تاریخ: ۱۷ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۰۳
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۱۱۶۶۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سایه شوم تنگی معیشت بر سر مردم لرستان؛

نبض اشتغال در لرستان کُند می‌‎زند/ زخم بیکاری بر پیکر نیمه جان کارگران

می متالز - علیرغم ظرفیت‌های گسترده لرستان در راستای معادن، صنایع، کشاورزی و این استان صدر نشین فلاکت بوده و هر روز نبض اشتغال کندتر می‌زند.
نبض اشتغال در لرستان کُند می‌‎زند/ زخم بیکاری بر پیکر نیمه جان کارگران

به گزارش می متالز، استان لرستان از جمله استان های محروم کشور است که در بسیاری از آمارها از جمله نرخ فلاکت، تورم و بیکاری جزء نخستین استان های کشور بوده، استانی که چندین سال است آمار بیکاری در آن هر روز روند صعودی به خود می گیرد.

وضعیت اقتصادی و اجتماعی هر استان را می توان طبق نرخ بیکاری و تورم مشاهده کرد، در استان لرستان این دو نرخ وضعیت مطلوبی ندارند به طوری که لرستان در این راستا رکورددار بوده و سبب شده تا این استان محروم در نرخ فلاکت، صدرنشین باشد.

لرستان صدرنشین فلاکت

طبق آخرین آمار از نرخ بیکاری در کشور، استان های کردستان با ۲۰ درصد، کرمانشاه ۱۷.۹ درصد، لرستان ۱۶.۸ درصد، آذربایجان غربی ۱۴.۵ درصد و خوزستان ۱۲.۴ درصد بیشترین نرخ بیکاری را در کشور داشته و استان های خراسان جنوبی با ۶ درصد، مرکزی ۶.۹ درصد، گیلان ۷ درصد، فارس ۷.۷ درصد و تهران ۸.۸ درصد کمترین آمار بیکاری را داشته اند.

همچنین در وضعیت شاخص فلاکت در استان‌های کشور، لرستان با ۵۳.۸ درصد نخستین استان کشور در شاخص فلاکت است، وقتی نرخ بیکاری و تورم در یک استان بی درآمد و محروم هر روز بالاتر می رود قطعا شاخص فلاکت نیز با این رقم دور از انتظار نیست.

بالا بودن نرخ بیکاری و تورم در استان محروم، فقر، مهاجرت، آسیب اجتماعی و هزاران مشکل دیگر را به همراه دارد که به نظر می رسد علیرغم این که مدت‌هاست لرستان صدرنشین بیکاری و تورم کشور است اما مسوولان چاره ای برای رفع این مشکل نکرده اند.

بی‌توجهی مسوولان به ظرفیت‌های لرستان

علیرغم بالا بودن نرخ بیکاری در استان لرستان، اما ظرفیت های بسیار عظیم و گسترده ای وجود دارد، معادن، صنایع، خاک حاصلخیز برای کشاورزی از مهمترین ظرفیت های استان است که همت مسوولان را می طلبد تا با همه این ظرفیت ها از آمار بیکاری کاسته شود.

کشاورزی در لرستان حرف اول را می زند به طوری که سالانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی از اراضی لرستان برداشت می شود، بسیاری از این محصولات به دلیل نبود صنایع تبدیلی به صورت خام به استان های دیگر فرستاده می شود که این یکی از خلاء ها در بخش کشاورزی است.

سیب، انجیر و انار لرستان با کیفیت عالی تولید می شود اما چندان اقدامی برای فرآوری این محصولات صورت نمی گیرد و محصولات فرآوری شده به نام استان‌های دیگر با قیمتی چند برابر عرضه می شود.

لرستان در بخش کشاورزی و در پرورش ماهیان سردآبی رتبه نخست را دارد و ظرفیتی است که می توان آن را ارتقا داد که برای گسترش و توسعه در این بخش همت لازم است.

کرونا، نمک بر زخم بیکاری در لرستان

علیرغم نرخ بالای بیکاری در استان لرستان، با شیوع کرونا بیکاری در این استان تشدید شد تا جایی که بیش از ۱۳ هزار و۸۰۰ نفر بر اثر کرونا بیکار شدند و از این تعداد بیش از ۹ هزار نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند.

همچنین کرونا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به ۶۰ هزار واحد تولیدی استان لرستان وارد کرد و بسیاری از کسب و کارها با گذشت چند ماه از شیوع کرونا همچنان کساد هستند.

علی آشتاب اظهار داشت: آمار نرخ بیکاری سه ماهه اول امسال هنوز اعلام نشده اما در پایان سال ۹۸ نرخ بیکاری استان لرستان ۱۵٫۴ درصد بود البته بخش زیادی از این نرخ بالای بیکاری به دلیل سیل بود که زیر ساخت‌ها و بخش‌هایی از کشاورزی از جمله باغداری و صیفی‌جات را از بین برد.

