تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۳
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۱۳۰۱۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فروش سالانه ۱.۷ میلیون تن محصول پتروشیمی «مارون»

می متالز - پتروشیمی مارون با فروش سالانه بیش از 1.7 میلیون تن محصول پتروشیمی یکی از بزرگ‌ترین و سودآورترین شرکت‌های پتروشیمی کشور محسوب می‌شود. این شرکت گاز طبیعی غنی را به عنوان خوراک دریافت کرده و بعد از پالایش، محصولات اتان، پروپان، بوتان و پنتان به واحد الفین ارسال کرده یا مستقیم به فروش می‌رساند.
فروش سالانه ۱.۷ میلیون تن محصول پتروشیمی «مارون»

به گزارش می متالز، نرخ‌گذاری گاز طبیعی بر اساس ۸۱ درصد ارزش فروش محصولات پالایش شده، تعیین می‌شود. در بخش محصولات پالایش شده، اتان سهم بیش از ۵۰ درصدی دارد که نرخ آن بر اساس فرمول وزارت نفت تعیین می‌شود و معمولا حوالی ۲۲۰ دلار است. سایر محصولات بر اساس نرخ‌های جهانی تعیین می‌شوند.

در بخش محصولات نهایی، اتیلن، پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌اتیلن سبک (در پتروشیمی لاله) و پلی‌پروپیلن بیش از ۸۰ درصد ارزش فروش را تشکیل می‌دهند. محصولاتی نظیر مونواتیلن گلایکول، برش‌های پروپان و بنزین پیرولیز از دیگر تولیدات نهایی شرکت محسوب می‌شوند.

در بخش سرمایه‌گذاری‌ها مالکیت ۴۰ درصد ابر پروژه پتروشیمی بوشهر مشاهده می‌شود که ظاهرا با تاخیر چند ساله برخی از واحدهای آن به بهره‌برداری رسیده‌اند. واحدهای شیرین سازی متان، متانول و الفین می‌توانند به سودآوری برسند اما از آنجایی‌که صورت‌های مالی شرکت منتشر نمی‌شود، امکان ارزیابی میزان سودآوری بسیار دشوار است و از ذکر عدد دقیق پرهیز می‌کنیم. تخمین‌های سرانگشتی ما را به سود حوالی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار در بوشهر می‌رساند که البته باید منتظر اطلاعات دقیق‌تر بمانیم.

تخمین سودآوری

همان‌طور که می‌دانیم سه ماهه اول امسال شوک نفتی را داشتیم که قیمت محصولات پتروشیمی را به شدت کاهش داد اما در حال حاضر متغیرها به نفع مارون تغییر کرده‌اند. نرخ مواد اولیه رشد کمی داشته است به‌طوری‌که نرخ اتان تقریبا ثابت بوده و نرخ LPG هم مقداری رشد کرده است اما در طرف مقابل پلی‌اتیلن‌ها را داریم که جهش کم‌نظیر داشته‌اند. به‌طور مثال پلی‌اتیلن سبک که در شرکت لاله تولید می‌شود نرخ به ۱۱۵۰ دلار رسیده است. پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌پروپیلن هم بالاتر از متوسط سال ۹۸ قرار دارند.

محاسبات نشان می‌دهد اگر متوسط نرخ ارز در سال جاری ۲۰ هزار تومان باشد، سود خالص مارون به ۴۰۰ میلیون دلار معادل ۱۰۰۰ تومان به ازای هر سهم می‌رسد؛ اما خبر خوب اینکه با نرخ‌های فعلی محصول و مواد اولیه سود شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۴۸۵ میلیون دلار می‌رسد؛ یعنی اگر متوسط نرخ دلار در سال بعد ۲۵۰۰۰ تومان باشد سود هر سهم ۱۵۰۰ تومان و اگر نرخ ۳۰ هزار تومان باشد، سود هر سهم به ۱۸۵۰ تومان می‌رسد.

اگر بوشهر سودآوری شده و تقسیم سود داشته باشد، حدودا می‌توان به رشد ۳۰ درصدی سود مارون امید بست.

قیمت سهم در حال حاضر ۱۴۰۰۰ تومان است و پی به ای با سود سال بعد حدود ۷.۵ تا ۹.۵ واحد محاسبه می‌شود که با توجه به پتانسیل بوشهر جذاب محسوب می‌شود. البته باید در نظر گرفت که اینجا متغیر کلیدی نرخ ارز است و مفروضات تحلیل را مدنظر قرار داد.

عناوین برگزیده