تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۵۲
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۱۳۰۷۷۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون صنایع وزارت صنعت تشریح کرد:

اقدامات جدید وزارت صنعت در ساماندهی بازار فولاد/ روند عرضه و تقاضا قطعا اصلاح می‌شود/ همه تولیدکنندگان فولاد مکلف به عرضه در بورس/ متخلفان مجازات می‌شوند/ ۴۰ درصد خریداران فولاد کد بهین یاب ندارند

می متالز - معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقدامات معاونت متبوع خود در ساماندهی عرضه و تقاضای بازار فولاد را تشریح کرد.
اقدامات جدید وزارت صنعت در ساماندهی بازار فولاد/ روند عرضه و تقاضا قطعا اصلاح می‌شود/ همه تولیدکنندگان فولاد مکلف به عرضه در بورس/ متخلفان مجازات می‌شوند/ ۴۰ درصد خریداران فولاد کد بهین یاب ندارند

نابسامانی در بازار فولاد

 

به گزارش می متالز، این روزها سازوکار عرضه و تقاضا و در کل بازار فولاد به کلاف سردرگمی تبدیل شده است که هم تولیدکنندگان فولاد و هم مصرف‌کنندگان این محصولات که صنایع پایین دستی کشور هستند از آن اظهار نارضایتی می‌کنند.

روزی نیست که تولیدکنندگان خودرو یا لوازم خانگی یا لوله و پروفیل یا قطعه‌سازان، ساز نارضایتی از کمبود ورق‌های فولادی کوک نکنند.

رسانه‌های تخصصی این حوزه نیز روزی نیست که خبری با محوریت این موضوع یعنی کمبود ورق‌های فولادی نداشته باشند.

تولیدکنندگانی که هشدار می‌دهند اگر ورق‌های فولادی به ما نرسد، بسیاری از واحدهای ما تعطیل می‌شود یا تولیدکنندگانی که گلایه دارند به علت نبود ورق‌های فولادی فقط با ۲۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

 

وزارت صنعت به میدان آمد

 

در همین رابطه چند ماه پیش، وقتی مشکلات اوج گرفت، سرپرست سابق وزارت صنعت، ساماندهی بازار ورق‌های فولادی را که سابق بر این در معاونت معدنی پیگیری می‌شد، به صادقی نیارکی، معاون صنایع خود سپرد و حالا چند ماهی از واگذاری این مسئولیت به وی می‌گذرد.

 

نگاه معاون صنایع وزارت صنعت به بازار فولاد

 

صادقی نیارکی در ابتدای این گفتگو ضمن تائید اوضاع نابسامان عرضه و تقاضای ورق‌های فولادی در کشور، اظهار داشت: ساماندهی عرضه و تقاضای ورق‌های فولادی چند ماهی است که به معاونت صنایع وزارت صنعت واگذار شده است و ما هر دو هفته یک بار جلساتی را در این خصوص برگزار کردیم.

در این رابطه، دو طرف عرضه و تقاضا وجود دارد، از یک طرف عرضه و از طرف دیگر تقاضا، که در حال حاضر متاسفانه روند درستی را در هیچ طرف، شاهد نیستیم.

وی با انتقاد از روند فعلی عرضه محصولات فولادی در بورس، تصریح کرد: این درست نیست که از مجموعه تولیدکنندگان فولاد کشور، فقط یک فولادساز محصولات خود را در بورس عرضه کند و البته آن هم در مقدار بسیار اندک، این عرضه را انجام دهد.

و متاسفانه بدتر از آن، در آنجا نیز این عرضه کم با یک تقاضای بالا روبرو شود و قیمتی را با عنوان قیمت کشف شده برای این محصول، تعیین و ثبت کنند و سپس در خارج از بورس به هر روش و قیمتی که بخواهند با عنوان مچینگ به فروش برسانند.

 

ساماندهی بازار فولاد / حدود ۴۰ درصد از خریداران کد بهین یاب ندارند

 

وی در ادامه پیرامون اقدامات معاونت صنایع وزارت صنعت برای ساماندهی بازار فولاد، گفت: ما تمام اطلاعات عرضه و تقاضای دو سال گذشته را از فولاد مبارکه که انصافا همکاری خوبی با ما در ساماندهی عرضه و تقاضای فولاد در کشور داشت، دریافت کردیم.

بر اساس این اطلاعات تعدادی از واحدها که در حال حاضر خرید فولاد مورد نیاز خود را از مچینگ انجام می‌دهند که حدود ۴۳۰ واحد نیز هستند، اصلا کد بهین یاب ندارند.

یعنی از مجموع ۱۰۶۶ واحدی که در حال خرید فولاد هستند، فقط حدود ۶۰۰ واحد کد بهین یاب دارند و بقیه اصلاً کد بهین یاب ندارند و در واقع در حال تخلف هستند.

این واحدها باید خیلی زودتر از این، وارد سامانه بهین‌ یاب می‌شدند و کد دریافت می‌کردند، البته خوشبختانه از زمانی که ما ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات فولادی را آغاز کردیم، موفق شدیم حدود ۳۰۰ واحد از این حدود ۴۰۰ واحد را وارد مدار بهین یاب کنیم.

