تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۵
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۱۲۱۶۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس:

شرکت‌های دانش‌بنیان توان تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان را دارند

می متالز - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شرکت‌های دانش بنیان توانایی تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان را دارند و اگر عزم و اراده جدی برای استفاده از دانش آنها وجود داشته باشد، اثرات تحریم‌ها کاهش خواهد یافت.
شرکت‌های دانش‌بنیان توان تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان را دارند

به گزارش می متالز، حجت الله فیروزی اظهارداشت: با وجود اینکه زمان زیادی است که خودروسازان و قطعه سازان بزرگ و توانمندی در کشور فعالیت می‌کنند ولی بعد از گذشت این همه سال، خودروساز، قطعه ساز و مردم از شرایط صنعت خودرو در کشور رضایت ندارند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر از ظرفیت و توان شرکت‌های دانش بنیان و فعال در صنایع های‌تک برای صنعت خودروسازی که نیازمند قطعات ویژه و خاص نیست، استفاده شود، شاهد تحولات مهمی در این صنعت خواهیم بود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت قیمت خودرو در بازار طی ماه‌های اخیر گفت: خودرو سازان مدعی هستند که در شرایط فعلی قیمت تمام شده خودرو بیش از قیمت آن در بازار است که سبب زیان آنها می‌شود. قطعه سازان هم می‌گویند به دلیل تاخیر در پرداخت خودروسازان، دچار زیان شده‌اند و مردم هم از قیمت بالا و کیفیت پایین خودرو و خدمات نامناسب پس از فروش ناراضی هستند.

وی تصریح کرد: باید تمام زنجیره تولید از مبدا تا مقصد توسط کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی شود و کمیته‌ای با حضور اعضای کمیسیون، خودروسازان، قطعه سازان و در صورت لزوم بانک‌ها پیگیر این مطالبات باشند.

وی درباره شناور شدن قیمت خودرو به دلیل نوسانات قیمت ارز اظهارداشت: در هفته های اخیر اعلام شده بود که با توجه به نوسانات قیمت ارز، خودروسازان می‌توانند قیمت تمام شده خودرو را تغییر دهند. اما سوال اینجاست که مگر چند درصد قیمت خودرو به ارز وابسته است؟ خودروسازان مدعی هستند که بیشتر قطعات خودرو تولید داخل است و این تناقض‌ها باید در کمیسیون بررسی شود.

۶ کمیته در کمیسیون صنایع و معادن طرح‌های مختلف را بررسی می‌کنند

وی با بیان اینکه ۶ کمیته در کمیسیون صنایع مجلس طرح‌های کوتاه مدت و بلند مدت را در حوزه‌های مختلف از جمله پتروشیمی، صنایع و معادن پیگیری می‌کنند، اظهارداشت: به عنوان مثال در یکی از کمیته‌ها جهش تولید دانش بنیان در دستور کار قرار دارد و افراد متخصص وزارتخانه‌ها و دیگر نمایندگان این موضوع را پیگیری می‌کنند.

به گفته فیروزی، تامین معیشت مردم، ‌خودرو، فعال کردن معادن راکد با تسهیل امور و مقررات زدایی، هدایت تسهیلات بانکی به سمت صنایع، دیپلماسی زنجیره صادرات با کمک وزارت خارجه، افزایش فعالیت در پتروشیمی و توجه به شرکت‌های دانش بنیان برای تحول در صنایع از جمله موضوعات اولویت‌دار کمیسیون صنایع و معادن مجلس است.

طرح دوفوریتی حمایت از معیشت در دستور کار کمیسیون نیست

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یکی از نمایندگان مبنی بر بررسی طرح دو فوریتی حمایت از معیشت مردم در کمیسیون صنایع و معادن گفت:‌ تامین نیازهای ضروری مردم جزو برنامه‌های همه کمیسیون‌های مجلس از جمله کمیسیون صنایع و معادن است ولی هنوز طرحی برای حمایت از معیشت مردم در دستور کار کمیسیون صنایع قرار نگرفته است.

فیروزی با بیان اینکه تامین منابع مالی برای طرح‌های معیشتی مهم است، اظهارداشت: هر چند معیشت مردم بسیار مهم است ولی باید به سمت کارهای ماندگار و مبنایی برویم که منجر به افزایش تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری پایدار شده و توازن اقتصادی ایجاد کند.

نماینده مردم فسا در مجلس خاطرنشان کرد: طرح‌ها و ایده‌های مختلف توسط نمایندگان ارائه می‌شود ولی با توجه محدویت‌ منابع باید این طرح‌ها را منطقی پیش برد و نباید طرحی ارائه کرد که منابع مالی آن تامین نباشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از دولت خواست که با توجه به اینکه وزارت صمت بخش‌های صنعت، معدن، بازرگانی، مسکن و ... را در بر می‌گیرد،  زودتر وزیر مربوطه این وزارتخانه معرفی کند تا زندگی مردم با موضوع ساختاری گره نخورد.

عناوین برگزیده