تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۰
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۱۰۶۸۳۰
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

رشد ۳۰ برابری در هسته شبکه ملی اطلاعات؛ اقتصاد دیجتال بهترین جایگزین برای اقتصاد نفتی است

می متالز - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اقتصاد دیجیتال بهترین جایگزین برای اقتصاد نفتی و برون رفت از مشکلات کنونی است.
رشد ۳۰ برابری در هسته شبکه ملی اطلاعات؛ اقتصاد دیجتال بهترین جایگزین برای اقتصاد نفتی است

به گزارش می متالز، محمدجواد آذری جهرمی روز پنجشنبه (هشتم خردادماه) در ‎آیین رونمایی از پروژه‌های پیشران اقتصاد دیجیتال با حضور دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهوری با ارائه گزارشی به ایشان درباره جزئیات این طرح گفت: همه دنیا با یک مفهوم نو به نام اقتصاد دیجیتال روبه‌روشده است و در واقع این اقتصاد سه لایه دارد.

وی افزود: لایه نخست حوزه تلکام و مخابرات است که بخش سنتی این مفهوم به شمار می‌آید. انتشار نرم افزار و سخت افزار نیز در همین حوزهاست. لایه دوم لایه محدودی است که خدمات پلتفرمی در آن شکل می‌گیرد و لایه سوم نیز مربوط به تجارت الکترونیکی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، حدود ۳۰ برابر رشد را در هسته شبکه ملی اطلاعات تجربه کرده‌ایم، افزود: سوال مهم این است که آیا اقتصاد دیجیتال یک ظرفیت مطمئن برای جایگزین شدن با اقتصاد نفتی است. اکنون که زیر فشار بین المللی هستیم، چاره‌ای جز افزایش بهرهوری نداریم. یکی از ابزارهای آن حوزه فناوری است و می‌توانیم اقتصاد دیجیتال را به عنوان بهترین جایگزین برای اقتصاد نفتی و برون رفت از مشکلات کنونی در نظر گیریم.

به گفته آذری جهرمی چارچوب اقتصاد دیجیتال در دو قالب پیگیری می‌شود. نخست توسعه زیرساخت‌ها که در قالب شبکه ملی اطلاعات پیگیری شده است.

سهم ۶.۵ درصدی اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی

آذری جهرمی افزود: هسته اقتصاد دیجیتال کشور از ۲.۲۳ در سال ۹۲ به چهار درصد در سال ۹۸ رسیده است یعنی بخش سخت افزار، نرم افزار و ارتباطات در مجموع چهار درصد رشد داشته است. در سال ۹۸ هم سهم اقتصاد دیجیتال در GDP به ۶.۵ درصد رسیده است. این در حالی است که این عدد در سال ۹۲، ۳.۶۸ درصد بوده است.

وی اشاره کرد: توسعه ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات است یعنی رسیدن از ۶۸۰ گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۱۸ هزار گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۸ و افزایش ظرفیت ارتباطات بین الملل از ۱۳۰ گیگابیت بر ثانیه در سال ۱۳۹۲ به ۴۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه در سال ۹۸ از عوامل موثر در رشد اقتصاد دیجیتال بود.

وزیر ارتباطات افزود: همچنین در این سال‌ها میانگین سرعت دسترسی مشترکان سیار به شبکه ملی اطلاعات از ۲۱۸/۰ مگابیت بر ثانیه در سال ۹۲ به ۱۰ مگابیت بر ثانیه و میانگین سرعت دسترسی مشترکان ثابت به شبکه ملی اطلاعات از ۲۵۶/۰ مگابیت بر ثانیه در سال ۹۲ به ۲/۶ مگابیت بر ثانیه در سال ۹۸ رسید.

رشد ۸۹ درصدی دسترسی پرسرعت مشترکان روستایی به شبکه ملی اطلاعات

آذری جهرمی تاکید کرد: از سوی دیگر پوشش دسترسی پرسرعت مشترکان روستایی به شبکه ملی اطلاعات از صفر درصد در سال ۱۳۹۲ به ۸۹ درصد در سال ۱۳۹۸ رسید. ظرفیت مراکز داده شبکه ملی اطلاعات نیز از ۲۱۰ رک فعال در سال ۹۲ به ۱۸۳۰ رک فعال در سال ۱۳۸۹، نسبت پیک مصرفی ترافیک داخلی به پیک مصرفی ترافیک بین الملل در سبد مصرفی کاربران از ۱۰ درصد در سال ۹۲ به ۵۵ درصد در سال ۱۳۹۸ و تعداد اپلیکیشین‌های ایرانی فعال از ۴۸۳ در سال ۹۲ به ۳۴۵ هزار ایپلیکیشین در سال ۹۸ رسید.

