تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۵
بازدید: ۴۸۶
کد خبر: ۱۲۶۱۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران:

وضعیت ایمنی معادن مازندران مطلوب نیست

می متالز - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران با بیان اینکه تعداد معادن فعال زغال سنگ مازندران نسبت به سال ۹۸ کاهش یافته است، گفت: وضعیت ایمنی معادن از جایگاه مناسبی برخوردار نیست.
وضعیت ایمنی معادن مازندران مطلوب نیست

به گزارش می متالز، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران از چالش‌های به وجود آمده در ایمنی معادن کشور به ویژه معادن خصوصی خبر داد و اظهار کرد: در علم معدنکاری باید درصدی از درآمد معدن صرف ایمنی شود اما متاسفانه به علت فشارهای اقتصادی وارده و قیمت بالای تجهیزات و یا در اثر نبود نظارت کافی هزینه ایمنی تأمین نمی شود.

وی در مورد انواع معادن مازندران بیان کرد: استان مازندران دارای دو نوع معادن زیرزمینی و روباز شامل معدن شن و ماسه است که این معادن از لحاظ ایمنی و تعداد کارگران تفاوت‌هایی دارند.

مرتضوی مشکلات ایمنی معادن روباز را ریزش، رانش و پایداری پله ها دانست و گفت: هم اکنون اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران و سازمان نظام مهندسی استان در تلاش هستند تا با آموزش این حوادث را کاهش دهند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران با بیان اینکه انفجار یکی از مشکلات ایمنی معادن زیرزمینی مانند معدن زغال سنگ است، تصریح کرد: این معادن به علت بیشتر بودن تعداد کارگر نسبت به معدن روباز و هزینه‌های هنگفت خرید تجهیزات ایمنی از شرایط حساسی برخوردار است.

مرتضوی از آموزش مداوم کارگران و مهندسان توسط اداره کل صمت مازندران با همکاری اداره کار و انجمن صنفی بهره بردارها در خصوص ایمنی معادن زغال سنگ خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال جاری سازمان نظام مهندسی استان تمرکز خود را بر روی تامین ایمنی کافی معادن زغال سنگ قرار داد.

وی با اشاره به این که وضعیت ایمنی معادن از جایگاه مناسبی برخوردار نیست، بیان کرد: بازرسی از معادن به صورت ناگهانی و همچنین با اطلاع قبلی به دستور اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران اتفاق می افتد.

عضو هیئت علمی گروه معدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه، قسمت عمده امکانات ایمنی معادن را وارداتی دانست و تاکید کرد: در معادن زغال سنگ به علت شرایط متفاوتی که نسبت به دیگر معادن زیرزمینی مانند معدن آهن دارد برای ایجاد ایمنی کافی هزینه بسیار بیشتری را می طلبد.

مرتضوی با بیان اینکه علت وقوع حوادث اخیر معدن شن و ماسه در حال بررسی است، اظهار کرد :خوشبختانه در سال ۹۹ برخلاف سال گذشته حادثه ناگواری در معدن زغال سنگ به وجود نیامد.

وی از لزوم انتصاب مسئول فنی در معادن فعال خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال گذشته تعداد بیشتری از معدن های مازندران دارای مسئول فنی هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران در مورد مسئول ایمنی که فقط در معادنی با تعداد ۲۵ کارگر به بالا قرار داده می‌شود، گفت: در تمامی تونل های معادن زغال سنگ استان و معدن های بزرگ شن و ماسه نیاز به وجود مسئول ایمنی احساس می شود.

مرتضوی از پیشنهاد سازمان نظام مهندسی مازندران به اداره کل صمت استان برای ایجاد پایگاه امداد و نجات خبر داد و بیان کرد: این پیشنهاد را معاون جدید اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان در سال ۹۹ به طور مجدد مطرح کرد اما به علت شرایط مالی این اداره، پروژه به سمت اجرایی شدن نرفته است.

عضو هیات علمی گروه معدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه با اشاره به اینکه شرکت معدنی سامان، اورژانس و هلال احمر در خطر های ایمنی معدن، آماده به کمک رسانی می‌شوند، گفت: این کار غیر استاندارد تلقی شده، زیرا نیاز است نیروهای کمکی در کوتاه‌ترین زمان در محل حادثه حاضر شوند.

وی پیگیری نماینده‌ها، مسوولان و مدیر کل صنعت، معدن و تجارت مازندران، شخص استاندار به جهت ایجاد و استمرار پایگاه امداد و نجات در غرب و شرق استان را مهم برشمرد و بیان کرد: شرکت دولتی زغال سنگ البرز مرکزی در منطقه سوادکوه به عنوان معین این پروژه قادر خواهند بود همکاری خوبی به عمل آورند.

مرتضوی با بیان اینکه تلاش هایی در خصوص افزایش تعداد معادن زغال سنگ در مازندران انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: تعداد معادن فعال استان نسبت به سال ۹۸ به علت مسائل قوانین و روند کاری طاقت فرسا سیر نزولی داشته است، البته حل مسئله مورد نظر مستلزم به خرد جمعی است که متاسفانه وجود ندارد.

عناوین برگزیده