تاثیر سیلاب بر بیکاری لرستان

وی افزود: بعد از سیل، کرونا خسارت های زیادی را وارد کرد و سبب شد نرخ بیکاری بیشتر شود چرا که بسیاری از کسب و کارها با شیوع کرونا تعطیل و نرخ بیکاری بیشتر شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به احیای ظرفیت های اشتغال در روستاها  گفت: برای اشتغال روستایی و عشایری برنامه هایی در نظر گرفته شده چرا که در این مناطق پتانسیل های بسیار زیادی وجود دارد که هدف از این کار استمرار سکونت، جلوگیری از مهاجرت به شهرها و ایجاد اشتغال و رونق تولید است.

وی تصریح کرد: اداره صمت در راستای احیای واحدهای راکد در حوزه صنایع، جهاد کشاورزی و طرح های این حوزه و میراث فرهنگی نیز پیگیر بخش خدمات بوده و تلاش می شود تا با برنامه ریزی و احیای واحدهای مختلف بتوانیم از نرخ بیکاری کاهش دهیم.

آشتاب خاطرنشان کرد: توجه به مسائل زیر ساختی مانند آزاد راه ها، راه آهن و سدها از مهمترین زیر ساخت های توسعه در هر استان بوده که تسهیل در سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال را به دبنال دارند.

ثبت نام۷۹  هزار لرستانی در طرح کارورزی

وی با اشاره به طرح های اجرایی دولت برای کاهش بیکاری عنوان کرد: طرح کارورزی و یارانه دستمزد از مهمترین طرح های رفع بیکاری است، کارفرمایان با حفظ اشتغال موجود، در صورتی که نیروی جدیدی را جذب کنند، اداره کار یک سوم دستمزد وی را پرداخت می کند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان اظهار داشت: سال گذشته هشت استان در کشور از جمله لرستان به عنوان پایلوت طرح یارانه دستمزد انتخاب شدند که بنا بود با اجرای این طرح پنج هزار نفر مشغول به کار شود که لرستان موفق شد دو هزار و ۳۰۰ نفر را مشغول به کار کند؛ همچنین در طرح کارورزی لرستان رتبه دوم را در کشور دارد و در این طرح توانسته به خوبی عمل کند.

وی با اشاره به آمار بیکاری در لرستان افزود: با توجه به اینکه دفاتر کاریابی مرجع ثبت نام بیکاران هستند، ۷۹ هزار نفر در استان ثبت نام کرده اند.

علیرغم همه آمار و ارقام ها و سخنانی که در جلسات گفته می شود اما امیدی به طرح های ارائه شده از سوی دولت نیست، مدت‌هاست این طرح ها با نام های متفاوتی مطرح می شود اما روز به روز بر آمار بیکاران افزوده می شود.

سنگ اندازی برای ایجاد اشتغال

جوانان تحصیل کرده زیادی سال‌هاست در انتظار یک شغل یا تسهیلات برای فعالیت هستند اما نه از شغل دولتی خبری است و نه توان دویدن برای تسهیلات را دارند.

یاری یکی از جوانان لرستانی در این راستا بیان کرد: یک طرح کشاورزی داشتم که قرار شد تسهیلاتی برای این طرح دریافت کنم اما بیش از یک سال است بعد از کلی دوندگی، هر بار به یک اداره پاسکاری می شود و هنوز مشکل پرداخت حل نشده است.

این جوان لرستانی عنوان کرد: مدرک لیسانس دارم اما بعد از کلی دوندگی وقتی از یافتن کار دولتی ناامید شدم تصمیم گرفتم در شهر خودم کار کشاورزی انجام دهم ولی برای دریافت تسهیلات آنقدر پاسکاری کرده اند که واقعا خسته شده ام.

وی گفت: چرا مسوولان روند پرداخت تسهیلات را آسانتر نمی کنند که بسیاری از جوانان مانند من در نیمه راه پشیمان شوند؟ وقتی ما نتوانیم شغلی برای خود پیدا کنیم قطعا بسیاری دیگر از مسائل مانند ازدواج هم با تاخیر صورت می گیرد.

یاری تصریح کرد: پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها برای طرح هایی که مورد بررسی قرار گرفته، کار چندان سختی نیست، چرا به خاطر هر مساله کوچکی چند روز یا چند هفته پرداخت را به تعویق می اندازند؟

اختصاص اعتبار ۷۰۰ میلیاردی کسب و کارهای آسیب دیده

اسد عبدالهی معاون هماهنگی اقتصادی استانداری لرستان اظهار داشت: ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی خسارت دیده از کرونا در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ۶۰ هزار واحد تولیدی و کسب و کار اقتصادی در پی شیوع کرونا دچار خسارت شده که این میزان تسهیلات برای واحدهای خسارت دیده در نظر گرفته شده و بازپرداخت این تسهیلات ۲۴ ماهه است.

معاون هماهنگی اقتصادی استانداری لرستان خاطرنشان کرد: بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی و کسب و کارهای خسارت دیده از کرونا پرداخت می شود و بعد از ثبت نام در سامانه کارا و بررسی های لازم، معرفی به بانک شده و تسهیلات را دریافت می کنند.

عناوین برگزیده