تاریخ: ۲۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۱۱۶۳۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مشهد عنوان کرد:

اقبال سرمایه‌گذاری در صنایع کشور زیاد است

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با همه محدودیت‌های بین‌المللی و فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم و بیماری کرونا، طی چهار ماه ابتدای امسال انعقاد قرارداد برای واگذاری زمین به واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج برابر شده است.
اقبال سرمایه‌گذاری در صنایع کشور زیاد است

به گزارش می متالز، محسن صالحی‌نیا در نشست معرفی سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی گفت: این آمار نشان می‌دهد هنوز اقبال سرمایه‌گذاری در صنایع در کشور زیاد است و این مسوولیت مدیران صنعتی برای تأمین زیرساخت‌های لازم را سنگین‌تر می‌کند.

وی با بیان این مطلب در نشست معرفی سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی افزود: این آمار نشان می‌دهد هنوز اقبال سرمایه‌گذاری در صنایع در کشور زیاد است و این مسوولیت مدیران صنعتی برای تأمین زیرساخت‌های لازم را سنگین‌تر می‌کند.

صالحی نیا یکی از اهداف سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سال جاری را ساخت شهرک‌های صنعتی یکپارچه در کشور عنوان و اضافه کرد: هدف اصلی ایجاد شهرکی است که همه حلقه‌های زنجیره یک صنعت از مواد اولیه تا بسته‌بندی و صادرات محصول نهایی در یک شهرک مستقر شوند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: در این راستا با توجه به قابلیت‌های بسیار خراسان رضوی در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی می‌توان شهرک یکپارچه را با همه واحدهای فعال در زنجیره صنایع غذایی در این استان ایجاد کرد.

صالحی‌نیا توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی کشور را از اولویت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ذکر و بیان کرد: در این زمینه با وزارت نیرو به یک فرمول مشارکتی دست یافته‌ایم تا از محل آن، آب و برق همه شهرک‌های صنعتی تأمین شود.

وی یادآور شد: به دلیل افزایش قیمت‌ها، هزینه تأمین زیرساخت‌ها و توسعه آن در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نسبت به سال گذشته دو تا سه برابر شده و لازم است استانداری‌ها نیز شرکت‌های شهرک‌های صنعتی را در تأمین منابع مالی در این زمینه یاری دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: شاخص‌های استان خراسان رضوی در حوزه تولید، اشتغال، ارزش افزوده، صادرات، سرمایه‌گذاری، نوسازی و بازسازی در کشور برجسته است و عمده آن‌ها در پنج جایگاه نخست ایران قرار می‌گیرند.

صالحی‌نیا افزود: در خراسان رضوی صنایع مبتنی بر فرآوری کانی‌های معدنی و تولید صنایع معدنی مانند فولاد، سیمان، چینی و سرامیک، یا صنایعی که مبتنی بر تأمین نیازهای ساختمانی است، بسیار متنوع بوده و می‌تواند در ارتقاء شاخص‌های اقتصادی بسیار مؤثر باشد.

وی اضافه کرد: صنایع معدنی در شرایط کنونی می‌تواند به رشد شاخص‌های اقتصادی کمک کند، زیرا مواد اولیه این حوزه از داخل کشور قابل تأمین است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: خراسان رضوی در صنعت قطعه سازی و خودروسازی جزو پنج استان نخست کشور است و این استان زمینه توسعه بیش از پیش در خودروسازی را دارد.

صالحی‌نیا گفت: از سوی دیگر خراسان رضوی قطب صنایع غذایی، کشاورزی، بسته‌بندی و صنایع تبدیلی در کشور است که تولیدات آن مبتنی بر صادرات بوده و خوشه‌های صنعتی نیز در این حوزه مشغول فعالیت هستند.

وی یادآور شد: تا کنون ۶ خوشه صنعتی در خراسان رضوی تکمیل شده و ۲۰ خوشه صنعتی دیگر نیز در این استان در دست مطالعه است. همچنین این استان در حوزه کنسرسیوم‌های صادراتی و فن بازارها جزو استان‌های فعال کشور می‌باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: درحالی که میزان واحدهای راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سطح کشور به ۲۱ درصد می‌رسد، این تعداد در استان خراسان رضوی ۱۶ درصد است و نشان می‌دهد از این حیث خراسان رضوی در وضعیت مناسبی است؛ اما باید همه واحدهای دارای مشکل عارضه یابی شده و به چرخه تولید بازگردند.

صالحی‌نیا ظرفیت خراسان رضوی در صنایع کوچک را بسیار زیاد دانست و گفت: بهتر است به‌جای ایجاد شهرک صنعتی جدید، شهرک‌های موجود را توسعه دهیم که در این راستا زمینه توسعه شهرک‌های صنعتی توس و ماشین ابزار در این استان فراهم شده است.

وی بیان کرد: هم اکنون ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان خراسان رضوی درحال بهره‌برداری و یک هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی نیز در این مناطق درحال ساخت و ساز است.

