تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۱۴
بازدید: ۲۹۷
کد خبر: ۱۲۱۵۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
محمد صادق چیت ساز کارشناس بازار آهن تشریح کرد:

تبعات شایعه خروج محصولات فولادی از بورس کالا

می متالز - شایعه خروج محصولات فولادی از بورس کالا پس از 17 سال شوک بزرگی بود گرچه از وزارت صنعت تا نمایندگان مجلس این موضوع را در حد شایعه و اشتباه عنوان کردند اما باید دید چرا چنین مسئله ای در کشور آن هم در شرایطی که اغلب متقاضیان فولاد از رشد بی رویه قیمت ها و عرضه قطره چکانی مواد اولیه گله دارند مطرح شده است.
تبعات شایعه خروج محصولات فولادی از بورس کالا

به گزارش می متالز، برخی از کارشناسان معتقدند احتمالا تصور دولت این است که قیمت مسکن به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های بخش مسکن مثل فولاد، رشد چشمگیری داشته و به همین دلیل برای پایین آوردن قیمت‌ها، اگر فولاد همانند سال‌های قبل و تعزیراتی به فروش برسد، قیمت مسکن هم کاهش می‌یابد که این مدل نگاه، قطعا تبعات ناخوشایندی برای بازار خواهد داشت.

در هفته های اخیر تعادل میزان عرضه و تقاضای محصولات میانی و نهایی فولادی در بورس کالا تا حدودی برهم خورده، سبب بروز آشفتگی در بازار فولاد شده، که این موضوع هم به بازار محصولات با لادستی با محوریت شمش فولاد و هم به محصولات پایین دستی نظیر میلگرد وتیرآهن سرایت کرده و تاثیر محسوسی بر قیمتهای این بازارها برجای گذاشته و نابسامانی هایی را بدنبال داشته است.

محمد صادق چیت ساز از کارشناسان بازار فولاد در این خصوص معتقد است: خروج محصولات فولادی از بورس کالا که بستری شفاف برای معاملات است قطعاً شفافیت را از بین می‌برد و به بازار سیاه هم دامن می‌زند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هم بخش عمده معاملات آهن در بورس کالا تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت میگیرد و تمامی خریداران محصولات فولادی در بورس کالا از تولید کنندگان هستند و مشکل اصلی دخالت دولت در قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا و ابطال مکرر معاملات است که باعث عطش بازار و رشد قیمت ها  شده است.

وی اظهار داشت: خروج محصولات فولادی از بورس کالا و بازگشت به سیستم حواله ای چیزی جز رانت به همراه ندارد از سویی اگر کاهش قیمتی نیز داشته باشد مصرف کننده از آن منتفع نخواهد شد.

چیت ساز کاهش قیمت ها را منوط به عرضه های مداوم و منظم دانست و گفت: عرضه متناوب محصولات فولادی و کشف قیمت در بورس کالا کاهش قیمت ها را بدنبال خواهد داشت، خارج از این قاعده هر اقدامی انجام شود تأثیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت.

چیت ساز گفت: متاسفانه هیچ یک از اقدامات کنترلی که تاکنون دولت انجام داده، نه تنها کاهش قیمت را بدنبال نداشته بلکه بازار را ملتهب تر کرده است تا جاییکه قیمت های بورس از نرخ های صادراتی نیز پیشی گرفته و این اقدام در حالی رخ داده که میزان تولید افزایش یافته و میزان صادرات طی چهار ماهه ابتدای سال کاهش یافته است.

چیت ساز ادامه داد :خروج محصولات فولادی از بورس کالا اگر به بهانه صادرات بیشتر و ارزآوری نیز باشد رشد شدید قیمت ها در بازار داخل را بدنبال خواهد داشت و این اقدام نیز منطقی نیست و با توجه به مازاد تولید که در داخل وجود دارد و تعیین قیمت بر اساس ۹۵ درصد فوب خلیج‌فارس هم حاکی از آن است که زمینه برای صادرات مهیا است و به نظر می رسد مشکل اصلی در موضوع صادرات، بحث بازگشت پول است.

این کارشناسان بازار فولاد اظهار داشت:در حال حاضر به دلیل نوسان شدید  ارزی و افزایش نرخ ارز آزاد و نیمایی بسیاری از صنایع بالادستی و از صنایع پایین دستی تمایل زیادی به صادرات محصولات تولیدی خود دارند زیرا این فواصل قیمتی جذابیت های صادراتی بی شماری را برای آنها ترسیم می کند و در برخی موارد به دلیل حمایت از صادرات کنترل دقیقی در روند صادرات صورت نمی گیرد و از سویی عزمی جدی نیز برای بازگشت نرخ ارز به سامانه نیما وجود ندارد که این موضوع به یکباره بحرانی را ایجاد می کند.

وی افزود: اگر دولت فولاد سازان را به سمت تامین نیاز داخل و صادرات با ارزش افزوده بیشتر هدایت کند بدین ترتیب ارز بیشتری نیز به کشور باز می گردد.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده