تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۱۳۰۶۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحرک معدن با ورود به بازار سرمایه

می متالز - در چند ماه گذشته مردم اشتیاق گسترده‌ای برای وارد کردن سرمایه‌های خود به بورس و بخش معدن از خود نشان دادند. به باور کارشناسان واگذاری معادن در بورس می‌تواند علاوه بر ایجاد تحرک و پویایی بخش معدن، شفافیت و سرعت عمل در این حوزه را نیز افزایش دهد.
تحرک معدن با ورود به بازار سرمایه

به گزارش می متالز، درباره اهمیت سرمایه‌گذاری مردم در بورس و بخش معدن، درستی و نادرستی آن با کارشناسان گفت‌وگو کرده ایم که در زیر می‌خوانید.


نقش واسطه‌گران در افول دارایی مردم

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد بین‌المللی صنعت فولاد و سنگ‌آهن در پاسخ به این سوال که واگذاری معادن در بورس چقدر می‌تواند موجب تحرک و پویایی، شفافیت و سرعت عمل در بخش معدن شود، گفت: در ابتدا بورس قوی وارد شد و شاهد حرکت روبه‌جلوی آن بودیم، اما از نیمه دوم مرداد شرایط بازار تغییر و به‌تدریج ریزش کرد.
این کارشناس ارشد بین‌المللی صنعت فولاد و سنگ‌آهن ادامه داد: در شرایطی که بورس رو به رشد بود، مردم با رغبت و اشتیاق بیشتری سرمایه خود را وارد این بازار می‌کردند. سرمایه‌گذاران نیز به‌تدریج به ورود پروژه‌های مختلف به بورس علاقه‌مند شده بودند. این مهم را به‌ویژه در بین معادن بخش خصوصی ملاحظه کردیم. در آن زمان می‌توانستیم این نوید را بدهیم که بورس می‌تواند موجب تحرک و پویایی، شفافیت و سرعت عمل در بخش معدن شود. 
او تاکید کرد: اگر بورس از نیمه دوم مرداد به‌شدت ریزش نمی‌کرد، شاهد رشد این حوزه بودیم اما امروز شرایط این‌گونه نیست. جعفری طهرانی با اشاره به حافظه تاریخی و اینکه در گذشته نیز اعتماد مردم از بورس سلب شده، تصریح کرد: در سال ۹۲ یک بار اعتماد مردم از بورس سلب شده بود و بسیار طول کشید تا علاقه‌مندی آنها برای ورود سرمایه به بورس دوباره بازگردد. از آنجایی که امروز مردم به بورس بی‌اعتماد شده‌اند، در آینده نباید انتظار داشت که اگر بورس روند صعودی داشته باشد، مردم دوباره به آن علاقه‌مند شوند.
این کارشناس ارشد بین‌المللی صنعت فولاد و سنگ‌آهن خاطرنشان کرد: وقتی مردم عادی ملاحظه می‌کنند که معادن دولتی موفق عمل نمی‌کنند، چطور می‌توان اعتماد آنها را برای سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و معادن کوچک‌تر جلب کرد. او تاکید کرد: متاسفانه امکان جذب سرمایه مردم برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی به این زودی فراهم نخواهد شد.

جعفری طهرانی در پاسخ به این سوال که مردم زیادی بخشی از پول و دارایی خود را در بورس و بخش معدن گذاشتند، این رفتار را چطور ارزیابی می‌کنید، خاطرنشان کرد: اقدام مردم برای ورود به بورس هیجانی بود. کارشناسان بازار سرمایه اعلام کرده بودند مردم نباید برای ورود به بورس اقدام به فروش اموال و دارایی خود کنند، بلکه باید سرمایه مازاد خود را در این بازار وارد کنند، با این حال مردم به‌علت تشویق و بازارگرمی واسطه‌گران سرمایه خود را وارد کرده و درصد قابل‌توجهی از دارایی خود را از دست دادند.
این کارشناس ارشد بین‌المللی صنعت فولاد و سنگ‌آهن با اشاره به نقش دولت در این زمینه گفت: دولت در ورود مردم به بازار بورس مقصر بود، چراکه برای این مهم تبلیغ زیادی انجام داد. از طرفی مردم که با نرخ بالای تورم و کاهش ارزش پول ملی روبه‌رو بودند، از ترس از دست دادن سرمایه خود وارد بورس شدند.

جعفری طهرانی در پاسخ به این سوال که در شرایط امروز اوضاع سهام فولاد و معدن به چه صورت است، تصریح کرد: در میان تمامی بخش‌ها، سهام فولاد و معدن جزو بهترین‌ها است، اما در کل امروز بورس بیمار است و شرایط خوبی ندارد.
این کارشناس ارشد بین‌المللی صنعت فولاد و سنگ‌آهن در پاسخ به این سوال که آینده بخش معدن در بورس را به چه صورت می‌بینید، خاطرنشان کرد: با روندی که پیش رو داریم، طول می‌کشد تا اعتماد مردم به بورس دوباره بازگردد. امروز تنها چیزی که باعث افزایش ارزش شرکت‌های بورسی به‌ویژه در حوزه معدن و صنایع معدنی می‌شود، افزایش صادرات است. او با اشاره به مشکلات پیش‌آمده برای صادرات گفت: در زنجیره فولاد و معدن، صادرات توسط دولت کنترل می‌شود و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها مانعی برای پیشرفت بخش معدن و رشد ارزش سهام آن در بورس هستند.
این کارشناس ارشد بین‌المللی صنعت فولاد و سنگ‌آهن با اشاره به ماه‌های پایانی دولت دوازدهم اظهار کرد: باتوجه به اینکه کمتر از یک سال تا پایان دولت دوازدهم باقی است. رئیس‌جمهوری اگر بخواهد نتیجه مثبتی از ماه‌های باقیمانده دریافت کند، باید موجب توسعه صادرات کشور شود. باتوجه به اینکه ارزش پول ملی روز به روز کاهش پیدا می‌کند، توسعه صادرات موجب کاهش آمار بیکاری و افزایش سوددهی شرکت‌های بورسی می‌شود.

 

احساس خوب برای رشد تولید

محمدعارف ابراهیمی، رئیس خانه معدن استان کرمانشاه درباره اهمیت ورود معدن به بورس اظهار کرد: باتوجه به اینکه نقل‌وانتقال، فروش و هر نوع فعل و انفعالی در بخش معدن چندان کار آسانی نیست و قیمت‌گذاری مواد معدنی همواره دشوار و مجهول است، تا امروز مردم نسبت به واگذاری معادن حس غریبی داشته‌اند. در این بین سازکاری مثل بورس به این دلیل که موجب شفافیت و رفع نقاط مجهول بین فعالان اقتصادی و مردم در زمینه معدنکاری می‌شود، می‌تواند مهم و مورد توجه باشد.
رئیس خانه معدن استان کرمانشاه ادامه داد: باتوجه به اینکه ذخیره معدن، امکانات، ماشین‌آلات، واحدهای فرآوری و... همه در بورس قیمت‌گذاری و حسابرسی می‌شوند، ارزش‌ها برای جامعه و مردم مشخص می‌شود.
ابراهیمی با اشاره به اینکه معدنکاران همیشه در زمینه امنیت کاری نگران بوده‌اند، تصریح کرد: به‌دلیل اینکه معدن در قانون اساسی به‌عنوان انفال معرفی شده، همواره از امنیت دور بوده است؛ به‌طور مثال وقتی یک سرمایه‌گذار شروع به ساخت‌وساز می‌کند، امنیت فیزیکی دارد و هیچ کس نمی‌تواند به دارایی او تعرض کند، این در حالی است که چنین وضعیتی برای معدنکار مصداق ندارد. معدنی که در کنار کوهی در دشتی واقع شده که تا قبل از آن مرتع‌دار و روستایی حس مالکیت به آن منطقه داشته، به‌سختی می‌تواند ادامه فعالیت بدهد.
او خاطرنشان کرد: باتوجه به مواردی که گفته شد، وقتی معدن وارد بورس شود و عده‌ای در آن سهامدار شوند، به‌طور خودکار امنیتی برای معدنکار ایجاد می‌شود. فراموش نکنیم وقتی تعداد سهامداران افزایش پیدا کند، منابع بخش معدن نیز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
رئیس خانه معدن استان کرمانشاه با اشاره به آمارها گفت: براساس برآوردها افزون بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار ذخیره ماده معدنی شناسایی‌شده در کشور داریم. کارشناسان اقتصادی تاکید دارند سرمایه‌ها باید به بخش تولید ورود کند و یکی از مصادیق بخش تولید نیز حوزه معدن است که بخش مهمی از اقتصاد کشور را شامل می‌شود.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که اگر مردم سهام‌شان را به سمت بخش معدن در بورس انتقال دهند، تصمیم درستی است یا خیر، بیان کرد: سازکاری که برای پذیرش معدن در بورس اتفاق می‌افتد، حاکی از دارایی‌های آن مجموعه است. ورود معدن به بورس نشانگر ذخایر کافی و البته کار کارشناسی شده است؛ به این ترتیب اگر این سازکار به‌درستی انجام شود، می‌تواند جزو امن‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها برای مردم باشد. 
رئیس خانه معدن استان کرمانشاه در پاسخ به این سوال که آینده بخش معدن در بورس را به چه صورت می‌بینید، تصریح کرد: به‌عنوان یک معدنکار، با داشتن بیش از ۲۱ سال سابقه بهره‌برداری از قیر طبیعی باید بگویم ورود معادن به بورس، ظرفیت خوبی برای رشد تولید در کشور ایجاد می‌کند.
 

کلام آخر

برخی کارشناسان باور دارند دلیل ورود مردم به بخش معدن در بورس آن بود که با مشکلات اقتصادی روبه‌رو بوده و نمی‌دانستند دارایی و سرمایه خود را به کدام جهت سرازیر کنند. آنها که با کاهش ارزش ریال و رشد نرخ تورم روبه‌رو شدند به این نتیجه رسیدند که به سمت بورس بروند. برخی کارشناسان نیز باور دارند ورود مردم به بورس اقدامی مثبت است؛ به‌دلیل اینکه به شفافیت کمک می‌کند و اگر این سازکار به‌درستی انجام شود، می‌تواند جزو امن‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها برای مردم باشد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده