تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۱۲۷۹۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل فرابورس:

سهام بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در فرابورس عرضه اولیه می‌شود

می متالز - مدیرعامل فرابورس از انجام فرایند پذیرش پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و گفت: بخشی از سهام این شرکت پس از درج نماد، عرضه اولیه می شود.
سهام بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در فرابورس عرضه اولیه می‌شود

به گزارش می متالز، امیر هامونی با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته و قول‌ های مساعد مبنی بر تبدیل بدهی ارزی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بدهی ریالی داده شده، گفت: فرایند پذیرش این شرکت بار دیگر به جریان افتاده تا بخشی از سهام آن پس از درج نماد، عرضه اولیه شود.

بنابراین گزارش، پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت اسمی 360 هزار بشکه در روز و با ظرفیت عملی 450 هزار بشکه در روز با خوراک میعانات گازی در حال فعالیت است و با هزینه ای بالغ بر 4 میلیارد یورو (60 هزار میلیارد تومان) ساخته شده و تاثیرات بسیار مثبتی بر جریان انرژی از جمله تولید گاز طبیعی و تولید برق داشته است.

این پالایشگاه سالانه بین 6 تا 7 میلیارد دلار درآمد (حدود 90 تا 100 هزار میلیارد تومان) دارد و با تولید روزانه بیش از 47 میلیون لیتر بنزین تأمین روزانه در حدود 50 درصد بنزین مصرفی و 17 میلیون لیتر نفت گاز مطابق استاندارد یورو 5 و محصولات دیگر ازجمله گاز مایع، نفتا و سوخت جت در کارنامه دارد و باعث شد تا بیش از 30 میلیون یورو در روز سود آوری از بابت جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی و واردات بنزین و مجموعاً سالانه بیش از 10 میلیارد یورو صرفه جویی ارزی به همراه داشته باشد.

حدود 95 درصد فرآورده های نفتی این پالایشگاه طبق مصوبه هیات وزیران جزء پنج فرآورده اصلی و سوخت جت قرار داشته و از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در زنجیره تامین انرژی عرضه می شود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده