تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۱۶
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۱۳۰۱۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس ایمیدرو:

رشد زنجیره فولاد کشور به ۴۲ میلیون تن می‌رسد

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: امسال با بهره‌برداری از ۲ میلیارد دلار پروژه، رشد زنجیره فولاد کشور به ۴۲ میلیون تن می‌رسد.
رشد زنجیره فولاد کشور به ۴۲ میلیون تن می‌رسد

به گزارش می متالز، خداداد غریب پور روز چهارشنبه در نشست بررسی مصوبات و تفاهم نامه های سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی اظهار داشت: با رسیدن تولید زنجیره فولاد به این ظرفیت، کشور به تولید واقعی ۳۲ میلیون تن دست خواهد یافت.

وی افزود: طرح های بزرگی هم در حوزه کنسانتره و گندله فولاد اجرایی شده است، به طوری که با اجرای این طرح ها به ظرفیت تولید کنسانتره ۱۰ میلیون تن رسیده و به ظرفیت تولید گندله نیز ۱۸ میلیون تن افزوده می شود.

وی با تاکید بر اینکه نگاه این سازمان به استان ها بر مبنای رشد و تقویت صنایع بومی است، گفت: اینکه زنجیره های تولید فولاد در چه مناطقی رشد پیدا کند تعریف شده و طرح جامع آن نیز شکل گرفته است و اگر در خراسان شمالی طرح ها و ظرفیت این امر وجود داشته باشد و اگر فضایی برای  استان باشد در طرح جامع فولاد دیده خواهد شد.

رییس ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان آماده همکاری در زمینه اجرای طرح های معدنی و صنعتی است، اظهار داشت: ۲۵۰ میلیون یورو ارز برای تامین ماشین آلات معادن دیده شده است که از این رقم ۱۵۰ میلیون یورو مربوط به معادن بزرگ و ۱۰۰ میلیون یورو مربوط به معادن کوچک است که این استان نیز می تواند از آن استفاده کند.

استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: بندهایی از تفاهمنامه ای که در جریان سفر ریاست جمهوری با سازمان ایمیدرو داشتیم، اجرایی خواهد شد و علاوه بر آن تفاهم نامه جدیدی نیز با سازمان ایمیدرو منعقد می شود که حجم سرمایه گذاری این سازمان را در استان افزایش خواهد داد.

محمدعلی شجاعی افزود: این تفاهم موجب خواهد شد تا ایمیدرو صنایع پایین دستی و نداشته های استان را هم به لحاظ کمی و هم کیفی ایجاد کند که حجم وسیعی از سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال را در پی دارد.

وی از مدیران خراسان شمالی خواست با بررسی ظرفیت های صنعتی و معدنی،  داشته ها و امکانات حداکثر تا یک ماه آینده خروجی این سفر تبدیل به تفاهم نامه هایی شود که با دانایی و آگاهی مدیران نوشته شده و این تفاهم نامه و بندهایی که در آن گنجانده می شود مانند حلقه های به هم متصل باشند.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی افزود: مدیران طرح هایی را تعریف کنند که هم افزایی را در پی داشته باشد و براساس سند توسعه استان، شهرستان و دیدن اعتبار ارزی و ریالی، ملاحظات زیست محیطی و منابع طبیعی و داشتن بازار باشد و صنایعی تعریف نشود که اجرای آن ممکن نیست.

شجاعی خاطرنشان کرد: این بندها چهره ای از صنایع و معادن استان را ترسیم می کند که سرمایه گذاران بتوانند از این فرصت استفاده کنند و این طور نباشد که سرمایه گذاری به علت نبود امکانات و منابع مالی قدم پیش نگذارد.

وی اظهار داشت: اولویت ها و نداشته های استان باید در این بندها دیده شود و حتی بخشی از نداشته های کشور نیز دیده شود تا بتوانیم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.  

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان در تابستان گذشته، ۱۳ بند در تفاهم نامه با سازمان ایمیدرو داشتیم که ۶ بند آن مربوط به مجتمع آلومینای جاجرم در خصوص افزایش ظرفیت، اجرای فاز دوم این مجتمع و تولید شمش آلومینیوم بود.

رضا فیروزه افزود: با توجه به اینکه مدت اعتبار این تفاهم نامه ۲ ساله بوده و بیش از یکسال آن گذشته است باید در اجرای این طرح ها این مولفه در نظر گرفته شود.

عناوین برگزیده