تاریخ: ۱۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۵۴
بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۱۱۴۶۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عزم جدی «ومعادن» در توسعه زیرساخت‌های انرژی، اکتشاف و حمل و نقل

می متالز - مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از اقدامات و برنامه‌های خود در حوزه انرژی، اکتشاف، حمل و نقل، کاتالیست و تأمین مواد اولیه فولاد کردستان خبر داد.
عزم جدی «ومعادن» در توسعه زیرساخت‌های انرژی، اکتشاف و حمل و نقل

به گزارش می متالز، دکتر الستی در خصوص برنامه‌های این هلدینگ گفت: در مجموعه توسعه معادن و فلزات کارهای خوبی از قبل آغاز شده و ان شاءالله در دوره جدید نسبت به توسعه و تسریع آنها اقدام خواهیم کرد. از جمله این کارها ورود هلدینگ به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی بوده است. این امر از یکسو با هدف تامین نیازهای شرکت‌های گروه در حوزه انرژی به عنوان یک اولویت مهم و از سوی دیگر با نگاه انجام مسوولیت اجتماعی هلدینگ و کمک به دولت در تأمین زیرساخت‌ها انجام شده است. بر اساس سیاست‌های جدید دولت و وزارت نیرو، شرکت‌هایی که بیش از ۵ مگاوات مصرف برق دارند، باید یا خود رأسا به تاسیس نیروگاه اقدام کنند و یا از تولیدکنندگان برق گواهی ظرفیت خریداری نمایند. 

مدیرعامل توسعه معادن و فلزات همچنین گفت: در حال حاضر نیروگاه‌هایی که در قالب پویا انرژی تحت تملک مجموعه است و همینطور طرح‌های در دست اجرای آن از وضعیت خوبی برخوردار است. این مجموعه در آینده علاوه بر تولید برق، با اولویت تامین نیازهای شرکت‌های گروه در زمینه شیرین‌سازی آب، تصفیه فاضلاب و نیز بخش گاز فعالیت خواهد کرد.
وی از ورود قریب الوقوع شرکت‌های هلدینگ پویا انرژی به بورس خبر داد و افزود: از مجموعه شرکت‌های این گروه ابتدا شرکت سامان که مالکیت نیروگاه سمنان را داراست، وارد بورس می‌شود و به تدریج طی مراحل بعد سایر شرکت‌ها و نهایتا خود شرکت پویا انرژی وارد بورس خواهد گردید.

مدیرعامل «ومعادن» همچنین افزود: برای فروش ۲۰۰ مگاوات برق با فولاد مبارکه مذاکره کرده‌ایم و بناست این امر در قالب انعقاد یک تفاهم‌نامه به سرانجام برسد. در کنار آن، بنا داریم برای تامین برق مورد نیاز نسبت به احداث نیروگاه با ظرفیت مناسب برای فولاد مبارکه اقدام کنیم و این امر در صورت توافق در قالب قرارداد B.O.T یا B.O.O قابل اجرا خواهد بود. 

دکتر الستی با اشاره به شرایط فعلی کشور و به ویژه نارسایی‌های موجود در فروش نفت تاکید کرد: با وجود مشکلات و محدودیت‌های فعلی در اقتصاد کشور برای تحقق جهش تولید بدون تردید بهترین زمینه برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن است. اعتقاد دارم در معدن باید روی بحث اکتشافات به طور جدی سرمایه‌گذاری شود. کار خوبی در مجموعه شرکت‌های گروه با همراهی و حمایت ایمیدرو صورت پذیرفته که منجر به تشکیل شرکت پایا و انجام پروژه‌های ارزشمندی در حوزه اکتشافات شده است. ان شاءالله این حرکت را به طور جدی دنبال خواهیم کرد و دنبال منابع و پهنه‌های جدیدی برای توسعه اکتشاف در مجموعه هلدینگ خواهیم بود.

وی همچنین توسعه زیرساخت حمل و نقل برای مواد معدنی را نیز از جمله برنامه‌های مهم مجموعه دانست و افزود: در این خصوص شرکت‌های گروه هلدینگ توسعه معادن و فلزات در قالب شرکت همراه (جاده ـ ریل ـ دریا) در حال احداث بزرگترین پایانه تخصصی حمل و نقل مواد معدنی و فولاد در بندر شهید رجایی هستند که اختلافاتی در زمینه افزایش سرمایه این شرکت بین سهامداران وجود داشت. بنا شده است گزارش‌های توجیهی و فنی لازم تهیه شود و این احتمال وجود دارد که سهم دو شرکت سهامدار هریک به میزان ۱۶ درصد را خریداری کنیم تا به این ترتیب سهام غالب شرکت همراه هم در اختیار توسعه معادن و فلزات قرار گیرد و بتوانیم اجرای این طرح را تسریع کنیم. طرح مذکور با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی اجرا می‌شود و اخیرا بخش عمده زمین مورد نیاز توسط سازمان مذکور در اختیار شرکت همراه قرار گرفته و ارزش سرمایه‌گذاری مجموعه روی این طرح بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان خواهد بود.

با اجرای این طرح علاوه بر استقرار امکانات پیشرفته روز دنیا در حوزه حمل و نقل مواد معدنی و فولادی، قابلیت پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت بیش از ۱۵۰ هزار تن در اسکله پایانه مذکور امکان پذیر شده و با صرفه‌جویی در هزینه حمل و نقل، افزایش مزیت رقابتی در صادرات محصولات معدنی و فولادی را در پی خواهد داشت. 

مدیرعامل توسعه معادن و فلزات در مورد سایر اقدامات انجام شده اخیر گفت: در مدت کوتاهی که در خدمت این مجموعه بوده‌ام، کارهای خوبی هم در زمینه شرکت کاتالیست ایرانیان انجام شد. جلساتی با مجموعه ملی مس برگزار شد و در حال مذاکره هستیم تا بخشی از کاتالیست اسید سولفوریک مورد نیاز شرکت ملی مس را تامین کنیم. طی تمام سال‌هایی که شرکت کاتالیست فعالیت داشته تنها ۳۰۰ تن فروش داشته‌اند در حالی که ملی مس به تنهایی سالانه ۶۰۰ تا ۶۵۰ تن در این زمینه خرید و مصرف دارد.

همچنین از شرکت ملی مس برای مشارکت در تولید کاتالیست دعوت به عمل آورده‌ایم و در این خصوص گزارش‌های توجیهی فنی و مالی تهیه شده و توسط آنان در حال بررسی است. برای راه‌اندازی خط تولید کاتالیست DIRR هم که مورد استفاده صنایع فولادی است، برای مشارکت با فولاد مبارکه در حال مذاکره هستیم. امیدوارم مجموعه این اقدامات موجب ایجاد تحول در مجموعه کاتالیست ایرانیان شود.

عناوین برگزیده