تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۲۲
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۱۳۴۹۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معدن محرکی قوی در توسعه بخش خصوصی/ سهم بخش معدن اردبیل از رونق تولید و ایجاد اشتغال مولد افزایش می‌یابد

می متالز - معدن محرکی قوی در توسعه بخش خصوصی و ایجاد فرصت‌های قروت و اشتغالزایی است که استان اردبیل نیز به لحاظ دارا بودن معدن ظرفیتی غنی در کشور بشمار می‌رود.
معدن محرکی قوی در توسعه بخش خصوصی/ سهم بخش معدن اردبیل از رونق تولید و ایجاد اشتغال مولد افزایش می‌یابد

به گزارش می متالز، معدن محرکی قوی در توسعه بخش خصوصی است که  با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و عقب ماندگی بخش صنعت در استان اردبیل، معدن یکی  از  فرصت‌های اشتغال و ثروت‌زایی بوده و نقش مهمی در ایجاد صنایع پایه و زنجیره‌ای دارد.

از 20 پهنه معدنی موجود در ایران سه پهنه شامل قزل اوزن در خلخال، سبلان قره سو در مشگین شهر و باغرو در کوثر به استان اردبیل تعلق دارد که سامان بخشیدن به مشکلات بخش معدن و توسعه آن، این روزها یکی از اصلی‌ترین مطالبات و دل‌مشغولی‌های مسئولین است.

بطوریکه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل در جلسه با نمایندگان صنفی معدن کاران و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط به افزایش سهم بخش معدن در رونق تولید و ایجاد اشتغال مولد اشاره کرد.

سهم بخش معدن از رونق تولید و ایجاد اشتغال مولد افزایش می‌یابد

قلندری  اظهار داشت: با توجه به اینکه معدن‌داران، بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران معدن، همگی در یک سیستم اقتصادی هستند و هدف آن‌ها پیش‌برد و ارتقاء اوضاع اقتصادی استان و ایجاداشتغال است لذا سهم بخش معدن از رونق تولید و ایجاد اشتغال مولد افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در بخش معدن استان ظرفیت‌های بسیار مناسبی وجود دارد که باید مورد بهره‌برداری صحیح قرار بگیرد، افزود: بخش معدن با توجه و برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند نقش مهمی را در توسعه اقتصادی استان بازی کند و به عنوان محرکی قوی در توسعه بخش خصوصی مورد استفاده قرار گیرد.

خام‌فروشی اصلی‌ترین مشکل معادن

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل به مشکل اصلی معادن که بحث خام فروشی است، اشاره کرد و گفت: در استخراج و فرآوری باید به الزامات زیست محیطی و ایجاد صنایع پایین دستی معدنی به منظور جلوگیری از خام فروشی توجه شود‌.

قلندری به برنامه‌ریزی هدفمند و علمی برای ارتقاء کمی و کیفی معادن استان تاکید کرد و افزود: ظرفیت‌های شورای معادن و تشکل‌های صنفی بخش معدن استفاده شد و دستگاه‌های متولی نیز نسبت به آسیب‌شناسی و حل مشکلات بخش معدن اقدام خواهند کرد که در صورت نیاز به رفع موانع و تسهیل امور در سطح استانی و پیگیری در سطح ملی آمادگی کامل وجود دارد.

موانع حفاری و اکتشاف پهنه‌های معدنی استان برطرف شود

استاندار اردبیل نیز در این باره با بیان اینکه باید موانع حفاری و اکتشاف پهنه‌های معدنی استان برطرف شود، افزود: این آمادگی در استان وجود دارد تا  برای رفع موانع فعالان بخش معدنی استان حمایت لازم از سرمایه‌گذرای در این بخش صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت صنعت و معدن استان و فرماندارانی که در محدوده شهرستان آنها پهنه معدنی قرار دارد باید نهایت همکاری را با سرمایه گذاران داشته باشند، افزود: در راستای راه‌اندازی شهرک صنعتی خصوصی ویژه اکتشاف معدن مجوزهای لازم را در کمترین زمان ممکن صادر می‌کنند که تلاش می‌کنیم همزمان با اکتشاف محصولات معدنی صنایع فرا دستی نیز در استان ایجاد شود.

کارشناسان معتقدند: با توجه به اینکه استان اردبیل در کل کشوراز لحاظ وجود معدن  یک منطقه بی‌نظیر بشمار می‌رود و شرط موفقیت در بخش معدن استان اردبیل پیوند دادن آن به صنعت و تجارت می‌باشد.

 تسریع در اکتشاف و عملیاتی کردن استحراج معادن در استان می‌تواند علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی  به جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیزمنجر شود البته  مجموعه صنعت و معدن استان اردبیل نیز می‌تواند در راستای  جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی به روند شتاب بخشیدن سرمایه‌گذاری‌ها کمک کند و  اقتصاد استان را رونق دهند.

عناوین برگزیده