تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۲۷
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۱۳۰۴۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تابلوخوانی در بورس چیست؟

می متالز - سرمایه‌گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار در مدت اخیر از محبوبیت خوبی بین افراد برخوردار گشته است؛ علاوه بر افرادی که همواره سرمایه‌گذاری جزوی از فعالیت‌های اقتصادیشان بود، بسیاری از افرادی هم که تاکنون به هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری نپرداخته‌اند، به سمت این بازار جذب شده‌اند.
تابلوخوانی در بورس چیست؟

تابلوخوانی در بورس چیست؟

به گزارش می متالز، این جذابیت دلایل متفاوتی دارد؛ فرآیند ثبت نام ساده و عدم وجود مراحل قانونی پیچیده، کافی بودن مبلغ ۵۰۰ هزار تومان برای شروع سرمایه‌گذاری، عدم وجود محدودیت‌هایی مانند سن، جنسیت، محل سکونت و...، سهولت در انجام معاملات به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری، نمونه‌ای از دلایلیست که موجب جذب افراد به بورس می‌شود.

از طرفی تبلیغات فراوانی بابت سود ده بودن این نوع سرمایه‌گذاری در فضای مجازی، افراد زیادی را ترغیب به ورود به بازار بورس کرده است. اما موردی که وجود دارد و شاید در این تبلیغات کمتر به آن پرداخته شده است، چگونگی مدیریت دارایی است.

اگرچه با یک جستوجوی ساده در فضای اینترنت می‌توان منابع زیادی را برای آموزش بورس پیدا کرد، اما زمان ورود هیچ کس به شما نمی‌گوید که ابتدا باید به یادگیری این تکنیک‌ها بپردازید سپس سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید. چه بسا کسانی که با سرمایه‌ای قابل توجه وارد بازار بورس شده‌اند و بدون داشتن علم این موضوع و تنها بر اساس گفته‌ها و به اصطلاح دریافت سیگنال به سرمایه‌گذاری پرداخته‌اند و در نهایت ضرر زیادی به داریشان وارد شده است.

البته برعکس این موضوع هم صادق است و افرادی بدون سرمایه‌ای زیاد وارد بورس شده‌اند و، اما سرمایه‌گذاری خود را با انجام تحلیل‌های صحیح بر روی بازار و همچنین بهره‌گیری از تکنیک‌های معامله‌گری انجام داده‌اند و توانسته‌اند سود خوبی را از این بابت کسب کنند؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که زمان ورود به بازار و شروع سرمایه‌گذاری باید به آن بپردازیم، یادگیری مهارت‌های این بازار است. دقت کنید که تجربه نقش مهمی در هدایت مدیریت پرتفوی بورسی دارد، اما مسائل تکنیکی دیگری هم هستند که تنها با فرمول و اعداد و ارقام بدست می‌آیند و به عبارتی نمی‌توان تنها بر اساس تجربه سبد سهام را مدیریت کرد.
در ادامه به صورت مفصل‌تر به مفهوم آموزش بورس و چگونگی یادگیری تکنیک‌های آن می‌پردازیم.

 

آموزش بورس چیست؟

آموزش بورس به صورت کلی به چند بخش تقسیم می‌شود: بخش اول در رابطه با مبانی بازار، سازوکار آن و در واقع مفهوم آن است. بخش دوم چگونگی انجام سرمایه‌گذاری و انجام تحلیل‌ها و تکنیک‌های کاربردیست و در نهایت بخش سوم موارد خیلی تخصصی و پیشرفته است که تحلیل‌گران حرفه‌ای از آن‌ها بهره می‌برند.
تمامی این آموزش‌ها از طرق مختلفی مانند: فیلم، مقاله، پکیج خودآموز و یا کلاس‌های آموزش حضوری و مجازی ارائه می‌گردند. بدیهی است که برای گروه سوم که کاملا بر بازار اشراف دارد و تنها می‌خواهد مورد خاصی را بیاموزد، تمامی روش‌های ذکر شده در بالا کاربردی هستند؛ اما برا گروه‌های اول و دوم اینطور نیست.
کسانی‌که هیچ اطلاعاتی راجع به بازار ندارند یا روند معاملات را آموخته‌اند، ولی از توانایی تحلیل و مدیریت پورتفوی خود برخوردار نیستند، شرکت در کلاس‌های آموزش بورس بهترین گزینه است. در این کلاس‌ها علاوه بر اینکه تمامی موارد از پایه تا پیشرفته و به ترتیب آموزش داده می‌شوند، امکان برقراری ارتباط با اساتید و رفع اشکال نیز وجود دارد و به عبارتی پس از اتمام دوره هیچ‌گونه علامت سوالی برای شخص باقی نخواهد ماند.
کارگزاری آگاه تمامی کلاس‌های آموزش بورس را در سطوح مختلف پایه، مقدماتی و پیشرفته، به صورت حضوری در همه شهر‌ها و همچنین به صورت مجازی به‌طور پیوسته برگزاری می‌کند. آموزش مبانی سرمایه‌گذاری، آموزش تابلوخوانی، تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال در چند دوره مقدماتی و پیشرفته، آموزش فیلترنویسی، آموزش‌های مربوط به بازار آتی و سکه، نمونه‌ای از این دوره‌هاست.

همچنین برای مشاهده لسیت کامل و ثبت نام در دوره‌های آموزش بورس آگاه به صورت مجازی و حضوری می‌توانید از طریق باشگاه مشتریان این مجموعه اقدام نمایید.

دوره تکنیک تابلوخوانی در بورس

یکی از ابتدایی‌ترین و البته مهم‌ترین دوره‌های آموزش بورس، تکنیک تابلوخوانی است. به عبارتی اگر شما توانایی خواندن تابلو بورس و انجام یک تجزیه و تحلیل اولیه با دیدن تابلو را نداشته باشید، روش‌های تحلیلی پیشرفته‌تر برایتان کاربردی نخواهد داشت.
برخی از افراد تکنیک تابلوخوانی را نخستین روش پیش‌بینی قیمت برای یک کاربر بورسی در نظر می‌گیرند، این دیدگاه چندان هم اشتباه نیست؛ چراکه پس از یاد گرفتن این تکنیک، توانایی تجزیه و تحلیل بازار برای فرد فراهم می‌شود و از طرفی، چون این دوره جزو کلاس‌های اولیه آموزش بورس می‌باشد، بنابراین شخص تا این لحظه تحلیل دیگری را نیاموخته است.

 

اما تکنیک تابلوخوانی چیست؟

سایت tsetmc.com یکی از منابع مهمی است که به صورت لحظه‌ای اطلاعات بازار بورس، وضعیت نمادها، تمام اطلاعات شرکت‌ها و... را در اختیار شما می‌گذارد. مطالب این سایت همواره مورد نیاز کاربران بورسی است و در روش‌های تحلیل بسیاری کاربرد دارد. سایت tsetmc.com یک مرجع کامل از تمامی شرکت‌های بورسی بوده و با استفاده از اطلاعات آن، شما نیاز به مراجعه به هیچ سایت دیگری برای کسب اطلاعات راجع به یک نماد نخواهید داشت.

اطلاعاتی مانند: روند قیمتی، بازه مجاز قیمت، وضعیت عرضه و تقاضای هر نماد، اولین و آخرین و قیمت پایانی هر نماد، شاخص کل، ارز بازار، تعداد معاملات، ارزش و حجم معاملات و... به صورت لحظه‌ای بر روی این سایت بارگزاری می‌شوند و در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

از طرفی اطلاعات ارائه شده توسط این منبع محدود به بازار بورس و اوراق بهادار نمی‌باشد؛ و بازار فرابورس، بورس انرژی ایران، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بورس کالا را نیز شامل می‌شود؛ بنابراین یک کاربر بورسی بدون شک نیازمند مراجعه به این سایت و استفاده از اطلاعات آن خواهد بود.
دوره تکنیک تابلوخوانی نحوه استفاده از تمامی این اطلاعات و البته انجام تحلیل ازطریق آن را به شما خواهد آموخت. برای دسترسی به این اطلاعات هر کسی می‌تواند وارد سایت مذکور شده و آن را مشاهده کند، اما اینکه هر کدام از این داده‌ها چه کاربردی دارند، کجا استفاده می‌شوند و چگونه می‌توان برای تحلیل بازار از آن‌ها بهره برد، مواردیست که شما در دوره تکنیک تابلوخوانی خواهید آموخت.

 

سخن آخر

گذراندن تمامی دوره‌های آموزش بورس برای انجام یک سرمایه‌گذاری موفق ضروریست، اما اینکه چگونه آن را می‌آموزید حائز اهمیت است. شاید کلاس‌هایی مانند تکنیک تابلوخوانی در مراکز مختلفی برگزار شود، اما کمتر کسی در رابطه با اولویت‌بندی و ترتیب دوره‌ها با شما سخن می‌گوید. به عبارتی اگر شما دوره‌های آموزش بورس را به ترتیب طی نکنید احتمالا دچار سردرگمی شده و ممکن است گاهی تعدادی از مطالب را درک نکنید، بنابراین انتخاب مرکزی که شما را به درستی در این زمینه هدایت کند، حائز اهمیت است.
کارگزاری آگاه مشاوره خوب و کاملی را در این زمینه در اختیار کاربران قرار می‌دهد و تمامی دوره‌های آن با اولویت‌بندی و مشخص شدن سطح کاربران برگزار می‌شوند.

عناوین برگزیده