تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۱۰
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۱۲۱۲۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
روغنی گلپایگانی:

تأمین مواد اولیه و جهش نرخ ارز، چالش اصلی بنگاه‌های اقتصادی است

می متالز - به باور روغنی گلپایگانی جهش یکباره نرخ ارز منجر شده تا جریان تولید و توسعه در بنگاه‌های اقتصادی به‌کندی صورت گیرد و هم‌زمان شیوع ویروس کرونا هم باعث شده تا فشار مضاعفی به واحدهای صنعتی وارد شود
تأمین مواد اولیه و جهش نرخ ارز، چالش اصلی بنگاه‌های اقتصادی است

به گزارش می متالز، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران «جهش ناگهانی نرخ ارز» و «تامین مواد اولیه» را دو مشکل عمده بنگاه‌های اقتصادی و تولیدکنندگان می‌داند. او در عین حال معتقد است در وضعیت فعلی کشور، تهدیدهای ناشی از اعمال تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا را می‌توان با تکیه بر توانمندی‌های داخلی به فرصت تبدیل کرد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی با اشاره به نتایج پایش محیط کسب‌وکار در فصل بهار 99 گفت: نتایج پایش‌های صورت گرفته به‌خصوص طی 4 سال گذشته گواه این نکته است که وضعیت کشور در شاخص‌های محیط کسب‌وکار، روزبه‌روز بدتر می‌شود. مؤلفه‌های مختلفی هم در این شاخص‌ها اثرگذارند که مهم‌ترین آن‌ها به نظر من، جهش یک‌باره نرخ ارز بوده است.

به باور روغنی گلپایگانی جهش یکباره نرخ ارز باعث شده تا جریان تولید و توسعه در بنگاه‌های اقتصادی به‌کندی صورت گیرد و هم‌زمان شیوع ویروس کرونا هم فشار مضاعفی به واحدهای صنعتی وارد کرده است.

رئیس کمیسیون صنایع، همچنین «تأمین مواد اولیه» برای بنگاه‌های اقتصادی را از دیگر معضلاتی عنوان کرد که در شرایط فعلی به دغدغه فعالان اقتصادی تبدیل‌شده است. روغنی گلپایگانی گفت: اگر از الآن برای تامین مواد اولیه فکری نشود، همان‌طور که رئیس اتاق ایران هم بارها هشدار داده، این مسئله می‌تواند در آینده نزدیک به بزرگ‌ترین بحران حوزه تولید تبدیل شود.

او در همین زمینه پیشنهاد داد تا دولت از طریق روش‌های تأمین مالی فاینانس، ریفاینانس و یوزانس یا کشورهای همسایه، این مشکل را حل کند.

تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم

روغنی گلپایگانی با اشاره به وضعیت تحریم و محدودیت‌های کرونای برای اقتصاد کشور گفت: معتقدم تهدیدهای ناشی از اعمال تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا را می‌توان با تکیه بر توانمندی‌های داخلی به فرصت تبدیل کرد. امکان ساخت داخل بسیاری از قطعات مورد نیاز صنایع در داخل کشور وجود دارد.

او در همین زمینه اقدامات صورت گرفته در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان را مثال زد و گفت: پس‌ازآنکه وزارت خزانه‌داری امریکا هشت شرکت مرتبط با صنایع فلزی ایران ازجمله فولاد مبارکه اصفهان را تحریم کرد، این مجموعه در اقدامی هوشمندانه و با رویکرد مهندسی، تولید بخشی از قطعاتی که قبل وارد می‌کرده را به تولیدکنندگان داخلی سپرده است.

به گفته رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، ایجاد واحد «بومی‌سازی» جزو اقداماتی است که در این مجموعه برای خنثی‌سازی تحریم‌ها انجام شده است.

او در همین زمینه توضیح داد: کارشناسان واحد بومی‌سازی، پس از تحقیق و بررسی توانمندی‌های داخل، تمامی نیازمندی‌های کارخانه را به تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان داخلی سپردند. ازجمله ساخت بخشی از نیازهای کلیدی زیربنایی و تکنولوژیک مانند سیلندرهای هیدرولیکی و پاورپک های هیدرولیکی که به شرکت لجور هیدرولیک در شهر صنعتی اراک سپرده شد. این اقدام که در سایه فعالیت مهندسی مشترک واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) هر دو شرکت صورت پذیرفت، از توقف خط تولید فولاد مبارکه اصفهان جلوگیری کرد و منجر به جلوگیری از خروج ارز از کشور شد. ضمن اینکه با انتقال دانش فنی به مهندسان داخلی، گردش اقتصادی و تقویت بنیان‌های صنعتی کشور و حفظ اشتغال ایجاد شد.

عناوین برگزیده