تاریخ: ۲۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۱
بازدید: ۳۴۰
کد خبر: ۱۱۶۳۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روند کاری هفت روز گذشته در بازارهای جهانی

می متالز - فلزات در هفته گذشته خوش اقبال بودند و با موجی از سیگنال‌های مثبت، روندی صعودی را تجربه کردند. در این خصوص بانک جهانی، پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهانی را تعدیل کرد.
روند کاری هفت روز گذشته در بازارهای جهانی

به گزارش می متالز، در حالی که در گزارش ۳ ماهه اول ۲۰۲۰، رشد منفی ۳ درصدی برای سال ۲۰۲۰ پیش بینی شده بود در گزارش ۳ ماهه دوم این رشد به منفی  ۴.۹ درصد کاهش پیدا کرد. نرخ رشد ایالات متحده نیز از منفی ۶.۱ درصد در گزارش قبلی، به منفی ۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

سایر کشورها از جمله چین نیز با کاهش چشم انداز نرخ رشد همراه شده است. شاخص مدیران خرید بخش غیرتولیدی در حالی که انتظار می رفت به ۵۰ برسد بسیار بهتر از انتظارات منتشر شد و به ۵۷.۱ رسید. شاخص مدیران خرید بخش خدمات آمریکا در حالی که انتظار می رفت به ۴۷ افزایش پیدا کند، به ۴۷.۹ رسید که بالاتر از انتظارات بود. اقتصاد آمریکا متکی به بخش خدمات است بنابراین معمولا این شاخص برای سرمایه گذاران اهمیت دارد. با انتشار این دو داده بهتر از انتظارات، بازارهای سهام و کالاها، با رشد همراه شدند.

مدعیان بیمه بیکاری آمریکا همچنان در مسیر نزولی در حال حرکت است اگرچه نرخ افت آن، کاهش پیدا کرده است. در هفته جاری تعداد مدعیان بیمه بیکاری، ۱.۳ میلیون نفر افزایش پیدا کرده که مطابق با انتظارات بوده است. کاهش مدعیان بیمه بیکاری، حاکی از بازگشت تدریجی فعالیت های اقتصادی است.

از این رو تمام فلزات هفته‌ای مثبت را تجربه کردند. روی، سبزترین فلز در این هفته بود که با رشد ۷.۸ درصدی همراه شد. پس از آن شاهد افزایش ۶.۸ درصدی بهای مس بودیم. آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب رشد ۴.۶ و ۳.۸ درصدی را شاهد شدند.

عامل رشد قیمت مس، بازیابی قوی اقتصاد چین بعد از ویروس کرونا، اختلال در سمت عرضه به دلیل شیوع ویروس کرونا، کاهش ارزش دلار و محرک های مالی گسترده در جهان، بوده است. قرارداد سه ماه مس لندن در فصل دوم ۲۱ درصد رشد کرد که بهترین عملکرد آن طی یک دهه اخیر بوده است.

با این حال در چین فصل تابستان است که می تواند فعالیت بخش های ساخت و ساز را که محرک اصلی قیمت مس بوده، با روند آهسته همراه کند. سفارشات در ماه ژوئن پایین تر بوده است و انتظار می رود در جولای بدتر شود. از ماه ژوئن تا اگوست به طور معمول تقاضا فصلی برای مس ضعیف است. در این میان فعالیت های معدنی در چوکیکاماتا در شیلی تا میزان دو سوم کاهش پیدا کرده است. ریسک عرضه از جانب شیلی با توجه به رشد سریع مبتلایان به ویروس کرونا همچنان پابرجاست. در عین حال هفت اتحادیه که دربرگیرنده حدود ۸۰ درصد از کارگران صنعت مس شیلی است در صدد هستند که درخواست تعلیق دو هفته ای فعالیت ها با هدف جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس را اعلام کنند. بر این اساس عامل اصلی روند صعودی قیمتهای، نگرانی های حول کاهش عرضه بوده است که در هفته های اخیر، بهبود تدریجی تقاضا نیز از آن حمایت کرده است.

در بازار آلومینیوم، سطح فعالیت در بازار داخلی آلومینا در چین بعد از اینکه قیمت قراردادهای آتی به بالاترین سطح از ۲۳ ژانویه تاکنون  افزایش پیدا کرد، تقویت شد. محرک اصلی بازار آلومینا، افزایش قیمت در بازار آلومینیوم بوده است. موجودی انبار آلومینیوم به دلیل باز شدن پنجره آربیتراژ بین لندن و شانگهای، کاهش پیدا کرده است. موجودی انبار شانگهای از اواخر می تاکنون حدود ۶۰ درصد با توجه به افزایش سطح فعالیت کاهش پیدا کرده است. تقاضای چین برای آلومینیوم نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد اما مشخص نیست این روند تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. 

در بازار نفت براساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفتی آمریکا در حالی که انتظار می رفت کمتر از ۳ میلیون بشکه کاهش پیدا کند، بیش از ۵.۶ میلیون بشکه افزایش پیدا کرد. از این رو نفت در معاملات صبحگاه جمعه تا حدودی افت کرد اما مجددا به مدار صعودی بازگشت. برآیند هفتگی طلای سیاه اما رشد قیمت یک درصدی و ایستادن هر بشکه نفت برنت در ارتفاع ۴۳.۲۴ دلار بود.

در این میان طلا نیز به رشد هفتگی ۱.۲ درصدی بسنده کرد. در حالی که سرمایه گذاران نگران پیامدهای  اقتصادی ویروس کرونا هستند، تشدید تنش هایی تجاری بین آمریکا و چین نیز به افزایش جریانات ریسک گریزی دامن زده است. به این ترتیب، قیمت طلا به نزدیکی ۱۸۰۰ دلار رسیده است که بالاترین مقدار از ۲۰۱۱ تاکنون است.

عناوین برگزیده