تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۳۲۶
کد خبر: ۱۳۰۰۱۵
سرویس خبر : انرژی
در بزرگ‌ترین گردهمایی صنعت و تجارت نفت دنیا مطرح شد

انتهای ۲۰۲۱ پایان اثر ویروس بر بازار نفت

می متالز - کنفرانس سالانه نفت موسسه اس‌اند پی گلوبال پلتس که هر سال در سنگاپور برگزار می‌شد، امسال به‌صورت مجازی بزرگان صنعت نفت را گرد هم آورد. بی‌پی، ترافیگورا، سیتی‌ گروپ و ویتول از جمله نام‌های آشنا در صنعت نفت و گاز دنیا هستند که با حضور در بزرگترین گردهمایی صنعت و تجارت نفت در دنیا، پیام‌هایی در رابطه با آینده بازار نفت ارسال کردند که عمدتا از خوش‌بینی خالی هستند.
انتهای ۲۰۲۱ پایان اثر ویروس بر بازار نفت

به گزارش می متالز، آنچه از چکیده این پیام‌ها به دست می‌آید این است که مدیران ارشد صنایع وابسته به نفت انتظار دارند تقاضای جهانی بنزین و گازوئیل تا پایان سال آینده به سطوح قبل از همه‌گیری بازگردد اگرچه اوج گرفتن دوباره کووید-۱۹ در دنیا می‌تواند بار دیگر باعث ایجاد نوسان در مصرف شود. این چشم‌انداز، به معنای کاهش تقاضای نفت خام است و می‌توان تصور کرد در چنین شرایطی قیمت‌ها نیز متزلزل خواهند بود. در ادامه چشم‌انداز بازار نفت از دریچه نگاه چهار نام بزرگ در صنعت نفت را می‌خوانید.

 

چشم‌انداز خالی از نفت بی‌پی

خلاصه گزارش بی‌پی در کنفرانس نفت آسیا اقیانوسیه این بود: ویروس، سیاست دولت‌ها و تغییرات اجتماعی بر تقاضای نفت خام اثر می‌گذارد و به نظر می‌رسد رشد بی‌وقفه تقاضای نفت خام به پایان رسیده است.

به این ترتیب بی‌پی اولین شرکت بزرگی است که پایان دوره‌ای (اوج تقاضای نفت) را اعلام کرد که تصور می‌شد یک دهه دیگر یا بیشتر به انتها برسد. بی‌پی در گزارش روز گذشته‌اش اعلام کرد «ممکن است مصرف نفت هیچ‌گاه به سطوح پیش از بحران کرونا باز نگردد.» بی‌پی اعتقاد دارد احتمالا تقاضای نفت در حال حاضر به اوج خود رسیده باشد. این اعتقاد برخلاف نظر سایر غول‌های انرژی یا اعضای اوپک و دیگر بزرگان نفتی است. با این حال غول نفتی بریتانیا در حال ترسیم آینده‌ای متفاوت است، جایی که برتری نفت به چالش کشیده شده و در نهایت کمرنگ می‌شود. برنارد لونی، شش ماه پس از تصدی مدیرعاملی بی‌پی در ماه آگوست اعلام کرد این شرکت در دهه آینده تا ۴۰ درصد از تولید نفت و گازش خواهد کاست و سالانه ۵ میلیارد دلار صرف ساخت پروژه‌های بزرگ تجدیدپذیرها خواهد کرد.

چشم‌انداز بی‌پی نشان می‌دهد که تقاضای نفت خام تا سال ۲۰۵۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و در سناریوی دیگر این میزان تا ۸۰ درصد کاهش عنوان شده است. بر اساس این گزارش، تحت یک شرایط معمولی تقاضای نفت خام ممکن است بهبود پیدا کند و طی ۲۰ سال آینده به نزدیک ۱۰۰ میلیون بشکه در روز برسد.

بی‌پی تنها شرکت بزرگ نفتی نیست که قصد کاهش فعالیت‌ در زمینه تولید نفت و گاز را دارد. رویال داچ شل، توتال و سایر شرکت‌های اروپایی نیز مشغول چنین پروژه‌هایی هستند. به گفته اسپنسر دیل، اقتصاددان ارشد شرکت BP، آسیب‌های ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا باعث خواهد شد تقاضا برای سوخت‌های فسیلی در همه سناریوهای آینده کاهشی باشد که این اتفاق به منزله افول تاریخی و کم‌سابقه سوخت‌ فسیلی در سبد انرژی جهان است. دورنمای بدبینانه شرکت BP برخلاف آژانس بین‌المللی انرژی است که در نوامبر پیش‌بینی کرد رشد تقاضا برای نفت تا سال ۲۰۳۰ یکنواخت شده و در سال ۲۰۴۰ به ۴/ ۱۰۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد. بی‌پی در سال گذشته بحث «انرژی بیشتر» را مطرح کرده بود که در آن تقاضای نفت در سال ۲۰۴۰ به‌طور مداوم به حدود ۱۳۰ میلیون بشکه در روز می‌رسید، اما امسال چنین سناریویی در گزارش این شرکت وجود نداشت.

 

نگرانی ترافیگورا از وضعیت بازار نفت

بر اساس گزارش منتشر شده در بلومبرگ، غول تجارت کالای دنیا یعنی ترافیگورا معتقد است بازار نفت قبل از آنکه بهبود پیدا کند، بدتر خواهد شد. این شرکت با تاکید بر راکد بودن تقاضا اعتقاد دارد مازاد عرضه در حال بازگشت به بازار نفت است. بن لاکوک، سرپرست معاملات نفت در ترافیگورا در گزارش خود در این کنفرانس گفت: ما انتظار داریم قیمت نفت در انتهای سال جاری بهبود پیدا کند. از نگاه این مدیر ارشد، تقاضای نفت خام در ۹۲ درصد از سطوح پیش از شیوع ویروس کرونا گیر افتاده است.

ترافیگورا جزو اولین موسساتی بود که در ماه‌های مارس و آوریل سقوط تقاضای نفت خام را پیش‌بینی کرد. این شرکت حالا برخلاف تلاش‌های اوپک پلاس، بازار نفت را در شرف ورود به یک مرحله نزولی دیگر می‌بیند. لاکوک در مصاحبه‌ای با اس‌اند پی گلوبال پلتس گفت: شرایط بازار طی چند ماه آینده بدتر نیز خواهد شد و من فکر می‌کنم کاهش بیشتر قیمت نفت حتمی است. به گفته سرپرست معاملات نفت در ترافیگورا، در حال حاضر میزان عرضه نفت خام به بازار سنگین و عبور از شرایط فعلی دشوار است. با این حال لاکوک انتظار دارد قیمت‌ها از سه ماهه نخست سال آینده میلادی وارد مسیر بهبود شوند.

 

پیام سیتی گروپ به گاوهای بازار نفت

در شرایطی که بسیاری از بزرگان نفتی نگاه بدبینانه‌ای به آینده بازار نفت دارند، موسسه سیتی‌گروپ انتظار دارد نفت ۶۰ دلاری در سال آینده میلادی بازگردد. اد مورس، سرپرست تحقیقات کالایی در سیتی در این زمینه می‌گوید: «نفت برنت در سال ۲۰۲۱ به‌طور متوسط ۵۵ دلار بر بشکه خواهد بود.» به گفته مورس، سناریوی اصلی این موسسه این است که قیمت‌ها رشد خواهند داشت، زیرا بازار به تعادل خواهد رسید. از نگاه سیتی‌گروپ، تا اواخر سال آینده میلادی مصرف جهانی نفت خام به سطوح سال ۲۰۱۹، یعنی حدود ۱۰۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. با این حال این غول تجارت کالا انتظار دارد ذخایر نفت خام به علت ضعف تقاضا تا پایان امسال با رشد همراه باشد و بازار طی یکی، دو ماه آینده بدتر از حال حاضر باشد. مورس عقیده دارد بازگشت نفت به بالای ۶۰ دلار بر بشکه می‌تواند کوتاه‌مدت باشد زیرا قیمت‌های بالاتر موجب بازگشت تولیدات آمریکا خواهد شد. او همچنین به عوامل غیرمنتظره برای بازار نفت اشاره کرد از جمله اینکه آیا تولیدات ایران به میزان قابل توجهی به بازار باز خواهد گشت یا خیر.

 

بازگشت تقاضای نفت تا پایان ۲۰۲۱

مدیرعامل گروه ویتول پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در بخش‌های حمل و نقل به استثنای سوخت جت تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بازخواهد گشت. ترافیگورا که به لحاظ رتبه یک پله پایین‌تر از ویتول قرار دارد، انتظار دارد مصرف سوخت جت در سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ بازگردد. ویتول نیز عقیده دارد تقاضا برای سوخت جت یک استثنا باقی می‌ماند و بازار این سوخت راه طولانی تا احیا در پیش دارد همان‌طور که برگزاری مجازی کنفرانس نفت آسیا اقیانوسیه گواه این موضوع است که مردم سفر نمی‌روند.

به گزارش رویترز، راسل هاردی در کنفرانس مجازی نفت آسیا اقیانوسیه گفت: ذخایر جهانی نفت پس از نشست آوریل اوپک، به میزان ۲/ ۱ میلیارد بشکه در مخازن نگهداری و مخازن شناور رشد کردند. وی اظهار کرد: بازار به کندی مازاد ذخایر نفت را هضم می‌کند. حدود ۳۰۰ میلیون بشکه از اوج ذخایر در سال میلادی جاری کاسته شده است و گروه ویتول انتظار دارد تا پایان امسال حجم مشابهی از مخازن نفت برداشت شود. در سال ۲۰۲۱ احتمالا بازار حجم مشابهی نفت موجود در مخازن را مصرف خواهد کرد و سطح ذخایر تا پایان سال میلادی آینده به سمت عادی شدن پیش می‌روند.

بر اساس این گزارش، برای نخستین بار در ۳۶ سال حیات کنفرانس نفت آسیا اقیانوسیه (APPEC) است که این کنفرانس به دلیل مشکلات پیش آمده برای سفر در شرایط شیوع پاندمی کووید- ۱۹ به‌صورت مجازی برگزار شده است. این کنفرانس بزرگترین گردهمایی بازرگانان نفت آسیا به شمار می‌رود.

عناوین برگزیده