تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۵۹
بازدید: ۳۳۶
کد خبر: ۱۲۱۳۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پذیره‌نویسی سهام و اولویت بازنشستگان

می متالز - شاروم، بورس، عرضه اولیه، سهام عدالت، شستا، سهام و خدمت اضافی جزو هشتگ‌های پرکاربرد کاربران شبکه اجتماعی توییتر در روز گذشته بودند. اینجا مروری داریم بر توییت‌های پربازدید که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.
پذیره‌نویسی سهام و اولویت بازنشستگان

به گزارش می متالز، «خبرخوش؛ از امروز با عرضه سهام صندوق مدیریت ثروت در فرابورس، در بزرگ‌ترین پذیره‌نویسی اولیه ETF، صد هزار نفر از بازنشستگان کشوری که قبلا ثبت‌نام کرده‌اند، سهامدار این صندوق می‌شوند.  ارزش هر واحد صندوق در فرابورس یک هزار تومان است و تا سقف هزار میلیارد تومان پذیره‌نویسی خواهد شد.»

این نوشته محمد شریعتمداری، وزیر صنعت در صفحه شخصی خود در توییتر بود. توییتی که دیروز مورد توجه کاربران این شبکه اجتماعی قرار گرفت. خیلی از کاربران در قسمت نظرات انتقادهای تند و تیزی به وزارت کار و محمد شریعتمداری داشتند. کاربران زیادی هم از او درباره وضعیت کارگران هفت‌تپه می‌پرسیدند و سعی داشتند که توجه او را به این موضوع جلب کنند.

از طرف دیگر کاربرانی هم به عملکرد او به‌عنوان وزیر انتقاد داشتند. در این میان عده‌ای هم با بازنشر توییت محمد شریعتمداری نظر خود را درباره مساله‌ای که او مطرح کرده بود نوشتند. برای مثال یکی از کاربران نوشت: «جناب شریعتمداری بهترین خبر خوش برای بازنشستگان فعلا در درجه اول اجرای احکام همسان‌سازی ۹۰درصدی از اول مهرماه است. این خبر پذیره‌نویسی سهام در درجه دوم اهمیت دارد.» کاربران زیادی هم روز گذشته در واکنش به صحبت‌های دبیرکل کانون کارگزاران که اعلام کرده بود اینکه کارگزاری‌ها به‌طور خودکار عرضه اولیه را خریداری کرده‌اند، یک خدمت اضافی از کارگزاری‌ها به سهامداران است، مطالبی در صفحه‌های خود منتشر کرده بودند.

یکی از توییت‌ها در همین رابطه که روز گذشته توجه فعالان بازار سرمایه و سهامدارانی که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند را به خود جلب کرد، نوشته بهنام صمدی، خبرنگار بود. او نوشت: «در دنیا معاملات الگوریتمی و شرطی به‌عنوان یک خدمت توسط بروکرها ارائه می‌شود. حالا اینجا فقط عرضه اولیه را خودکار می‌خرند و همین را هم می‌گویند خدمت اضافی است! خرید عرضه اولیه یک نوع معامله شرطی بسیار ساده است. اگر همین را هم نمی‌توانید ارائه کنید، خب جمع کنید و بروید.»

 

ماجرای زرماکارون

اما دیروز زر ماکارون که با نماد غزر در بورس فعال است، از انتقادها دور نماند و خیلی از کاربران درباره قیمت‌گذاری این شرکت در بورس مطالبی را در صفحه‌های خود منتشر کردند. یکی از کاربران که توییت او خیلی مورد توجه دیگر افراد قرار گرفته بود. او به مقایسه ارزش سهام زرماکارون با سهام پتروشیمی ارومیه اشاره کرد و  نوشت: «زرماکارون، ۱۴ برابر پتروشیمی ارومیه قیمت‌گذاری شده است.»

 کاربر دیگری هم نوشت: «جدی ماکارونی را ۴۰۰۰ تومان قیمت‌گذاری می‌کنید بعد پتروشیمی را ۶۳۰ تومان؟» این دو توییت خیلی مورد توجه کاربران قرار گرفت و هر کدام بیش از ۵۰۰ بار پسندیده شد و بارها بازنشر شد.

 

رقابت بازار سرمایه با کیمیاگری

 از دیگر توییت‌هایی که روز گذشته توجه کاربران را به خود جلب کرد و حتی سر از شبکه اجتماعی اینستاگرام درآورد، نوشته محمد مساعد، خبرنگار، بود که به وضعیت نامساعد کسب‌وکارها اشاره کرد و با کنایه به بازار سرمایه در صفحه شخصی خود نوشت: «شاخص بورس تهران در کمتر از سه ماه دو برابر شد و صبح امروز از مرز ۲ میلیون واحد گذشت. به نظر می‌رسد تنها کسب‌وکار تولیدی که در حال حاضر ارزش سرمایه‌گذاری و توان رقابت با بازارهای مالی را دارد کیمیاگری است.»

توییت او بیش از سه هزار بار پسندیده شد و نزدیک به ۲۰۰بار در شبکه اجتماعی توییتر بازنشر داده شد. برخی کاربران هم برای او نظرشان را نوشتند. مثلا یکی از کاربران نوشت: «تحلیل خوبی نبود. در مدت مشابه شما اگر به جای سهام، املاک، حبوبات، مرغ زنده و خیلی چیز‌های دیگه هم داشتید همین مقدار سود می‌توانستید کسب کنید.»

 

محمدرضا چراغی

خبرنگار

از مدیرعامل یک شرکت معروف پرسیدم کدام یک از شرکت‌های زیر مجموعه را می‌خواهید وارد بورس کنید؟ اسم پروژه‌ای را گفت که تازه کلنگ آن را زده بودند! نتیجه اخلاقی اینکه یک زمانی بساز بنداز در بازار مسکن مد بود، اما حالا مدتی است که این موضوع در بازار سرمایه مد شده است.

 

‌‎علی ضیا

مجری

در حال حاضر ایرانی‌ها دو دسته‌اند‌؛ یک دسته آنهایی که در بورس فعال هستند و معتقدند با بورس می‌توان راحت پولدار شد. دسته دیگر آنهایی هستند که می‌گویند همین امروز و فرداست که بورس ریزش داشته باشد. شما جزو کدوم دسته‌اید؟ الان در سود هستید یا ضرر یا مثل من اصلا نرفتید سراغش؟

 

‌‎حجت‌الله عبدالملکی

دانشیار دانشگاه امام صادق (ع)

عزیزانی که پیشنهاد فروش اوراق بدهی برای جبران کسری بودجه دولت را می‌دهند خواسته یا ناخواسته دولت بعدی را با بحران بدهی مواجه می‌کنند! دولت فعلی به‌جای بدهکار کردن دولت بعدی، بهتر است در عرضه بیشتر سهام شرکت‌ها و دارایی‌های دولتی به بورس تعجیل و از تعلل خودداری کند.

 

‌‎بهروز شجاعی

فعال رسانه

مربی‌ام را کلی ترغیب کردم تا وارد بورس شود و آرام آرام در این دو هفته بخشی از پس‌اندازش را وارد بازار سرمایه کند، خودم هم ضمانت کردم ضرر نخواهد کرد، چنان از سود امروز شاد شد که حسابی با هم تمرین کردیم، دارم به این فکر می‌کنم اگر ضرر کند و عصبانی شود چه بلایی سرم می‌آورد در تمرین.

عناوین برگزیده