آذری جهرمی یادآور شد: همه این عوامل سبب شد اقتصاد دیجیتال در کشور روند رو به رشدی داشته باشد به طوری که در سال ۹۷ به دلیل وجود چالش‌های اقتصادی از جمله تحریم‌های ظالمانه نرخ رشد بهره‌وری کل اقتصاد منهای ۶.۱۲ درصد بود اما نکته جالب توجه این است که بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات با رشد ۱۳.۵ درصد در همین سال روبه‌رو شد و نرخ رشد ارزش افزوده بخش ICT ۳۱/۳ درصد شد، عددی بیش از اهداف برنامه ششم توسعه در این حوزه تحقق یافت، این در حالی است که نرخ رشد ارزش افزوده کل اقتصاد منفی ۳.۷ درصد بود.

وی با بیان این که همه این عوامل نشان داد که اقتصاد دیجیتال بهترین جایگزین برای اقتصاد نفتی و برون رفت از مشکلات کنونی است، افزود: همه این این پیشرفت‌ها در قالب برنامه شبکه ملی اطلاعات پیگیری و اجرا شده است و می‌شود.

وزیر  ارتباات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در کشوری که ظرفیت نیروی جوان خلاقی دارد و ۱۷ درصد آنها وابسته یا غیروابسته فارغ‌التحصیل حوزه فناوری اطلاعات هستند، هسته اقتصاد دیجیتال رشد کرده است، زیر فشارهای بین المللی هستیم، چاره‌ای جز بهره‌وری نداریم و یکی از ابزارهای مهم بهره‌وری فناوری اطلاعات است؛ بنابراین می‌توانیم اقتصاد دیجیتال را راه حلی برای جایگزینی اقتصاد نفتی بدانیم.

آذری جهرمی تاکید کرد: امروز چهار افتتاح عمده برای پیشران اقتصاد دیجیتال داریم. مرکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات با ایجاد ۴۰۷ رک ظرفیت جدید و افزایش ۲۵ درصدی ذخیره‌سازی مرز داده شبکه ملی با سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی افتتاح می‌شود.

وی گفت: با راه اندازی این پروژه یکی از مهم‌ترین ارکان زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات محقق شد و گام بلند دیگری در راستای دستیابی به هدف توسعه محتوا و خدمات داخلی و کسب ۷۰ درصدی آن از سبد مصرفی کاربران برداشته خواهد شد.

سرمایه‌گذاری ۸۵۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در طرح زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات ادامه داد: همچنین در راستای توسعه زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات با سرمایه گذاری هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی، پروژه زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات افتتاح می‌شود که یکی از مهم‌ترین ارکان تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور و مورد تأکید در اسناد بالادستی شبکه ملی اطلاعات است.

وی تاکید کرد: زیرساخت ابری، توانایی ارائه خدمات متنوع ابری به تولیدکنندگان محتوای داخلی را دارد و امکان خودکفایی در خدمات ابری و افزایش تاب‌آوری تولیدکنندگان محتوای داخلی در برابر تحریم‌های ظالمانه را فراهم می‌کند.

وزیر ارتباطات با اشاره به پروژه بعدی گفت: پروژه بعدی طرح بزرگ «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» با کارفرمایی شرکت‌های اینترنتی و شرکت‌های ارائه کننده خدمات VOD و با سرمایه ۸۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی است.

آذری جهرمی ادامه داد: به‌منظور ارتقای سهم محتوای داخلی در سبد مصرفی کاربران و افزایش ضریب نفوذ خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات، این طرح با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی، ارائه‌کنندگان خدمات ویدئوی خانگی و ارائه‌کنندگان خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات تهیه شده تا با ایجاد هم‌افزایی و با تأمین سامانه‌های مورد نیاز، هموطنان بتوانند ضمن برخورداری از اشتراک دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات به خدمات تلویزیون اینترنتی نیز برخوردار شوند.

وی تاکید کرد: هدف‌گذاری تعیین شده در این پروژه رسیدن به پنج میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی تا پایان سال ۹۹ و ارتقای سهم محتوای داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای اینکه این طرح‌ها اثرگذار شود و در راستای حمایت از فعالان حوزه فناوری اطلاعات امروز به پنج هزار شرکت عضو نوآفرین بسته حمایتی به ارزش ۵۰ میلیون تومان تقدیم می‌شود.

عناوین برگزیده