ساختمان‌ سازی و صنایع معدنی راهکار رونق خراسان رضوی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: توسعه ساختمان سازی و پروژه‌های عمرانی و همچنین صنایع معدنی در این استان دو فرصت جدید برای برون رفت از مشکلات کرونا و رونق صنعت این استان است.

علی رسولیان افزود: کشور در شرایط بسیار دشوار از نظر اقتصادی به‌سر می‌برد و بر اساس آمار موجود ۱۰ درصد از شاخص‌های کلان اقتصادی کشور در نتیجه تحریم‌ها کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، شیوع بیماری کرونا نه‌تنها اقتصاد ایران بلکه اقتصاد کل دنیا را با مشکلات اساسی دچار کرده و نرخ بیکاری را در برخی کشورها تا ۶ درصد افزایش داده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: شیوع کرونا در عرصه بازار تقاضا را به شدت کاهش داده و بر عرضه کالا و خدمات تأثیر منفی گذاشته و سرمایه‌گذاری‌ها را تا ۴۵ درصد کاهش داده است، حدود ۴۰ درصد شاخص‌های بورس نیز در جهان ریزش داشته و رشد متوسط اقتصاد جهان را به منفی ۶ درصد رسانده است.

رسولیان یادآور شد: در ایران دو عامل تحریم‌های اقتصادی و شیوع کرونا در یک هم‌افزایی ضربه بزرگی به اقتصاد وارد کرده و کار را به جایی رسانده است که اکنون درخواست بنگاه‌های اقتصادی به حد تأمین حداقل‌ها برای تولید یعنی واردات مواد اولیه با ارز آزاد یا با هر مبلغی رسیده است.

وی بیان کرد: خراسان رضوی در سال گذشته و قبل از شیوع کرونا با وجود محدودیت‌ها و فشارهای اقتصادی وضعیت مناسبی داشت، به‌طوری که ۱۳.۷ درصد فرصت‌های شغلی به‌وجود آمده در کشور طی سال گذشته به خراسان رضوی تعلق داشت، سرمایه‌گذاری صنعتی آن ۸۵ درصد و مصرف برق و گاز صنعتی آن ۱۰ تا ۱۱ درصد رشد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: اما بعد از شیوع کرونا شرایط اقتصادی خراسان رضوی کاملاً تغییر کرد و از آن‌جا که بخش قابل توجهی از اقتصاد استان وابسته به گردشگری و زیارت بود، تعطیلی این حوزه و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به آن آسیب بسیار به اقتصاد استان وارد کرد و شاید خراسان رضوی در بین استان‌های دیگر بیشترین آسیب را از کرونا متحمل شد.

رسولیان اضافه کرد: در شرایط کنونی می‌توان با فعال کردن دو بخش صنایع معدنی و فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی بسیاری از حوزه صنعت و تولید استان را فعال کرد و رونق داد.

وی ادامه داد: هنوز تقاضا در ایران و دنیا برای صنایع معدنی وجود دارد. در طول سه یا چهار ماه گذشته تفاهم نامه‌هایی با شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) و شرکت مس ایران در استان خراسان رضوی منعقد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد بتوان هرچه سریع‌تر با به مزایده گذاشتن معادن، حوزه صنایع معدنی در استان را بیش از گذشته فعال کرد.

رسولیان اظهار داشت: ظرفیت بسیار در حوزه ساختمان سازی و فعالیت‌های عمرانی در خراسان رضوی به‌ویژه مشهد وجود دارد و ۴۰ تا ۵۰ درصد حوزه صنعتی به ساختمان سازی وابسته هستند و با رونق فعالیت‌ها در این بخش نیز می‌توان صنایع وابسته را توسعه داد.

وی یادآور شد: در زمان مدیریت سابق شرکت شهرک‌های صنعتی، دو اقدام بزرگ شامل ساماندهی اسناد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و دیگری شناسایی واحدهای آسیب دیده و دارای مشکل در قالب کلینیک صنعت و کمک به آن‌ها برای بازگشت به چرخه تولید انجام گرفت که با همکاری تشکل‌های اقتصادی توفیقات خوبی در این زمینه به‌دست آمد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: هرچند طی چند سال اخیر اقدامات بسیار برای توسعه زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان انجام گرفت، اما هنوز مشکلات بسیار در این بخش گریبان گیر واحدهای صنعتی است که باید برای رفع آن‌ها و تأمین همه زیرساخت‌های مورد نیاز برای بخش تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تلاش کرد.

رسولیان اضافه کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی طی دو سال گذشته در حوزه رونق ساخت داخل و بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان، برگزاری نمایشگاه‌ها و به نمایش گذاشتن توانمندی‌های داخلی تلاش بسیار کرد که از اقدامات مطلوب در دوران تحریم به‌شمار می‌رود.

استان خراسان رضوی با ۴۰ شهرک و ناحیه صنعتی درحال بهره‌برداری و دو هزار و ۶۸۲ واحد صنعتی بهره‌برداری شده، زمینه اشتغال ۷۷ هزار و ۲۱۸ نفر را فراهم کرده است.

عناوین برگزیده