تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۲۰
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۱۱۶۴۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس هیات عامل ایمیدرو:

۸ طرح توسعه‌ "فولاد" تا ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد/ افزایش سرمایه ۴۸ درصدی

می متالز - رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: فولاد مبارکه هشت طرح توسعه‌ای را با سرمایه مورد نیاز ۹۰۹ میلیون یورویی و ۱۰ هزار میلیارد تومان تا ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رساند.
۸ طرح توسعه‌ "فولاد" تا ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد/ افزایش سرمایه ۴۸ درصدی

به گزارش می متالز، خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: گروه فولاد مبارکه هشت طرح توسعه‌ای را با سرمایه مورد نیاز ۹۰۹ میلیون یورویی و ۱۰ هزار میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رساند. این مهم در حالی عملیاتی می‌شود که طبق سیاست‌های ایمیدرو، استراتژی تامین مالی طرح‌های توسعه شرکت‌های بزرگ از محل سود در دستور کار است.

وی افزود: ایمیدرو در راستای راهبردهای توسعه‌ای، استراتژی تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های معدن و صنایع معدنی از محل سود شرکت‌ها را آغاز کرده است. هدف‌گذاری فوق به این جهت انجام شده که کشور در شرایط محدودیت در تامین مالی بین‌المللی (فاینانس) و نبود تسهیلات بانکی و تحریم نفت به سر می‌برد. از سال گذشته مقرر شده این مدل تامین مالی در شرکت‌های مبارکه، ملی مس، گل گهر، چادرملو و فولاد خوزستان با افزایش سرمایه عملیاتی شود.

این مقام مسئول ادامه داد: پروژه نورد گرم دو شرکت فولاد مبارکه یکی از کلیدی‌ترینِ این طرح‌ها محسوب می‌شود که تکمیل زنجیره تولید آن به ۲. ۷ میلیون تن می‌رسد. ساخت واحد تولید کنسانتره سنگ آهن شرکت فولاد سنگان با ظرفیت ۵ میلیون تن از دیگر طرح‌های توسعه‌ای مبارکه محسوب می‌شود که فاز نخست آن (ظرفیت ۵. ۲ میلیون تن) در خرداد سال جاری با فرمان رئیس‌جمهور افتتاح شد و فاز دوم آن در تابستان راه‌اندازی می‌شود.

غریب پور با اشاره به دیگر طرح‌های فولاد مبارکه تصریح کرد: فولادسازی و ریخته‌گری تختال شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری (۸۰۰هزار تن تختال) نیز از جمله طرح‌های فولادی است که در فهرست طرح‌های توسعه‌ای این فولادساز قرار دارد.  بنا بر اعلام مسئولان فولاد سفیددشت تاکنون پروژه فولادسازی این مجموعه ۸۴ درصد پیشرفت فیریکی داشته و طی سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تصریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری در واحد فولادسازی سفیددشت ۹۵ میلیون یورو و ۱.۵ هزار میلیارد تومان است. اشتغال‌زایی مستقیم فولادسازی سفیددشت ۴ هزار نفر و غیرمستقیم آن ۸ هزار نفر است. راه‌اندازی خط نخست سالن ماشین کاری شرکت نوین الکترود اردکان (ظرفیت فاز نخست ۳۰ هزار تن) نیز سال جاری با سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون یورو راه‌اندازی می‌شود.

به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو، اشتغال‌زایی این خط به ۵۸۰ نفر بصورت مستقیم و ۴ هزار نفر بطور غیرمستقیم است. پروژه الکترود گرافیتی شرکت نوین الکترود  اردکان دارای بودجه حدود ۳۳۰ میلیون یورویی است که فاز نخست آن در سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

غریب پور درباره طرح‌های دیگر فولاد مبارکه عنوان کرد: احداث واحد فولادسازی و ریخته‌گری بیلت مجتمع فولاد زاگرس اندیمشک (ظرفیت ۴۰۰هزار تن بیلت)، پروژه افزایش ظرفیت زیرسقف از ۵. ۱ به ۲ میلیون تن تختال فولاد هرمزگان (۵۰۰هزار تن تختال) و پروژه احداث کارخانه تولید ورق عریض شرکت فولاد هرمزگان (۲. ۱ میلیون تن پلیت) از دیگر طرح‌های توسعه‌ای مبارکه محسوب می‌شود که به ترتیب طی سال‌های ۹۹، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: مشارکت در طرح‌های تولید کک نفتی شرکت اروند کک ایرانیان، تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و نیز مشارکت در طرح تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در منطقه آزاد چابهار در دستور کار شرکت فولاد مبارکه قرار دارد. شرکت فولاد مبارکه در سال ۹۹ برنامه افزایش سرمایه تا ۱۰ هزار میلیارد تومان را در دستور کار دارد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده