صرفه زمانی بسیار خوبی دارد.

روزبهان با اشاره به اینکه اتصال بنادر منطقه آزاد انزلی به شبکه ریلی سراسری برای کشور روسیه نیز بسیار حائز اهمیت است خاطرنشان کرد: در حال حاضر نگاه و رویکرد روسیه مبتنی بر عبور محصولات و کالاها از مبدأ هند، چین و شرق آسیا به مقاصد کشورهای حوزه آسیای میانه و اروپا از مسیر ایران متمرکز شده است.

در پایان این نشست دو جانبه مقرر شد مدیران بازرگانی سازمان منطقه آزاد انزلی و راه آهن شمال (2) شرایط حمل بار و طرح های تخفیفی از طریق راه آهن را به منظور جذب سرمایه‌گذاران، تجار و بازرگانان بررسی کنند.

گفتنی است طول مسیرراه آهن از ایستگاه پیربازار رشت تا مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی حدود 11 کیلومتر بوده و اتصال راه آهن به این منطقه موجب افزایش مبادلات از طریق کریدور شمال - جنوب می‌شود.

عناوین برگزیده