تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۵۸
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۱۲۱۶۵۶

بهره از دانش روز در معدن

می متالز - علی یزدانی مدیرعامل شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا و مشاور معدنی شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) حمایت از استارت ‌آپ‌های معدنی حرکت جدیدی است که در عرصه معدن شروع شده است.
بهره از دانش روز در معدن

به گزارش می متالز، کسانی که در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند، افراد خوش‌فکری هستند که می‌توانند دانش خود را در اختیار شرکت‌های معدنی قرار دهند.

به‌دلیل محدودیت منابع و هزینه‌بر بودن بخش اکتشاف و معدن این افراد می‌توانند توان و ظرفیت فکری‌شان را برای اکتشاف بخش معدن به کار گیرند. امروز آغاز کار است و نباید عجله کرد. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک همکاری این دسته از متخصصان با سازمان‌ها و حوزه‌های مختلف معدنی بیشتر شود. آنچه در دنیا ثابت شده، این است که استفاده از دانش روز می‌تواند هزینه‌ها را تا میزان زیادی کاهش دهد. گاهی دانش‌بنیان‌ها کمک می‌کنند تا هزینه ۱۰ میلیون دلاری به ۲.۵ میلیون دلار برسد.

از نظر سرعت عمل هم می‌توان گفت سرعت دستیابی به منابع با کمک دانش‌بنیان‌ها بیش از ۲۰ برابر افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه نقش استارت‌آپ‌ها با استفاده از ابزارها و تجهیزات جدید می‌تواند بسیار مهم باشد. از آنجایی ‌که مواد معدنی به‌عنوان منابع پایدار و خدادادی می‌توانند با برنامه‌ریزی جامع جایگزین مناسبی برای نفت و تامین منابع مالی کشور باشند، در این حوزه باید به استارت‌آپ‌ها بیشتر بها دهیم.

در این راستا سال گذشته تفاهمنامه‌ای بین ایمیدرو و سازمان فضایی کشور در حوزه حمایت از استارت‌آپ‌های معدنی امضا شد که هدف آن توسعه اکتشاف و منابع معدنی کشور بود. امروز چالش جدی که پیش روی صنعت اکتشاف قرار دارد، اکتشاف کانسارهای عمیقی است که بخش خصوصی با توان مالی کم قادر به انجام آن نیست. قبول ریسک بالایی که در بخش اکتشاف وجود دارد، یکی از مواردی بود که باعث شد کنسرسیوم بزرگ شرکت‌های معدنی تشکیل شود.

به‌دلیل تعامل نزدیک ۱۲ شرکت بزرگ معدنی، دولت و ایمیدرو تصمیم‌گیری شد که یک کار مشارکتی انجام شود. در این مسیر با استفاده از روش‌های نوین و فاصله گرفتن از روش‌های سنتی هم هزینه‌ها را کاهش دادیم و هم توانستیم بهره‌وری و سرعت عمل را افزایش دهیم. پیش‌بینی ما این است که بتوانیم به حدود ۱۳۲ محدوده اکتشافی دست پیدا کنیم و در ۵ هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشافی انجام دهیم.

عناوین برگزیده