تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۴۸
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۱۲۸۷۴۸
سرویس خبر : انرژی
زنگنه:

تولید گاز در پارس جنوبی ۲.۵ برابر شد/ رکورد صادرات گاز شکسته شد

می متالز - وزیر نفت اعلام کرد: اگر توسعه گازرسانی در پارس جنوبی اجرایی نمی‌شد برای تامین ۲.۶ میلیون بشکه سوخت باید ۱۰ پالایشگاه ۱۰ هزار بشکه‌ای احداث می‌شد و تمام کشور نیز به آلودگی کشیده می‌شد. اما اکنون نه تنها سوخت ارزان مصرف می‌شود و ما واردکننده نیستیم بلکه نسبت به سال ۹۲ چهار برابر نیز صادرات بیشتری داریم.
تولید گاز در پارس جنوبی ۲.۵ برابر شد/ رکورد صادرات گاز شکسته شد

به گزارش می متالز، بیژن نامدار زنگنه در مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های گازرسانی به استان کرمانشاه اظهار داشت: نمی‌توان از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران صحبت کرد و کردها را که نقش تعیین‌کننده‌ای داشته‌اند نادیده گرفت. کردها همیشه جزو لاینفک و تاثیرگذار تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران و اسلام بوده‌اند. بنده افتخار می‌کنم که کرد هستم زیرا از قبیله‌ای هستم که همیشه خدمتگذار بوده و برای استقلال و سربلند ایران تلاش کردند.

وی ادامه داد: امروز روستاهای استان کرمانشاه از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد و این پروژه‌ها برای روستاهای مرزی با سرانه ۲۲ میلیون تومان اجرایی خواهند شد.

وزیر نفت با بیان اینکه روستاهای کرمانشاه به دلیل مشکلات مدیریتی که تاکنون داشته دیرتر گازرسانی شده‌اند، گفت: چند سالی است که این مشکل رفع شده و اکنون سرعت خوبی داریم و تا پایان سال میزان گازرسانی به ۹۰ درصد در این استان خواهد رسید.

زنگنه روستاهای مرزی کرمانشاه را دژهای تسخیرناپذیر در برابر بیگانگان عنوان کرد و افزود: ما از لحاظ بودجه برای استان کرمانشاه تا رسیدن به متوسط کشوری تامین گاز محدودیتی قائل نمی‌شویم. البته اکنون در کل وضعیت استان مناسب است و اگر گازرسانی روستاها نیز انجام شود به ۹۸ درصد خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه امسال تحت پویش سبز گازرسانی هر هفته و یا هر دو هفته یک بار برنامه گازرسانی خواهیم داشت، گفت: تاکنون ۲۲ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی هزینه شده و همه از محل صرفه‌جویی و بند «ق» و بدون هزینه حتی یک ریال از منابع دولت بوده است.

وزیر نفت ادامه داد: ما در پارس جنوبی از ۲۸۰ میلیون متر مکعب تولید در سال ۹۲ به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده‌ایم یعنی ۴۲۰ میلیون متر مکعب تولید بیشتری از این میدان گازی داشته‌ایم به عبارت دیگر میزان تولید گاز در پارس جنوبی ۲.۵ برابر شده است.

زنگنه افزود: اگر توسعه گازرسانی در پارس جنوبی اجرایی نمی‌شد برای تامین ۲.۶ میلیون بشکه سوخت باید ۱۰ پالایشگاه ۱۰ هزار بشکه‌ای احداث می‌شد و تمام کشور نیز به آلودگی کشیده می‌شد. اما اکنون نه تنها سوخت ارزان مصرف می‌شود و ما واردکننده نیستیم بلکه نسبت به سال ۹۲ چهار برابر نیز صادرات بیشتری داریم.

وی اظهار داشت: تاکنون کرمانشاه و کردستان مشکل شبکه داشتند و افت فشار گاز رخ می‌داد اما اکنون هر دو استان با اجرای خط لوله ۶ و ۹ در وضعیت مناسبی هستند و نگرانی بابت افت فشار وجود ندارد.

وزیر نفت با بیان اینکه آثار زیست محیطی گازرسانی روستایی سال‌های آینده مشخص می‌شود، افزود: ایجاد صنایع وسیع، گلخانه‌ها و همچنین هزاران اشتغال از برکات گازرسانی است.

زنگنه با بیان اینکه اکنون امکان صادرات گاز نسبت به سال ۹۲ دو برابر شده است، خاطرنشان کرد: در تابستان سال جاری رکورد صادرات ۷۹ میلیون متر مکعب در روز شکسته شد.

وی با بیان اینکه باید در امر گازرسانی سیستان و بلوچستان و همچنین تکمیل شبکه‌های زاهدان و زابل تسریع شود، گفت: طی هفته آینده یک میلیون خانوار شهری و روستایی و ۷۰۰۰ واحد تولیدی مصرف‌کننده سوخت مایع از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

عناوین برگزیده