تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۶
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۱۰۶۸۶۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

بازگشت مراکز معاینه‌ فنی به روزهای اوج

می متالز - مهلت تردد خودروها در مسیرهای شهری و بین‌شهری کشور بدون تمدید گواهی معاینه‌فنی خودرو، پس از تعطیلات عید فطر به پایان می‌رسد.
بازگشت مراکز معاینه‌ فنی به روزهای اوج

 به گزارش می متالز، مهلت تردد خودروها در مسیرهای شهری و بین‌شهری کشور بدون تمدید گواهی معاینه ‌فنی خودرو، پس از تعطیلات عید فطر به پایان می‌رسد. این در حالی است که تا چندی پیش، 15اردیبهشت به‌عنوان ضرب‌الاجل تمدید معاینه‌فنی خودروها تعیین شده بود. بررسی‌های میدانی و آماری هم نشان می‌دهد حضور شهروندان در برخی مراکز برای تمدید معاینه‌فنی به‌تدریج بر نگرانی‌های ناشی‌از کرونا غلبه کرده و این مراکز، به شرایط روزهای قبل بازگشته‌اند. البته معاینه‌فنی همچنان به قیمت سال گذشته انجام می‌شود.

«مرکز معاینه‌فنی نیایش» در غرب تهران، خارج از محدوده طرح‌ترافیک و در انتهای بلواری منتهی به اتوبان نیایش واقع شده و به‌همین‌دلیل یکی از مراکز معاینه‌فنی پرطرفدار است. در هفته آخر ماه رمضان و در روزهای اوج کرونا به این مرکز رفتم تا چندوچون تکمیل مراحل معاینه‌فنی را در روزهایی که رفت‌وآمد شهروندان به حداقل رسیده است، جویا شوم.

    مهلتی که یک‌بار تمدید شد
همزمان با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در اسفندماه سال گذشته و فروردین جاری، لزوم اخذ معاینه‌فنی برای خودروها به‌طور موقت لغو شد. بر این اساس، دارندگان خودروهای فاقد برگه معاینه‌فنی فرصت داشتند تا نیمه اردیبهشت‌ماه، بدون تمدید معاینه‌فنی خود در سطح کشور تردد کنند. این تصمیم یک‌بار دیگر تمدید شد و رئیس پلیس راهور ناجا از فرصت دریافت معاینه‌فنی خودروها و گواهینامه‌های منقضی‌شده توسط پلیس راهور تا پایان ماه رمضان خبر داد، مهلتی که دیگر روبه اتمام است و براساس اعلام این نهاد، پس از این تاریخ و تعطیلات عیدفطر خودروهای فاقد معاینه‌فنی و رانندگان دارای گواهینامه منقضی‌شده جریمه می‌شوند.
این در حالی است که به‌گفته یکی از کارکنان مرکز نیایش، مراجعه شهروندان تهرانی برای تمدید معاینه‌فنی خودروهایشان در این مرکز، در چند روز اخیر اوج گرفته است. او گفت: «سیستم معاینه‌فنی در سراسر کشور یکپارچه شده و مردم می‌توانند به جای تهران، به مراکز خلوت‌تر در شهرستان‌ها بروند. علاوه بر این، بسیاری از مردم در این مدت به شکل اجباری خانه‌نشین بودند و کسب‌وکارشان هم تعطیل بود، بنابراین ترجیح می‌دادند از فرصت استفاده کنند و معاینه‌فنی را در همین روزهای خلوت بگیرند. این در حالی است که هزینه معاینه‌فنی، شاید به لطف کرونا، نسبت‌به سال گذشته تغییری نداشته و همچنان معادل 37هزار تومان است.»

   کرونا ترس ندارد
رعایت نسبی پروتکل‌های بهداشتی مزید بر علت شده  است تا شهروندان، حتی در روزهای اوج کرونا، نگرانی چندانی از ابتلای به ویروس کووید-19 نداشته باشند. مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران  در این خصوص توضیح داد: «مراجعه‌کنندگان ما زمان انتظار را در خودروها می‌گذرانند. هنگام انجام معاینه‌فنی نیز با خطوط قرمز و زرد، فاصله‌گذاری انجام شده است.» حسین مقدم گفت: «در 5 تا 6 دقیقه‌ای که صاحبان خودرو برای انجام تست‌ها از خودرو خارج می‌شوند نیز نقاط لازم نشانه‌گذاری و با خطوط قرمز و زرد فاصله‌اجتماعی مشخص شده است. تلاش کردیم شرایط ایمن برای رانندگان فراهم شود.» مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد: «درحال‌حاضر حدود 5 تا 6‌هزار خودرو به مراکز معاینه‌فنی مراجعه می‌کنند که مناسب یک شیفت‌کاری مراکز است. اما باتوجه به شیوع بیماری کرونا، تمایلی به افزایش زمان کار مراکز نداریم، مگر آنکه تقاضا به گونه‌ای باشد که مجبور شویم ساعت کار را افزایش دهیم.» مقدم با بیان اینکه سال گذشته در این ایام 9هزار خودرو به مراکز معاینه‌فنی مراجعه می‌کردند، افزود: «هنوز میزان مراجعات نسبت‌به مدت مشابه کمتر است. »

   بازگشت شهروندان به مراکز معاینه‌فنی
مراکز معاینه‌فنی کشور حالا یکی از خلوت‌ترین دوره‌های خود را می‌گذرانند و این همان چیزی است که در مرکز نیایش هم دیده می‌شود. یکی از کارکنان گفت: «تعداد خودروهای مراجعه‌کننده در بعضی روزها در این مرکز به 20 خودرو می‌رسد که رکوردی کم‌سابقه است. البته نوبت‌دهی آنلاین در برخی مراکز معاینه‌فنی، کاهش تراکم مراجعه‌کنندگان را هم فراهم کرده است.» 
مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی تهران با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر مراجعه با وقت قبلی از طریق سامانه نوبت‌دهی در هشت مرکز بیهقی، سراج، الغدیر، شقایق، نیایش، آبشناسان، چمران و دماوند امکان‌پذیر بوده  اما در مجموع بالغ‌بر 50 درصد از ظرفیت نوبت دهی خالی است، گفت: «مرکز شقایق و چمران بسیار خلوت هستند و در کمتر از  نیم‌ساعت خدمات معاینه‌فنی ارائه می شود.» 
وی افزود: «در چند روز اخیر  ستاد معاینه‌فنی برای تسهیل ارائه خدمات نسبت‌به افزایش ساعت کاری در چند مرکز و افزایش پذیرش خودروها از طریق سامانه نوبت‌دهی اقدام کرده و ساعت کاری سه مرکز دماوند، چمران و شقایق را به مدت یک ساعت افزایش داده است. البته به‌منظور تسریع در ارائه خدمات در این یک‌ساعت افزایش، از ساعت 17 تا 18 پذیرش صرفا اینترنتی و با نوبت‌دهی آنلاین انجام می‌شود که در صورت اقبال عمومی ساعت فعالیت و این نحوه پذیرش افزایش خواهد یافت.»

نویسنده:محمد مهدی حاتمی

عناوین برگزیده