تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۴۰
بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۱۳۷۱۹
سرویس خبر : انرژی

نقش شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های ۶ میلیارد دلاری نفتی

می متالز - رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در تشریح نقش شرکت های ایرانی در پروژه های ۶میلیارد دلاری نفتی گفت: وزارت نفت حدود ۳۶ پروژه تعریف کرده که با مشارکت شرکت های ایرانی انجام می شود و شرکت های ایرانی موظف هستند تجهیزات خود را از سازندگان ایرانی تجهیزات صنعت نفت تهیه کنند.
نقش شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های ۶ میلیارد دلاری نفتی

به گزارش می متالز، رضا خیامیان با اشاره به تصمیم وزارت نفت مبنی بر مشارکت شرکت‌های ایرانی در توسعه پروژه‌های نفتی کشور گفت: وزارت نفت برخی از پروژه‌ها را بین شرکت‌های ایرانی تقسیم خواهد کرد و این شرکت‌ها موظف خواهند بود تجهیزات مورد نیاز را از شرکت‌های داخلی تهیه کند.

وی از تهیه وندور لیست سازندگان تجهیزات نفت ایرانی خبر داد و افزود: در این راستا انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تلاش کرد با کمک وزارت نفت لیست شرکت‌های توانمند را تهیه و معرفی کند تا این شرکت‌ها در قراردادی که امضا می‌کنند از داخل لیست مذکور شرکتی را برای خرید تجهیزات مورد نیاز خود انتخاب کنند. برای هر تجهیز  ۵ الی ۶ شرکت معرفی شده است که پیمانکاران می‌توانند از این شرکت‌ها خریداری کنند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ادامه داد: وزارت نفت حدود ۳۶ پروژه تعریف کرده که ارزش آن جمعا شش میلیارد دلار است. در واقع پروژه‌های بزرگ به پروژه‌های کوچک‌تر تبدیل شده است.

خیامیان به این سوال که شرکت‌های ایرانی قادر به تهیه  چند درصد از تجهیزات مورد نیاز هستند، پاسخ داد: توانایی شرکت‌های ایرانی در تهیه تجهیزات متفاوت است. در برخی از تجهیزات توانایی تامین صد در صد تجهیزات وجود دارد و در برخی دیگر این توانایی ۸۰ درصد است. عملکرد شرکت‌های ایرانی در تجهیزات بالادستی ضعیف‌تر است و کمی بیشتر از ۵۰ درصد است.

بر اساس این گزارش یکی از اهداف وزارت نفت از ابتدای دولت یازدهم تا کنون ارتقای شرکت های ایرانی و بومی سازی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت بود. در این راستا برنامه بومی‌سازی ۱۴ هزار کالا و تجهیزات نفتی در برنامه قرار گرفت.

عناوین برگزیده