تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۲۶
بازدید: ۵۲۳
کد خبر: ۱۰۶۸۶۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
آنچه باید در مورد خودروهای لوکس رنو در بازار ایران بدانیم

دو مشکل متداول در خودروهای «کولئوس» و« تلیسمان»

می متالز - در سال‌های اخیر رنو ؛ تلیسمان و کولئوس را به بازار کشور عرضه کرد، دو محصولی که بیشتر از دیگر وارداتی‌های خانواده رنو در بازار کشور به‌چشم می‌خورند. هر خودرو به‌دلیل طراحی و تکنولوژی به‌کار رفته در آن دارای ضعف‌ها و برخی مشکلات است.
دو مشکل متداول در خودروهای «کولئوس» و« تلیسمان»

به گزارش می متالز، در سال‌های اخیر رنو ؛ تلیسمان و کولئوس را به بازار کشور عرضه کرد، دو محصولی که بیشتر از دیگر وارداتی‌های خانواده رنو در بازار کشور به‌چشم می‌خورند. هر خودرو به‌دلیل طراحی و تکنولوژی به‌کار رفته در آن دارای ضعف‌ها و برخی مشکلات است. محصولات رنو موجود در کشور نیز از این مهم متسثنا نبوده و نیستند. باتوجه به‌آنکه هزینه تامین قطعات و اجرت تعمیر افزایش یافته است بنابراین مالکان خودرو باید نسبت‌به  نگهداری خودرو دقت کافی داشته باشند. به‌همین‌دلیل و برای آگاهی بیشتر مالکان تلیسمان و کولئوس درادامه به بررسی دو مشکل متداول در این دو خودرو می‌پردازیم و راه‌حل تعمیر آن را نیز ارائه خواهیم کرد. 

 ( check anti-pollution system ) رنو کولئوس چیست؟ 

این روزها  تقریبا در هر برند معتبر خودرویی که به کنترل آلاینده‌ها در محصولاتش اهمیت می‌دهد، این چراغ هشدار مشاهده می‌شود. درواقع برای بررسی نقص‌فنی یا خرابی در سیستم کنترل موتور و خودرو (در صورت انتشار آلایندگی بیش از حدمجاز) طراحی شده است. 
این چراغ هشدار را در اکثر خودروهای اروپایی مانند پژو، رنو، آلفارومئو و ... می‌بیند. در برخی موارد یک نقص‌فنی ممکن است برای راننده چالش ایجاد کند یا در برخی موارد روشن شدن این چراغ هشدار می‌تواند موجب اختلال در کارکرد موتور یا سیستم انتقال قدرت شود و البته گاهی هم ممکن است مشکلی پیش نیامده باشد و فقط  به معنی هشدار به راننده برای مراجعه سریع‌تر به تعمیرگاه باشد. رنو نیز از چنین چراغ هشداری در خودروهایش استفاده کرده است. البته روشن شدن آن در هر یک از خودروها دلایل متفاوتی دارد ازجمله خرابی سنسورهای مربوط به مدیریت موتور، کثیفی فیلتر هوا، خرابی کاتالیست کانورتر، باتری. 
بهبود سواری خشک تلیسمان 
رنو تلیسمان از بدو ورود به کشور بسیار پرهیاهو و بحث‌برانگیز بوده، از توربوشارژر و گیربکس دوکلاچه آن گرفته تا کشف آپشن‌های غیرفعال که همیشه مورد بحث و توجه مالکان یا هواداران این خودرو بوده است. یکی از مسایلی که امروزه توجه مردم را به خود جلب کرده، کوبش یا ضربه در سیستم تعلیق این محبوب فرانسوی است. رنو تلیسمان به‌رغم برخورداری از سیستم تعلیق پیشرفته و به‌روز خود  اما به‌دلیل این مشکل سبب نارضایتی مالکان خود شده است. برخی با آن کنار آمده‌اند اما درمقابل عده‌ای در دام تبلیغات افتاده و با صرف هزینه‌های گزاف تلاش کرده‌اند این ایراد را برطرف کنند. سیستم تعلیق خودروهای رنو در محورجلو از نوع «تعلیق‌مستقل» است که به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. 
اما سیستمی که رنو از آن استفاده کرده است با نام تعلیق مک‌فرسون شناخته می‌شود. هرسیستم تعلیق دارای قطعاتی است که هریک به صورت مجزا روی سیستم نصب می‌شوند و شامل طبق، بوش، سیبک، کمک‌فنر و فنر است. قطعات فوق در بخش جلویی خودرو طراحی شده‌اند تا از انتقال ضربات و نوسانات سطح جاده به کابین جلوگیری کنند. یکی از این قطعات؛ طَبق است، این قطعه دارای دو بوش لاستیکی بوده و خرابی هر یک از بوش‌ها می‌تواند موجب ایجاد ضربه و کوبش در محور جلو خودرو شود. البته خرای دیگر قطعات نیز مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
محورعقب این خودرو از اکسل، دو بوش اکسل، دو کمک‌فنر گازی-روغنی، دو سگدست(که حامل چند قطعه دیگر است) تشکیل می‌شود. سگدست شامل یک شفت، بلبرینگ و بوش میانی است. خرابی یا استهلاک هر یک از قطعات فوق موجب کوبش خواهد شد که البته شایع‌ترین دلیل آن خرابی سگدست است.  سگدست (stub axle carrier) درواقع به‌نوعی وظیفه حفظ و برقراری تعادل خودرو را برعهده دارد و عملکرد آن شبیه سیستم تعلیق مولتی لینک است که به کنترل نوسانات دورانی حول‌محور طولی حاصل از گردش در پیچ‌ها و نوسانات دورانی حول‌محور عرضی ناشی‌از شتاب‌گیری و ترمز کردن خودرو کمک می کند. قطعه‌ای که این‌کار را انجام می‌دهد؛  بوش میانی درون سگدست است. 
این بوش به مرور زمان مستهلک و خراب می‌شود و نتیجه خرابی آن کوبش بسیار شدید در محور عقب خودرو است. برای رفع این ایراد باید سگدست تعویض شود تا بوش نو درون آن بتواند مجددا دفع ضربه کند. 
درحال‌حاضر در بازار ایران قیمت سگدست به‌صورت میانگین حدود 5 میلیون تومان است یعنی اگر هر دو سگدست نیاز به تعویض داشته باشند، حدود 10‌میلیون تومان هزینه می‌شود. قیمت بالای این قطعه باعث ایجاد بازار دست‌دوم شده که همین‌امر مالکان را به سمت تعمیرکاران غیرحرفه‌ای سوق داده است. 
البته این روزها شاهد تبلیغات بسیاری باادعای رفع تضمینی این ایراد هستیم که همگی غیراستاندارد هستند زیرا وظیفه اصلی این قطعه را از بین می‌برند و همین امر می‌تواند خسارات بیشتری را به خودرو وارد کند. ازجمله اقداماتی که برای دفع این مشکل توسط افراد ناوارد انجام می‌شود شامل سگدست آهنی، لاستیک ضربه‌گیر، کمک‌فنرهای دستکاری شده است. 
آنها بوش اصلی سگدست را  ذوب کرده و با آهن یا فولاد (که احتمال شکستن آن می‌رود) جایگزین می‌کنند. از  عوارض این کار می‌توان به خرابی بــــــوش اکسل، خرابی بلبرینگ‌ها، عدم تعادل خودرو سر پیچ‌ها و عملکرد نادرست سیستــــــم پایداری خودرو یا همان ESP اشاره کرد.
 توجه به اخطار کولئوس
روشن شدن چراغ هشدار در کولئوس داستان دیگری دارد و مربوط به بلوک هیدرولیکی سیستم انتقال قدرت یا به‌اصطلاح ساعت گیربکس است. با این تفاصیل با روشن شدن این چراغ سوالاتی از قبیل آیا گیربکس خراب شده است، برای مالک مطرح خواهدشد که پاسخ آن خیر است. دلیل اصلی این اخطار، خرابی شیرالکترونیکی فشار روغن ثانویه در بلوک هیدرولیک (به علت بالا رفتن دمای روغن گیربکس)، عدم تعویض به‌موقع روغن گیربکس، ایراد کیفی شیرالکترونیکی، فشار بیش‌از حد به خودرو هنگام شتاب‌گیری، خرابی مجرای روغن و... است. 
در برخی موارد دلیل روشن شدن این چراغ آن است که گیربکس خودرو وارد دنده اضطراری شده و به سختی حرکت می‌کند، درواقع در گیربکس‌های اتوماتیک دنده اضطراری که همان دنده سه خودرو است، به‌شکلی طراحی شده که هنگام بروز مشکل بدون‌نیاز به جعبه تقسیم هیدرولیکی یا یونیت کنترل گیربکس(TCU) به‌صورت کاملا مکانیکی عمل کند تا راننده بتواند هرچه سریع‌تر به نزدیک‌ترین تعمیرگاه برود. این  امر در مورد اکثر خودروهای با گیربکس اتوماتیک صدق می‌کند. البته در بسیاری از موارد نیز روشن شدن چراغ هشدار بدون هیچ‌گونه اختلالی در عملکرد خودرو است اما در هر صورت این مشکل باعث نمی‌شود کسی در کنار خیابان بماند. 

حال چه باید کرد؟ 
هنگام روشن شدن چراغ هشدار کنترل آلایندگی، اگر عملکرد خودرو مختل یا دچار افت توان حرکت شد، ابتدا خودرو را خاموش و  بدون پیاده شدن از خودرو، درها را با ریموت قفل کنید، چند دقیقه بدون استفاده از مصرف‌کننده‌های الکترونیکی در خودرو  بمانید و سپس خودرو را روشن و حرکت کنید. این اقدام باعث می‌شود برق مدارات خودرو به کلی تخلیه شود و کد خطای ثبت‌شده در شبکه خودرو از حالت فعال به حالت موقت درآید. 
در این حالت اگرچه ممکن است چراغ هشدار همچنان روشن باشد، اما خودرو این خطا را فراموش کرده، بنابراین می‌توانید به مسیرتان ادامه دهید و به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مجاز برسید. البته باید به این نکته مهم اشاره کـــــرد روند رفع این مشکل باتوجه به کد خطای ثبت‌شده در سیستم خودرو متفاوت است و با برنامه‌ریزی، تعویض روغن گیربکس، تعویض شیر الکترونیکی، تعمیر یا تعـــویض بلــــوک هیدرولیکی برطرف می‌شود.

چاره کار چیست؟
برای رفع کوبش دو شیوه استاندارد وجود دارد. نخست‌؛ تعویض سگدست‌های عقب  است که هزینه‌ای حدود 8‌میلیون‌تومان دربر دارد. روش دوم؛ تعویض بوش سگدست‌هاست که البته این کار هزینه کمتری دارد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که بوش‌های سگدست استاندارد عملکرد بهتری در زمینه دفع ضربه دارند، زیرا درون آن مانند بوش درون سگدست‌ها خالی نیست. البته تنها روش‌های استاندارد می‌توانند مانع این کوبش شوند ازجمله دو مورد فوق که آسیبی به خودرو نمی‌رسانند.

نویسنده:داود آخرتی

عناوین برگزیده