تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۱۳۰۶۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نشست هم اندیشی بورس و شرکت‌های معدنی

می متالز - نشست هم اندیشی ایمیدرو، شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی با رئیس سازمان بورس برای حمایت از سهامداران و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه، در محل ایمید رو آغاز به کار کرد.
نشست هم اندیشی بورس و شرکت‌های معدنی

به گزارش می متالز، در این نشست که مدیران عامل شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز حضور دارند آقای خداداد غریب پور رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: در راستای تقویت بازار سرمایه و حمایت از سهامداران به ویژه سهامداران خرد، مذاکراتی را با رئیس سازمان بورس داشتیم که قالیباف اصل درخواست کرد تا شرکت‌های معدنی حاضر در بورس نقش فعالی را برای حمایت از منافع سهامداران ایفا کنند.
وی اصافه کرد: هم اکنون ۸۵ شرکت صنعتی و معدنی در بورس فعال هستند که ارزش آن‌ها ۶۵ میلیارد دلار است.
وی با بیان اینکه هم اکنون ارزش بازار سرمایه، ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۷۴ میلیارد دلار و ارزش بازار فرابورس ۴۸ میلیارد دلار است گفت: کل ارزش بازار سرمایه ۳۲۲ میلیارد دلار است که اگر ابزار مشتقه نیز در بورس فعال شود وضع بازار سرمایه بسیار بهتر از وضع فعلی می‌شود.
غریب‌پور گفت: سهم صنایع معدنی از بازار سرمایه ۱۴ درصد، اما نسبت سود آن‌ها از این بازار ۲۲ درصد است که نشان می‌دهد صنایع معدنی از سوددهی کافی برخوردار است.
وی افزود: به منظور حمایت از بازار سرمایه، شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار طرح ارزی و ۴۰ هزار میلیارد تومان طرح توسعه ریالی تعریف کردند که موجب افزایش سرمایه این شرکت‌ها در بازار خواهد شد که این میزان ارزش طرح‌ها، معادل ۶۳ میلیارد یورو به بازار سرمایه، اضافه خواهد کرد.

 

 

قالیباف اصل: نبود بازارگردان موثر علت نامتعادل بودن بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نبود بازارگردان موثر موجب نامتعادل بودن بازار سرمایه شده است.
حسن قالیباف اصل در نشست هم اندیشی شرکت های معدنی و رئیس سازمان بورس افزود: شرکت‌هایی که در بازار سرمایه حضور دارند باید حداقل یک بازارگردان داشته باشند.
وی اضافه کرد: صندوق های بازارگردانی را اگر چه قبلا نیز داشتیم عددی که در آنها بود خیلی موثر نبود اما در بند هفته برنامه های پیشنهادی ایمیدرو برای تقویت بازار سرمایه آمده که بازارگردان ها به منظور هماهنگی بیشتر شرکت های حقوقی فروشنده سهام، به منظور جلوگیری از بروز هیجان در بازار و مدیریت عرضه سهام اقدام خواهند کرد.
قالیباف اصل گفت: نامه ای را به بورس تهران فرستادم که آنها بعد از ظهر به ناشران ارسال کردند مبنی بر اینکه بازارگردانی اجباری شده است از این رو امیدواریم استفاده از ابزار بازارگردانی برای عمده سهام بازار سرمایه اتفاق بیفتد.
وی اضافه کرد: در کنار استفاده از ابزار بازارگردان مصوبه اوراق اختیار فروش تبعی را هم داشتیم که بدون هزینه کردن پول می توان از این ابزار برای اطمینان بخشی و مدیریت عرضه سهام استفاده کرد.
رئیس سازمان بورس گفت: امسال در راستای تقویت تامین مالی از بورس تصمیماتی گرفتیم که مصوبه انتشار اوراق بدون ضامن از طریق شرکت های رتبه بندی از جمله آن است. ضمن اینکه شرکت فولاد مبارکه نخستین شرکتی بود که مجوز انتشار اوراق را به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان از سازمان بورس دریافت کرد.
قالیباف اصل ادامه داد: شرکت‌های صنایع معدنی برای اجرای طرح‌های خود نیاز به منابع مالی دارند که از این فرصت می‌توانند برای تامین مالی استفاده کنند.
قالیباف همچنین گفت: جایزه معافیت مالیاتی ۲۰ درصدی که برای افزایش سرمایه، شرکت‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند نیز نوعی مشوق در جهت افزایش سرمایه شرکت است و افزایش سرمایه هم نشانه خوبی است که شرکت در حال توسعه است و در این باره سازمان بورس نیز حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

 

 

