تاریخ: ۱۴ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۳
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۱۱۵۲۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توسعه معادن کهگیلویه و بویراحمد در گرو حمایت دولت

می متالز - با توجه به شعار امسال «جهش تولید» و نقش راهبردی معادن در رشد اقتصادی کشور، رفع مشکلات معادن کهگیلویه و بویراحمد و توسعه آن ها در گرو حمایت و نگاه ویژه دولت به این حوزه است.
توسعه معادن کهگیلویه و بویراحمد در گرو حمایت دولت

به گزارش می متالز، معادن و صنایع معدنی نقش راهبردی و مهمی در توسعه کشور دارد و در شرایط کنونی که دشمنان تحریم های بی رحمانه ای را در تمامی حوزه ها به ویژه صادرات نفت، بر ما تحمیل کرده اند، بهترین جایگزین برای آن، گسترش معادن و بهره وری از صنایع معدنی است.

رابطه تنگانگی میان جهش تولید و رشد اقتصادی کشور وجود دارد، در این راستا تولید و اشتغال در بخش های مختلف به ویژه حوزه معادن می تواند سبب ارز آوری بیشتر و بهبود شرایط اقتصادی کشور شود.

پیشرفت هر کشور وابسته و مرهون به رشد اقتصادی آن است و توسعه بخش های مختلف نیازمند داشتن درآمد و هزینه کردن است.

براساس بررسی های سازمان صنعت ،معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، این استان از ظرفیت‌های بسیاری در زمینه معادن برخوردار است و نیاز به سرمایه‌گذاری برای شکوفا شدن دارد.

مهمترین معادن کهگیلویه و بویراحمد شامل سلستین، بوکسیت، سنگ گچ، مواد اولیه سیمان و مواد اولیه آجر و مصالح ساختمانی است و در صورت بهره برداری مناسب از این منابع می توان تا حدود زیادی به صادرات، ایجاد اشتغال و تحقق شعار سال دست یابیم.

چهارمین معدن نیترات دنیا در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و از این حیث ایران را در جمع کشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که به گفته حسین کلانتری، استاندار این استان تا سال های گذشته مطالعاتی بر روی معادن استان انجام نشده بود اما اکنون مطالعات اطلاعات تفصیلی هفت هزار کیلومتر مربع از پهنه های معدنی آن یعنی حدود ۵۰ درصد از وسعت کهگیلویه و  بویراحمد در حال انجام است.

 کلانتری افزود: پیش از این هیچ مطالعاتی روی معادن کهگیلویه و بویراحمد انجام نشده بود در حالی که این استان در حوزه معدن نیازمند دیده شدن و حمایت است.

وی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد در تمامی بخش ها نیاز به فعالیت و کار دارد که پیگیری های لازم در بخش های مختلف صورت خواهد گرفت.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این استان در بحث معادن از رتبه ۲۸ به رتبه ۲۱ رسیده اما این رتبه قابل قبول نیست و باید به میانگین رتبه و در میانه جدول و در بین ۱۵ استان برتر کشور برسد.

کلانتری بیان کرد: مطالعات اطلاعات تفصیلی هفت هزار کیلومتر مربع از استان توسط ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) تا پایان شهریور ماه تکمیل می شود و تا اتمام این مطالعات وضعیت مناطق امید بخش استان مشخص خواهد شد.

وی عنوان کرد: سرمایه گذاران می توانند براساس مطالعات انجام شده در استان حضور پیدا کنند و زمینه سرمایه گذاری براساس طرح های معدنی استان فراهم می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: همچنین فعالیت مجدد ۱۴ معدن غیر فعال استان توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران هدفگذاری شده است.

وی گفت: یکی از دغدغه های استان در حقیقت استفاده بهینه از معادن موجود است.

کلانتری تاکید کرد: باتوجه به ظرفیت های منطقه در بخش های گچ، سلستین و بوکسیت مطالعات توجیهی، فنی و اقتصادی این پروژه ها حداکثر تا یک ماه آینده توسط ایمیدرو تهیه و در صورتی که امکان احداث کارخانجات مرتبط با این صنایع معدنی فراهم شود نسبت به احداث کارخانجات مربوطه با همکاری بخش خصوصی اقدامات کنند.

وی با رضایت از نحوه و میزان پرداخت تسهیلات در استان، تصریح کرد: ۴۵ درصد مصارف این استان بیشتر از منابع ما است و در واقع بانک ها بیکار ننشسته و پای کار هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یکی از موانع استان این است که نیروهای توانمند مالی بومی استان در جاهای دیگری سرمایه گذاری کرده اند و افرادی که قصد دارند از منابع داخلی بانک استفاده کنند منصرف می شوند،  زیرا استفاده از منابع مشروط به این است که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی را داشته باشیم.

