تاریخ: ۱۳ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۳۴۶
کد خبر: ۱۱۴۸۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس فردا، شنبه چه می‌شود؟

می متالز - هفته گذشته اگرچه بازاری نوسانی پیش‌بینی شده بود اما عملکرد شاخص به گونه متفاوتی رقم خورد، با وجود این، یکی از کارشناسان بازار سرمایه با احتمال ۹۹ درصد روند بازار فردا را مثبت پیش‌بینی کرده است.
بورس فردا، شنبه چه می‌شود؟

به گزارش می متالز، هفته گذشته علی‌رغم اینکه کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که بازار در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در نوسان باشد و با رشدهای سریع و پرشتاب همراه نشود، اما شاخص کل طی دو جهش ۶۵ هزار و ۶۶ هزار واحدی در انتهای هفته موفق شد نه‌تنها کانال یک میلیون ۵۰۰ هزار را پشت سر بگذارد بلکه وارد سطح جدید یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی نیز بشود.

در نظرسنجی هفته آینده نیز اکثر کارشناسان بازاری کاملا صعودی را پیش‌بینی کردند، در این خصوص ایمان رئیسی، تحلیلگر بازار سرمایه ضمن پیش‌بینی مثبت بازار گفت: بازار فردا به احتمال خیلی زیاد مثبت خواهد بود. هفته گذشته، در گروه فلزات، شیمیایی، نفتی و پالایشی افزایش نرخ دلار عامل موثری بود تا جو مثبتی در بازار ایجاد کند. گروه خودرو و قطعات، سایپا و هم گروه‌های آن نیز کار خود را در بازه مثبت آغاز کردند و صف‌های خریدشان تا پایان بازار ادامه داشت. گروه سیمان که چند روز قبل با جو منفی اکثر نمادها در صف فروش بودند، با اصلاح شاخص و همچنین خبر افزایش ۳۰ درصدی نرخ سیمان اکثر نمادهای گروه در صف خرید متوقف شدند.

وی ضمن اشاره به این که همچنان نقدینگی درحال ورود به بازار سرمایه است گفت:این روزها بیشتر سوال افراد این است که در منفی‌های بازار چه سهمی بخریم؟ در حالی که  قبلا افراد ترس از اصلاح بازار داشتند و در منفی‌های بازار از آن خارج می‌شدند اما اکنون سوالات برعکس و جو خوش‌بینی نسبت به بازار ایجاد شده، به طوری که اکثر افراد در منفی‌های بازار دنبال خرید سهم‌های خوب هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این که جو خوش‌بینی‌ حاکم در بازار سبب شده افراد بیشتری وارد بازار شوند، گفت: در پی این جو همچنان تعداد کدهای بورسی که صادر می‌شود افزایش یافته و درپی آن، نقدینگی بیشتری در حال ورود به بازار است،که در نتیجه سبب شده تا افراد ترسی از ریزش بازار نداشته باشند.

او اضافه کرد: همچنین مصوبه جدیدی که سبب شد سقف اعتباری از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش پیدا کند، می‌تواند در جهت رشد بازار موثر باشد. شاید یکی دو روز فروش در بازار ایجاد شود و بتواند عطش خریداران را سیراب کند، اما از طرف دیگر بازار مثبت است، چرا که پول‌های واقعی در بازار خرید می‌کنند، به همین دلیل بازار کنونی با بازار سال‌های ۹۴ و ۹۵ بسیار متفاوت است.

موضوع دیگری که این کارشناس سرمایه به آن اشاره کرد، نزدیک شدن به فصل مجامع بود. وی در این خصوص عنوان کرد: شاید در هفته‌های بعد عامل مجامع سبب شود سهم‌ها را با قیمت مناسب‌تری بتوان خرید، چون خیلی از افراد (قدیمی‌تر) تمایل به شرکت در مجمع ندارند، اما افرادی که تازه به بازار وارد شده و اطلاعات کمتری دارند اکثر اوقات درباره حق تقدم می‌پرسند که اصلا این حق تقدم چیست؟ و چرا حق تقدم به سهم‌هایشان اضافه شده است. به علت کم بودن اطلاعات بورسی افراد تازه‌وارد و ترس مجامع سیل نقدینگی می‌تواند کاهش یابد.

عناوین برگزیده