تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۱۳۰۵۸۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

انتشار کارنامه ۱۳۶ فولادساز برتر جهان + جدول

می متالز - رتبه ذوب‌ آهن اصفهان و فولاد مبارکه افزایش یافت، فولاد خوزستان ثابت ماند.
انتشار کارنامه ۱۳۶ فولادساز برتر جهان + جدول

به گزارش می متالز، تدابیر صیانت از تجارت بین الملل آهن و فولاد ماهنامه تخصصى طى سال گذشته در سطح بازارهاى جهانى فولاد ادامه یافت که البته اثرات ناشى از همه‌گیرى کووید ۱۹ چالش‌هاى بیشترى را براى آن ایجاد کرده است.

علاوه‌بر رتبه‌بندى سالانه فولادسازان از نظر تولید، دستاوردهاى منطقه‌اى آنها نیز در این مقاله بررسى شده‌اند.

در حال حاضر، اکثر فولادسازان چیزى فراتر از رقم مجموع تولید سالانه فولاد را در مقایسه با همتایان خود در ذهن دارند زیرا اثرات بحران کووید ۱۹ بر مجتمع‌هاى تولید فلزات آهنى از استخراج سنگ معدن و فرآورى فلزت قراضه گرفته تا محصولات تمام شده فولاد و بازارهاى مصرف‌کنندگان نهایى، روند جهانى را معکوس کرده‌اند.

کیفیت، کارآیى و سودآورى تولید و هم‌چنین دسترسى به بازارهاى صادراتى، از قبل مطرح بوده‌اند. با این وجود، آخرین فهرست بزر گترین شرک تهاى فولادسازى، جهان بر مبناى تولید فولاد در سال ۲۰۱۹ همچنان نمایانگر یک تصویر جذاب سالانه از الگوى در حال تکامل جغرافیایى تولید جهانى فولاد است. علاوه بر خود جدول، تیمى متشکل از شش محقق فولاد جهان، ارزیابى‌هاى خود را از روندهاى کلان و دستاوردها در مناطق مهم فولادسازى و هم‌چنین تفاسیرى درباره چشم‌انداز آتى ارایه کرده‌اند.

شرکت آهن و فولاد بائوو (Baowu Iron and Steel) چین به بزرگ‌ترین شرکت فولادسازى جهان در سال ۲۰۱۹ تبدیل شد و جایگزین شرکت آرسلورمیتال (ArcelorMittal) گردید که دفتر مرکزى آن در لوگزامبورگ واقع است و از زمان ارایه اطلاعاتش در سال ۲۰۰۶ ، این جایگاه را در اختیار داشت.

این نخستین مرتبه است که یک فولادساز چینى در رأس رتبه بندى قرار مى گیرد على رغم این که این کشور بالغ بر نیمى از تولید جهانى فولاد خام را در دست دارد. تولید بائوو با ۲۵ میلیون و ۶۹۰ هزار تن افزایش به ۹۳ میلیون و ۱۲۰ هزار تن در سال ۲۰۱۹ رسید.

تولید این فولادساز به دلیل ادغام آن با گروه آهن و فولاد مانشان (Maanshan) و اکتساب شرکت فولاد چانگ کینگ (Chongqing) افزایش یافت. بائوو داراى سهام حداقلى در گروه شوگانگ (Shougang Group) است که رتبه یازدهم را در جدول دارد و تولید آن ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار تن بوده است.

دومین تولیدکننده بزرگ فولاد چین یعنى گروه هستیل (Hesteel Group) رتبه چهارم خود در جهان را حفظ کرده هر چند که با ۲۳۴ هزار و ۷۰۰ تن کاهش تولید، مجموع تولید آن در سال ۴۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تن بود. ،۲۰۱۹ گروه جیانلانگ (Jianlong Group) دو رتبه صعود کرد تا جایگاه خود در بین ۱۰ شرکت برتر را با افزایش سه میلیون و ۳۰۰ هزار تنى به ۳۱ میلیون و ۱۹۰ هزار تن مستحکم تر کند.

احتمالاً کارخانه هاى نورد چین، رتبه هاى خود را در فهرست هاى بعدى افزایش خواهند داد زیرا دولت چین به دنبال تحقق هدف یکپارچه سازى ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید فولاد در ۱۰ گروه بزرگ این کشور در سال ۲۰۲۰ است.

این حرکت بخشى از طرح دولت چین براى مقابله با اشباع عرضه در بازار داخلى از طریق افزایش سهم بازار شرکت هاى دولتى براى بهبود رقابت جویى در این صنعت است.

انجمن آهن و فولاد انتظار دارد مصرف فولاد چین در سال ۲۰۲۰ به ۸۹۰ میلیون تن برسد که نشانگر نرخ رشد کند دو درصدى در مقایسه سال به سال نسبت به افزایش پیش‌بینى شده ۶ درصدى در سال ۲۰۱۹ است. تولید فولاد در آسیا هم‌چنان سیرى صعودى دارد و رهبرى آن در دست چین، هند و ویتنام است درحالى که این روند در سایر نقاط نزولى است.

تولید جهانى ۳ درصد افزایش به یک میلیون/ فولاد خام با ۴ و ۸۶۹ هزار و ۹۰۰ تن در سال ۲۰۱۹ رسید که بالاتر از تولید یک میلیون و ۸۰۸ هزار و ۴۰۰ تن در سال ۲۰۱۸ بود. تولید چین از ۹۲۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ به ۹۹۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن ۵۳/ در سال ۲۰۱۹ افزایش یافت. تولید چین ۳ درصد تولید جهانى فولاد خام را تشکیل مى دهد.

جدول+فولادسازی

عناوین برگزیده