تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۲۸
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۱۱۶۲۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دردِدل‌ تولیدکنندگان کرمانشاه با استاندار

می متالز - تولیدکنندگان استان کرمانشاه در آیین گرامیداشت روز صنعت و معدن، به بیان مشکلات خود در زمینه‌های مختلف در حضور استاندار پرداختند و درخواست رسیدگی به این مشکلات را داشتند.
دردِدل‌ تولیدکنندگان کرمانشاه با استاندار

به گزارش می متالز، جهانبخش شکری رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه در این مراسم که 18 تیر برگزار شد، از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان یاد کرد که بالا بودن قیمت تمام شده تولید یکی از مهمترین آنها است و افزود: وقتی  که گاهی بهره تسهیلات بانکی به 22 درصد می‌رسد، دیگر امکان رقابت برای تولیدکننده نخواهد ماند. در نتیجه کالاهای ترک با وجود کیفیت پایین‌تری که نسبت به کالای ایرانی دارند دنیا را گرفته است، اما ما امکان رقابت با آن را نداریم.

وی تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی را از مهمترین خواسته‌های آنها برشمرد و اضافه کرد: بایداز تجربیات کشورهای موفق هم که به خوبی توانسته‌اند از تولید و صنعت خود حمایت کنند، استفاده کنیم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه ممنوعیت‌های یک شبه صادراتی را نیز به عنوان یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان برشمرد و افزود: نتیجه این تصمیمات که بدون نظرخواهی از بخش خصوصی گرفته می‌شود، از دست رفتن بازارهای صادراتی است.

آموزشگاه فنی و حرفه‌ای خانه صنعت و معدن کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

فرهاد مرزی دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز از ناتوانی تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه و ماشین آلات با افزایش نرخ ارز یاد کرد که مشکلات آنها را دو چندان کرده است.

وی اشاره‌ای همه به مشکلات واحدهای تولیدکننده مواد ضدعفونی کننده مقابله با کرونا در کرمانشاه داشت و افزود: مجوزی که برای این واحدها صادر شده بود سه ماهه است و اکنون معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مجوزهای این واحدها را تمدید نمی‌کند.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اظهار کرد: از سوی دیگر در حالیکه مواد ضدعفونی تولیدشده در سایر استان‌ها به راحتی در بازار کرمانشاه به فروش می‌رود، اما به واحدهای تولیدی کرمانشاه اجازه ارسال مواد به دیگر استان‌ها داده نمی‌شود.

وی از اینکه خود معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی نیز تولیدات این واحدها را برای عرضه به مراکز درمانی خریداری نمی‌کند، انتقاد کرد.

مرزی در ادامه از کمبود مهارت نیز به عنوان یکی از مشکلات مهم نیروی کار در کرمانشاه یاد کرد و گفت: برای همین منظور از سازمان آموزش  فنی و حرفه‌ای کشور مجوز ایجاد آموزشگاه فنی و حرفه‌ای خانه صنعت و معدن استان را اخذ کردیم.

ترمز تولید را می‌کِشند

علی حجتی نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز از دستورالعمل‌های متعدد و گاهی متناقض که درباره حوزه تولید صدر می‌شود انتقاد کرد و افزود: در شرایطی که مدام بر حمایت از تولید تاکید می‌شود، اما با صدور دستوالعمل‌های متعدد ترمز تولید را می‌کشند.

وی ادامه  داد: این در حالی است که تولید موتور محرکه اقتصاد است و اقتصادهای بزرگ دنیا نیز به واسطه قدرت تولید به اینجا رسیده اند.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در ادامه از مشکلات پیمان سپاری ارزی هم انتقاد کرد و گفت: مهلتی که برای برگرداندن ارز صادراتی تعیین کردند، باعث هجوم به بازار برای خرید ارز و بالا رفتن قیمت آن شده است.

حجتی معتقد است، اگر این تصمیم اصلاح شود دلار تا 16 هزار تومان هم پایین خواهد آمد.

معارض، چالش اصلی معادن کرمانشاه

مصطفی عباسی رئیس انجمن معدن کرمانشاه نیز از مهمترین موانع پیش روی توسعه معادن کرمانشاه یاد کرد و گفت: اگر این موانع نبود اکنون تعداد معادن فعال کرمانشاه از 159 مورد به 300 مورد رسیده بود.

وی وجود معارضین را اصلی‌ترین مشکل معادن کرمانشاه دانست و افزود: معدنی داشتیم که سال گذشته 17 پرونده قضایی مختومه داشته و فقط روند کار او را دشوار کردند.

به گفته عباسی، عمده این مشکلات نیز با محیط زیست و منابع طبیعی است که به بهانه چند گونه گیاهی و جانوری جلوی فعالیت معادن را می‌گیرند.

رئیس انجمن معدن کرمانشاه از مشکل تامین سوخت ماشین آلات معدنی هم انتقاد کرد و افزود: به دلیل کمبود سوخت معدن‌داران مجبورند از حواله تراکتورها و یا سوخت بی کیفیت استفاده کنند.

خام‌فروشی سنگ آهن بلای جان صنایع فولاد

جهاندار شکری رئیس خانه صنعت و معدن جوانان کرمانشاه نیز به مشکلات صنایع فولاد اشاره کرد و افزود: اگرچه ایران در زمینه معادن سنگ  آهن جزو بهترین کشورهای دنیا است، اما صادرات بی رویه مواد اولیه خام امروز تولیدکنندگان داخل را برای تامین مواد اولیه با مشکل مواجه کرده است.

وی همچنین از افزایش قیمت ناگهانی در صنایع فولاد هم یاد کرد و افزود: با این روند حتی اگر تمام بانک‌های کشور هم جمع شوند نمی‌توانند سرمایه در گردش مورد نیاز صنایع فولاد را تاین کنند.

شکری خاطرنشان کرد: درخواست ما این است که اولویت واگذاری معادن به صنایع مادر استان باشد تا کسانی‌که در حوزه تولید فعالیت دارند بتوانند از معادن نیز استفاده بهینه ببرند.

کریمی نماینده تولیدکنندگان محصولات مقابله با کرونا در استان کرمانشاه نیز از عدم تمدید پروانه واحدهای تولید مواد ضدعفونی کننده از 15 خرداد به بعد گلایه کرد و گفت: این امر باعث دپو ملزومات در این واحدها شده است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر همین واحدها در ایام فعالیت با معضل تامین الکل مواجه بودند.

کریمی از اینکه بیمارستان‌های کرمانشاه ملزومات بهداشتی مورد نیاز برای مقابله با کرونا را از واحدهای تولیدی استان خریداری نمی‌کنند، گلایه کرد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده