تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۱۳۰۶۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

اقدامات دولت و تضعیف جبهه خریدار

می متالز - یکی از عوامل جهت دهی مثبت به بورس، تغییر در قوانین متعدد به نفع بازار و "نقد شونده" شدن آن است. دیگری نیز به اقدامات دولت باز می‌گردد که در ماه‌های اخیر اقدام به تامین مالی از بازار کرده و باعث شده جبهه خریدار تضعیف شود، بنابراین امری که به وضعیت بازار بهبود می‌بخشد" تزریق منابع" است.
اقدامات دولت و تضعیف جبهه خریدار

به گزارش می متالز، ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه در بررسی بازار روز جاری گفت: شاخص در مرز یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی قرار گرفته و ۲ مساله می‌تواند بازار را جهت داده و وضعیت را به حالت نرمال برگرداند.


وی ادامه داد: یکی از عوامل "تغییر در قوانین متعدد به نفع بازار و نقد شونده شدن" آن است. دیگری نیز به اقدامات دولت باز می‌گردد که در ماه‌های اخیر اقدام به تامین مالی از بازار کرده و باعث شده جبهه خریدار تضعیف شود، بنابراین امری که به وضعیت بازار بهبود می‌بخشد" تزریق منابع" است.

این کارشناس بازار سرمایه تزریق منابع را به دو شکل امکان پذیر دانست و عنوان کرد: در روش اول لازم است که نقدینگی از سطح جامعه تامین شود که لازم است سود بانکی کاهش داشته و "شِبه پول" به "پول" تبدیل و به بازار تزریق شود، در همین زمینه باید منتظر سیاست‌گذاری پولی و ایده بانک مرکزی باشیم.

هلالات ادامه داد: روش دوم این است که سبدها، اعتبارات و قوانینی از این دست، شرایطی را ایجاد کند که یکسری صندوق‌های سبد‌ها در فضای خرید قرار بگیرند؛ بنابراین ۲ موضوع ذکر شده می‌تواند به بازار کمک شایانی داشته باشد. قسمت اول که تغییر در قوانین است، انجام شده و کار خاص دیگری باقی نمانده، اما قسمت دوم که بحث بر تزریق منابع توسط صندوق‌ها، نهاد‌های مالی بزرگ، حمایت حقوقی‌ها و هلدینگ‌ها از زیرمجموعه‌های خود آنهاست، مقرر شد امروز آغاز خواهد شد. 

این کارشناس بازار سرمایه همچنین اظهار کرد: حمایت و حجم آن بر نماد‌های بزرگ، در پایان بازار امروز مشخص خواهد شد و از این جهت معاملات روز جاری بسیار اهمیت پیدا خواهد کرد.

هلالات در خصوص سفارش گذاری حقوقی‌ها در بازار امروز گفت: در نماد‌های منفی خرید حقوقی‌ها چند برابر فروش بوده، اما روز‌های قبل سفارش گذاری حقوقی‌ها افزایش و فروش سنگین داشتند که ناشی از عملکرد صندوق‌هایی بود که در مرحله ابطال قرار داشت.
عناوین برگزیده