تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۲
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۱۰۶۸۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو مطرح کرد

جامعه کارگری هپکو همچنان در انتظار تولید/وضعیت مالکیت بزرگترین کارخانهٔ تولید تجهیزات سنگین خاورمیانه مبهم است

می متالز - نائب رئیس شورای اسلامی کار هپکو اراک درباره فعالیت کاری شرکت هپکو طی روزهای اخیر گفت: در حال حاضر به دلیل نبود تولید و بیماری کرونا حضور پرسنل هپکو با ظرفیت ۵۰ درصد به‌صورت شیفت هفتگی انجام می شود.
جامعه کارگری هپکو همچنان در انتظار تولید/وضعیت مالکیت بزرگترین کارخانهٔ تولید تجهیزات سنگین خاورمیانه مبهم است

به گزارش می متالز به نقل از پایگاه خبری دیار آفتاب، ابوالفضل رنجبر نائب رئیس شورای اسلامی کار شرکت هپکو اراک در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب در رابطه با آخرین وضعیت پرداخت حقوق و مزایای کارگران این واحد تولیدی گفت: حقوق فروردین‌ماه بخشی از پرسنل شرکت روز یکشنبه واریزشده است اما بخشی دیگر همانند واحدهای پشتیبانی و مهندسی که حدود ۵۰ درصد هستند هنوز حقوقی دریافت نکرده اند.

رنجبر در خصوص موضوعی که اخیرا در فضای مجازی مطرح شده است که دفترچه درمانی کارگران هپکو از سوی تامین اجتماعی تمدید نمی شود، اظهار کرد: طبق آخرین اطلاعی که داریم مشکل تآمین اعتبار دفترچه های درمان کارگران شرکت برطرف شده است.

وی درباره فعالیت کاری شرکت هپکو طی روزهای اخیر گفت: شورای اسلامی کار شرکت هپکو طی نامه‌ای به مدیریت شرکت درخواست حضور کلیه پرسنل در محل کار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشت ولی متأسفانه با مخالفت مدیرعامل اعلام شد که حضور پرسنل با همان ظرفیت ۵۰ درصد به‌صورت شیفت هفتگی انجام شود که هم‌اکنون نیز به همان صورت است.

رنجبر با تأکید بر اینکه نظر شورا بر این است که حتی اگر کار در شرکت نیست پرسنل در محل کار حاضر باشند افزود: حتی پرسنل با توجه به نبود فعالیت کاری در شرکت تقاضا دارند تا سرکار حاضر باشند اما مدیرعامل همچنان اصرار بر فعالیت شیفت هفتگی شرکت داد و یکی از بهانه عدم وجود تولید در شرکت است ولی سؤال اینجاست که چرا شرکت واقعاً کار ندارد؟ این‌ها ضعف مسوولین کشوری، استانی و مدیرعامل است.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از بهانه‌ها برای فعالیت با ۵۰ درصد کارگران پیشگیری از بیماری کرونا است اما تا آنجا که ما مطلع هستیم هیچ‌یک از شرکت‌های هم‌جوار هپکو مانند آذرآب و ماشین‌سازی چنین شرایطی ندارند و این وظیفه مدیرعامل است که حتی با وضعیت فعلی شرایطی را فراهم کنند که همه پرسنل در محل کار حاضر شوند.

نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو اراک در رابطه موضوع بازنشستگان این شرکت نیز گفت: لیستی از بازنشسته‌های تا پایان سال ۹۸ که ۱۹۶ نفر است به سازمان خصوصی‌سازی ارسال شد که شرکت اعلام کرد برای بازنشستگی این تعداد از پرسنل به اعتبار نیاز دارد که تصویب شد و بودجه‌ای اختصاص داده شد که متأسفانه بخشی از آن بابت حقوق پرداخت شد و با بخشی از این مبلغ حدود ۷۷ نفر از پرسنل بلاتکلیف سال ۹۷ بازنشسته شدند و بخشی هم بابت سنوات پایان خدمت پرداخت شد.

نقدینگی حاصل از فروش یک درصد سهام هپکو در بورس به خزانه دولت واریزشده و در اختیار شرکت نیست

رنجبر به فروش یک درصد از سهام شرکت هپکو در اسفندماه سال ۹۸ توسط سازمان خصوصی‌سازی در بورس اشاره و تصریح کرد: نقدینگی حاصل از فروش یک درصدسهام هپکو در بورس به خزانه دولت واریزشده و در اختیار شرکت نیست ولی ما معتقدیم عواید حاصل از فروش سهام باید به‌عنوان سرمایه در گردش در اختیار تولید شرکت قرار بگیرد.

وی در ادامه همچنان وضعیت مالکیتی هپکو را مبهم توصیف کرد و گفت: برای پرسنل شرکت جای سؤال است که در همه‌ی جلسات گفته می‌شود که هپکو زیر نظر سازمان خصوصی‌سازی و سهام شرکت در سامانه کدال بنام دولت جمهوری اسلامی است اما هپکو دولتی نیست، پس اگر دولتی نیست چرا مبالغ حاصل از فروش سهام شرکت به خزانه دولت واریز شد و اگر دولتی است چرا ردیف بودجه‌های اختصاصی به شرکت‌های دولتی به هپکو تخصیص داده نمی‌شود؟

رنجبر ادامه داد: از طرفی سازمان برنامه‌وبودجه برای موضوع بازنشستگان هپکو ۳۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تحت عنوان وام بلاعوض در ردیف بودجه در نظر می‌گیرد و از طرفی مبالغ حاصل از فروش سهام شرکت که چیزی حدود ۹۷ میلیارد تومان را به خزانه دولت می‌ریزد و این یک تناقض است.

وی به وضعیت نامشخص مدیرعامل هلدینگ هپکو اشاره کرد و افزود: هپکو و مجموعه‌ای از شرکت‌های بنام هپکو هلدینگ شناخته می شوند و سازمان بورس مدعی است که مدیرعامل هلدینگ هنوز معرفی نشده است در صورتی که به‌صورت غیررسمی و بدون حق امضا آقای ابوالفضل روغنی مدیرعامل هلدینگ هپکو هستند.

رنجبر در رابطه با علت تعریف نشدن روغنی به‌عنوان مدیرعامل هلدینگ هپکو گفت: به استناد پاسخ رئیس سازمان خصوصی‌سازی مشکل این است که آقای روغنی بدهی مالیاتی دارند و با توجه به این مساله حق امضا ندارد که البته این پاسخ آقای صالح به ما بود که از صحت‌وسقم ان اطلاع نداریم ولی در حال حاضر مکاتباتی از سوی شرکت و از طریق یکی از اعضای هیئت مدیره هلدینگ با سازمان بورس و سامانه کدال صورت می‌گیرد.

عناوین برگزیده