ارتقای ایران به رتبه هفتم ذخایر مس جهان

رئیس شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: با اکتشافات انجام شده، ایران به رتبه هفتم جهان به لحاظ ذخایر دسترسی ارتقا یافته است.
اردشیر سعد محمدی در حاشیه نشست شرکت ها و صنایع معدنی با رئیس سازمان بورس برای تقویت بازار سرمایه در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته ۵۲۸ میلیون تن ذخیره معدنی جدید در ۶ معدن با عیار متوسط نیم درصد اکتشاف کردیم که ارزش بر جای این به ازای هر یک میلیون تن اکتشافی که صورت می‌گیرد با عیار چهار دهم درصد بیش از ۱۰ میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه ارزش دارایی‌های مس با اکتشافات اخیر در حال افزایش است گفت: خوشحال هستم که بگویم سال گذشته با ۷۰ هزار متر و امسال با با یکصد هزار حفاری که در برنامه قرار گرفته گزارش های بسیار خوبی برای اکتشاف در مس داریم ضمن اینکه این ذخیره را اگر اعلام کنیم امیدواریم برای سال آینده بتوانیم رتبه ششم دنیا را در ذخایر داشته باشیم.
سعدمحمدی گفت: میزان ذخایر ما درحال حاضر حدود چهار و نیم درصد ذخایر جهانی است که امیدواریم با ارتقای این جایگاه بتوانیم شرایط بهتری را از نظر سرمایه گذاری های جدید در کشور فراهم کنیم.

 

پورابراهیمی: روزانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان ظرفیت نقدینگی کشور

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: روزانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان ظرفیت نقدینگی کشور است که چنانچه امکان جذب صحیح نداشته باشد روانه فعالیت هایی می شود که می تواند چالش جدی بدنبال داشته باشد.
محمد رضا پور ابراهیمی در نشست هم‌اندیشی شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی با رییس سازمان بورس در سازمان ایمیدرو افزود: جنس رفتار بنگاه داری در کشور چندین دهه در دوران انقلاب اسلامی و قبل از آن بانک محور بوده ، اما اکنون بتدریج به سمت بازار سرمایه حرکت می کند.
پورابراهیمی افزود: مشارکت مردم در بازار سرمایه ، آزاد سازی سهام عدالت و رویکردهای اقتصادی در این ارتباط ایران را به یک کشور خاص تبدیل کرده در منطقه از نظر ظرفیت های که در بازار سرمایه وجود دارد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: کشورمان به لحاظ شرایط اقتصادی و وضعیت تولید نقدینگی در شرایطی قرار دارد که چنانچه مدیریت نقدینگی انجام نشود، درهم ریختگی می تواند شکل بگیرد و پیامد بازارهای موازی طلا، ارز، مسکن و به تازگی خودرو را به دنبال دارد.
وی گفت: امروز بازار سرمایه یک فرصت استثنایی است و باید از این فضا مراقبت لازم را به عمل آورد که چنانچه این مهم انجام نشود، این فرصت می تواند به یک تهدید برای اقتصاد تبدیل شود.
پورابراهیمی اضافه کرد: اکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت معدنی کشور مورد استفاده قرار گرفته و در واقع ۸۵ درصد هنوز به بهره برداری نرسیده و برای این امر باید فعالیت جدی انجام شود.
وی در نقد رویکرد عرضه اولیه در بورس گفت: منظور از عرضه اولیه اینکه برای نخستین بار پروژه تعریف شود ،نه اینکه شستا را در چهار قالب با شرکت های مختلف عرضه کردیم.
پورابراهیمی گفت: پیشنهاد می کنم ایمیدرو برنامه مشخص ۶ ماه دوم امسال را در دستور کار قرار دهد و انتظار می رود برای وزارت صنعت هم یک نفر مسوولیت را عهده دار شود و کار را پیش ببرد.
پورابراهیمی همچنین در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: یکی از ویژگی های بازار سرمایه ما این است که بخش عمده ای از سرمایه در بازار متعلق به حقوقی ها است یعنی حدود ۸۰ درصد این بنگاه ها یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به دولت متصل هستند بنابراین ما باید سهام شناور را افزایش بدهیم که این کمکی برای حضور افراد در بازار است.
وی افزود: حضور حقوقی ها سبب می شود بازار کم تر دچار دگرگونی شود بنابراین حقوقی ها باید وظیفه خود را در جهت بازار گردانی انجام دهند صمن اینکه ما در مجلس از تک تک حقوقی ها در خصوص عملکردشان باز خواست خواهیم کرد.
پور ابراهیمی اضافه کرد: از آنجایی که بازار سرمایه همیشه با نوسان مواجه بوده مردم نباید دیدگاه کوتاه مدتی در آن داشته باشند.

عناوین برگزیده