 

عرضه ناقص و عرضه نادرست

 

صادقی نیارکی در ادامه تصریح کرد: در نتیجه، ما از یک طرف عرضه را داریم و از طرف دیگر تقاضا که متاسفانه از طرف عرضه، همه تولیدکنندگان ما محصولات فولادی خود را وارد بورس نکردند و در واقع فقط فولاد مبارکه هست که بخشی از محصولات خود را در بورس عرضه کرده است و از طرف دیگه تقاضای زیادی برای این عرضه کم وجود دارد و با این وضع نادرست، کشف قیمت صورت می‌گیرد و باز با همون قیمت کشف شده نادرست، با هر روشی که دلشان می‌خواهد در بازار آزاد عرضه می‌کنند که جای تاسف دارد.

ما در معاونت صنایع وزارت صنعت با شناسایی مشکلات و چالش‌های این بخش، یعنی طرف عرضه، برنامه‌هایی را برای اصلاح و ساماندهی در دست اقدام داریم.

 

در کشور کمبود ورق داریم

 

معاون صنایع وزارت صنعت در ادامه با بیان اینکه با این مطلب که گفته می‌شود ما کمبود ورق نداریم، مخالف است، اظهار داشت: این حرف درستی نیست و بنده با آمار مستند به شما می‌گویم که اصلاً این طور نیست و ما در کشور با کمبود ورق روبرو هستیم.

پروانه صادره توسط استان‌ها حکایت از ۳۳ میلیون تن ورق است.

کل ورق تولیدی کشور ۹ میلیون تن است اما آنچه که فولاد مبارکه برای یک شیفت کاری ظرفیت سنجی کرده است ۱۳ میلیون تن است، در نتیجه ما همین الان با کمبود ورق روبرو هستیم.

یعنی اگر یک واحد تولیدی بخواهد با ظرفیت ثبت شده در پروانه فعالیت خود تولید کند، قطعا با کمبود ورق روبرو خواهد بود.

 

اقدامات صورت گرفته در بخش تقاضای بازار فولاد

 

صادقی در ادامه با اشاره به اینکه ما در در بخش تقاضای بازار فولاد نیز اقدامات خوبی را تاکنون انجام داده‌ایم، گفت: ما در معاونت صنایع، اطلاعات دو سال گذشته را دریافت کردیم تا با بررسی‌های صورت گرفته، نیاز و سهمیه واقعی بنگاه‌ها را مشخص کنیم.

ما از طرفی اطلاعات میزان خریدی که بنگاه‌ها در دو سال گذشته انجام دادند و از طرف دیگر میزان تولید این بنگاه‌ها را از سامانه بهین یاب دریافت کردیم و در ادامه ضریبی را که فولاد مبارکه بر اساس ظرفیت سنجی بدست آورده را دریافت و عدد آن را نیز ۷۰ درصد به عنوان سهم بالا، مدنظر قرار دادیم.

حالا با توجه به این اطلاعات، در حال بررسی سهمیه تک ‌تک بنگاه‌ها از طریق سازمان‌‌های بالاسری و در نهایت وزارت صنعت هستیم.

 

خروج از بورس به دلیل افزایش شفافیت؟

 

وی در ادامه تصریح کرد: با بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم ۶۳ بنگاه تولیدی، حدود ۷۰ درصد فولاد تولیدی فولاد مبارکه را خریداری کردند که البته اطلاعات این واحدها را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار خواهیم داد و از طرفی نیز تلاش می‌کنیم حتما نیاز این واحدها را تامین کنیم.

 

در نهایت باید عرض کنم، با اقدامات صورت گرفته، دستاوردهای خوبی به دست آمده است و مسائل زیادی را در این بررسی‌ها متوجه شدیم، اما جالب اینجاست، حالا که ما با اقدامات خود به نتایج خوبی رسیدیم که باعث ساماندهی این بازار همراه با شفافیت بیشتر خواهد شد، برخی اظهار نظر می‌کنند و تلاش دارند که فولاد از بورس خارج شود، که جای تعجب دارد.

 

قطعا روند فعلی اصلاح خواهد شد

 

عرضه فولاد به این دلیل از طریق بورس انجام می‌شود که تولیدکنندگان فولاد بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.

کالایی که در بورس عرضه می‌شود، قیمت‌گذاری نمی‌شود و با مکانیزم‌های قیمت جهانی فروخته می‌شود، اما نمی‌شود با یک عرضه اندک برویم در بورس و با یک تقاضای زیاد و به قیمت جهانی به فروش بگذاریم و بعد با قیمت کشف شده که در واقع روش کشف آن از ریشه اشتباه بوده است، برویم در بازار آزاد با قیمت بسیار بالا به فروش برسانیم.

ما در حال حاضر به دنبال اصلاح این روش نادرست و غلط هستیم و قطعا آن را اصلاح خواهیم کرد.

 

ایجاد محدودیت برای متخلفان

 

معاون صنایع وزارت صنعت در پایان با تاکید بر اینکه حتما در آینده تولید و عرضه فولاد از طریق بورس و سامانه بهین یاب انجام خواهد شد و سهمیه‌ها نیز بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده اختصاص داده خواهد شد، خاطرنشان کرد:

حتما در آینده همه عرضه و تقاضا باید در بورس باشد و همه تولیدکنندگان فولاد مکلف خواهند بود، کلیه تولیدات خود را در بورس عرضه کنند و تولیدکنندگانی که این کار را نکنند، بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار ورق گرم به آنها تحویل داده نخواهد شد که ورق سرد تولید کنند و به آنهایی که ورق گرم خود را عرضه نکنند، اسلب به آنها تحویل داده نخواهد شد.

عناوین برگزیده