تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۷
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۱۲۸۳۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کانال مالی سوئیس از اینستکس و کانال کره‌جنوبی فعال‌تر است

می متالز - رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس می‌گوید: سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران غیر از بعد سیاسی، به لحاظ مالی و تجاری هم اهمیت زیادی دارد؛ احتمالا شرکت‌های سوئیسی خود را برای دوران پساترامپ آماده می‌کنند. در صورت پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات، حجم فعالیتی که انتظار می‌رود با پیروزی بایدن اتفاق بیفتد، ممکن نخواهد بود اما کانال همچنان فعال خواهد بود.
کانال مالی سوئیس از اینستکس و کانال کره‌جنوبی فعال‌تر است

به گزارش می متالز، صبح روز شنبه «ایگنازیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس وارد ایران شد؛ او قرار است در سفر سه‌روزه در دیدار با رئیس‌جمهوری ایران، وزیر امور خارجه درباره موضوع‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کند؛ یکی از محورهای گفت‌وگو درباره کانال مالی سوئیس خواهد بود.

شریف نظام مافی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس می‌گوید: کانال مالی سوئیس به لحاظ فنی آماده اجراست؛ از طریق این کانال چند معامله مالی انجام‌شده است. تمام اطلاعات مورد نیاز شرکت‌های تجاری برای کار با این کانال اطلاع‌رسانی شده است. در اتاق مشترک ایران و سوئیس هم دو جلسه آموزشی برای کسانی که علاقه‌مند به همکاری با کانال مالی سوئیس هستند، برگزار شده و این کلاس‌ها در آینده هم برگزار خواهد شد.

نظام مافی ادامه می‌دهد: سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران در این مقطع زمانی به‌غیراز بعد سیاسی، از بعد مالی و تجاری هم خیلی حائز اهمیت است؛ شرکت‌های سوئیسی احتمالا خود را برای دوران پساترامپ و پسا فشار حداکثری آماده می‌کنند. از این جهت من فکر می‌کنم سوئیس همیشه برای حضور در ایران پیش‌قدم بوده است، این هم در دوره برجام و هم بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها ادامه داشته است.

او تصریح می‌کند: من این سفر را از بُعد تجاری پراهمیت می‌دانم؛ اگر تغییری در دولت آمریکا اتفاق بیفتد، امکان آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده بانک مرکزی بالاست. اگر این اتفاق بیفتد، تا قبل از مشخص شدن رویکردهای دولت جدید در آمریکا، این کانال مالی سوئیس هست که فعال است و می‌تواند بستری باشد برای بازگرداندن پول‌های بلوکه شده و همچنین محلی باشد تا پول‌های تزریق شده به آن مورد استفاده بهینه در حوزه دارو و غلات قرار گیرد.

نظام‌مافی درباره سناریوی آلترناتیو و راهکار جایگزین می‌گوید: اگر دونالد ترامپ پیروز انتخابات باشد، باز هم باید گفت که کانال مالی سوئیس برای حل مشکلات این دوره تاسیس شده است؛ این کانال کار خواهد کرد و می‌تواند نیازهای ایران به داروها، به‌خصوص داروهای تخصصی را برطرف کند. در صورت پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات، حجم فعالیتی که انتظار می‌رود با پیروزی بایدن اتفاق بیفتد، ممکن نخواهد بود اما کانال همچنان فعال خواهد بود.

به گفته نظام مافی توافق کانال مالی سوئیس با دولت ترامپ انجام‌شده است و این کانال همچنان پابرجا خواهد بود. از طرفی این کانال محدودیت مالی FATF را ندارد و بانک‌هایی مثل خاورمیانه و سامان در این حوزه بدون محدودیت فعالیت خواهند کرد.

او درباره جزئیات راهکارهای پیدا شده برای ادامه فعالیت کانال مالی سوئیس می‌گوید که اتاق مشترک ایران و سوئیس اطلاعاتی از جزئیات مذاکره ندارد و این کار به عهده وزارت امور خارجه و بانک مرکزی ایران است؛ اما آنچه مشخص است اینکه کانال آینده درخشانی خواهد داشت. سال‌هاست که بانک‌های ایرانی نمی‌توانند ال‌سی باز کنند؛ در حالی که اخیرا با این کانال راه‌اندازی ال‌سی را داشتیم که می‌تواند خبر خوبی برای تجار باشد. او درباره مشکلات احتمالی این کانال می‌گوید: کانال مالی سوئیس، کار جدیدی است و راه‌اندازی آن مدت زیادی طول کشید. از طرف دیگر آماده‌سازی شرکت‌ها برای همکاری از این طریق پروسه زمان‌بری بود. شیوع ویروس کرونا هم روند اجرای کار را به تاخیر انداخت. همه این مشکلات وقفه‌ای غیر قابل پیش‌بینی ایجاد کرد ولی همچنان این کانال از اینستکس و کانالی که کره جنوبی از آن حرف می‌زند، خیلی جلوتر است. رئیس اتاق ایران و سوئیس دلیل آن را دید غیرسیاسی سوئیسی‌ها می‌داند؛ اینستکس هیچ وقت عملیاتی نشد ولی سوئیس کانال مالی مجزایی را راه‌اندازی کرد. البته در ابتدا مشکلات فنی باعث تاخیر در کار شد اما الان مشکلات برطرف شده و انتظار داریم حجم مبادلات مالی و معاملات تجاری از این مسیر بالاتر برود.

عناوین برگزیده