کلانتری با بیان اینکه اراده دولت برای رفع مشکلات جدی است، بیان کرد: باتوجه به شرایط خاص کهگیلویه و بویراحمد انتظار می رود سقف پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد برای این استان به ۳۰ درصد کاهش یابد تا بتوانیم گام های موفق تری برداریم.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: هم اینک ۷۵ فقره پروانه بهره برداری معدن با ذخیره قطعی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در استان وجود دارد.

دارا فرامرزی افزود: استخراج اسمی سالانه این معادن ۵ میلیون تن است که از این تعداد پروانه بهره برداری معادن، ۴۱ معدن با اشتغال بیش از ۴۴۰ نفر در استان فعال و در حال بهره برداری است.

وی با اشاره به مهم‌ترین مواد معدنی استان، تاکید کرد: سلستین فسفات مواد اولیه سیمان، گچ و همچنین مواد اولیه آجر مهمترین مواد معدنی استان است.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: مهمترین مشکلات واحدهای معدنی کهگیلویه و بویراحمد معارضات محلی و دولتی، بالا بودن هزینه های استخراج، کمبود و فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات و به روز نبودن روش های اکتشاف، کمبود اعتبار و تسهیلات بانکی، موافق نبودن دستگاه های اجرایی با فعالیت های معدنی و احداث جاده دسترسی به معادن، کمبود اعتبار برای انجام عملیات اکتشافی در سطح استان است.

فرامرزی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های سازمان استفاده از پتانسیل‌های معدنی استان است، ادامه داد: مطالعات اقتصادی این معادن در حال تکمیل است و در حال حاضر در بحث بوکسیت و سلستین و گچ ما مطالعات فنی را از طریق تولید مواد معدنی ایران انجام می‌دهیم تا در صورت اقتصادی بودن، امکان احداث صنایع معدنی مرتبط با این مواد هم در استان محیا شود و سرمایه گذاران در این زمینه ورود پیدا کنند.

وی تاکید کرد: امسال در سال جهش تولید، راه اندازی معادن غیر فعال از طریق رفع معارضات محلی و احداث جاده دسترسی، تامین تسهیلات از طریق صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و تامین ماشین آلات معدنی برای توسعه معادن استان در دستور کار است.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در خصوص فعال سازی معادن کوچک، ابراز داشت: در سال ۹۹ تلاش بر این است که معادن کوچک و غیرفعال با تامین منابع مالی و رفع معارضات دوباره فعال شوند.

فرامرزی تصریح کرد: امید است امسال با تعیین تکلیف پهنه های اکتشافی ( ۷۰۱۴ کیلومتر مربع) در اختیار ایمیدرو و سازمان زمین شناسی، شاهد جهش موثری در شناسایی پتانسیل های معدنی استان و تکمیل عملیات اکتشافی و بهره برداری از معادن و ایجاد صنایع معدنی باشیم.

وی ابراز داشت: سال گذشته بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ میلیون ریال حقوق دولتی از بهره برداران معادن و دارندگان مجوزهای برداشت موقت مواد معدنی وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ بیش از ۳۲ درصد رشد داشته است.

معاون امور صنایع، معادن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین بر اساس داده های پروانه بهره برداری موجود معادن در پایان سال ۱۳۹۸ ، ذخیره قطعی این معادن ۰.۸ درصد ، ظرفیت استخراج اسمی ، ۵.۲۴ درصد ، اشتغال ۲.۵ درصد و سرمایه گذاری آنها ۹.۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد داشته است.

فرامرزی بیان کرد: بیشترین معادن استان در شهرستان بویراحمد (۲۲ مورد) و بیشترین معادن فعال در شهرستان گچساران (۱۲ مورد) واقع شده اند.

کهگیلویه و بویراحمد در جنوب کشور جزو مناطق حوزه زاگرس و از نظر معادن در حوزه رسوبی غیر فلزی قرار دارد.

هر چند کهگیلویه و بویراحمد از نظر معادن جزو مناطق بسیار غنی کشور محسوب نمی شود اما پتانسیل های خوبی دراین حوزه وجود دارد.

تاکنون ۷۵ فقره پروانه بهره برداری معدنی با حجم سرمایه گذاری افزون بر سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در این استان صادر شده است.

هم اینک ۴۱ معدن  فعال با اشتغال ۴۵۰ نفر در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

 تعداد ۷۵ فقره پروانه بهره برداری معدن موجود در استان دارای ذخیره قطعی بیش از ۱۵۰۰ میلیون تن است و ظرفیت استخراج اسمی سالیانه این معادن قریب به ۵.۵ میلیون تن می باشد.

استخراج واقعی سالیانه معادن فعال بیش از ۲.۵ میلیون تن است.

کهگیلویه و بویراحمد ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۴ درصد آنان در روستاها زندگی می‌کنند.

عناوین برگزیده