تاریخ: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۱۴
بازدید: ۷۴۸
کد خبر: ۱۳۷۹۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
گزارش تفسیری مدیریت شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی» در دوره شش ماهه مالی منتهی 31 شهریور 1399

«فملی» سهمی ارزنده در پرتفوی سهامداران/ درخشش شرکت ملی مس در شش ماهه اول سال 1399 علیرغم تحریم و شیوع کرونا

می متالز - از وظایف شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی»، استخراج و بهره برداری از معادن مس، تولید محصولات پر عیار سنگ معدن و محصولات مسی نظیر کاتد، اسلب، بیلت و مفتول هشت میلیمتری است. شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی» دارای معادن متعدد مس در کشور و سه معدن فعال به نام های مس سرچشمه، معدن مس میدوک در کرمان و معدن مس سونگون در آذریایجان شرقی است که از مهمترین معادن مس جهان به شمار می رود.
«فملی» سهمی ارزنده در پرتفوی سهامداران/ درخشش شرکت ملی مس در شش ماهه اول سال 1399 علیرغم تحریم و شیوع کرونا

به گزارش می متالز، در گزارش تفسیری شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی» در دوره شش ماهه مالی منتهی 31 شهریور 1399 به موارد مختلفی اشاره شده که برخی از آنها به شرح ذیل است:

تولید

سهم تولید مس تصفیه شده نواحی مختلف دنیا، سه کشور برتر دنیا و سه کشور برتر منطقه آسیا طی سال های 2019 و 2024 آمده است. در سال 2019، بیشترین میزان تولید مس تصفیه شده به ترتیب در مناطق آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی و مرکزی بوده و روند تولید در سال 2024 نیزهمانند سال 2019 خواهد بود. در سال 2019 کشورهای چین، شیلی و ژاپن هر یک به ترتیب با سهم 39.7 ،9.9 و 6.8 درصد از تولیدات مس تصفیه شده، رتبه های اول تا سوم جهان را به خود اختصاص داده اند.

در آسیا نیز با افزایش 3 درصدی تولید این قاره نسبت به سال گذشته، کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی با سهم 67.8، 11.7 و 4.9 درصد به ترتیب جایگاه اول تا سوم این منطقه از جهان را کسب نمودند. این قاره در سال 2019 حدود 58.4 درصد از تولیدات مس تصفیه شده دنیا را در اختیار داشته است.

در سال 2019 کشور ایران با تولید 261 هزار تن کاتد رتبه بیستم تولید مس پالایش شده دنیا را دارا بوده به طوری که سهم تولید مس ایران در دنیا در این سال 1.1 درصد بوده است. همچنین در منطقه آسیا طی سال 2019، ایران رتبه هفتم تولید مس پالایش شده را دارا بوده به طوری که سهم تولید مس ایران از این منطقه در این سال 1.9 درصد بوده است.

مصرف

در سال 2019 بیشترین میزان مصرف به ترتیب در مناطق آسیا، اروپا و آمریکای شمالی بوده و این روند تا سال 2024 به همین ترتیب باقی خواهد ماند.

در سال 2019 کشور ایران با مصرف 160 هزار تن، رتبه بیست و چهارم مصرف مس پالایش شده در دنیا را دارا بوده به طوری که سهم مصرف مس ایران در دنیا در این سال 0.7 درصد بوده است. همچنین در منطقه آسیا طی سال 2019، ایران رتبه سیزدهم مصرف مس پالایش شده را دارا بوده به طوری که سهم مصرف مس ایران از این منطقه در این سال 0.9 درصد بوده است.

بالانس عرضه و تقاضا

بر اساس اطلاعات منتشر شده مراکز مطالعاتی از پیش بینی برنامه های تولید و توسعه بخش های تولید کننده و مصرف کننده مس در سطح جهان و تخمین میزان تحقق آنها، پیش بینی وضعیت عرضه و تقاضای مس و بالانس آن طی سال های 2019 تا 2024 مشخص شده است. 

تولید و فروش کاتد و آند «فملی» در شش ماهه اول سال 1399

شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی» در شش ماهه اول سال 1399 موفق به تولید 139،900 تن کاتد مسی و 179،535 تن آند شده است. از مجموع کاتد تولیدی طی شش ماهه اول سال 99 و موجودی ابتدای دوره، 84،425 تن با توجه به تقاضای موجود در بازار داخل فروش داخلی بوده و مقدار 69،496 تن آن فروش خارجی بوده است.

عملکرد درخشان «فملی» در ۶ ماهه با تحقق سود ۱۰۰۸ ریالی

شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی» در ۶ ماهه منتهی به شهریور ۱۳۹۹ مبلغ ۱۰۰۸ ریال برای هر سهم سود محقق کرده است که با رشد عالی ۷۸ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه است. سود دوره مشابه قبلی ۵۶۸ ریال بوده است. گفتنی است در این دوره درآمد های عملیاتی رشد خوبی داشته و ۶۲ درصد رشد داشته است. 

سود ناخالص «فملی» نیز ۵۹ درصد رشد کرده است. شایان ذکر است در این دوره سایر درآمدها ۹۷۷ درصد افزایش و سایر هزینه های عملیاتی ۷۷ درصد نسبت به ۶ ماهه سال ۹۸ کاهش داشته است. 

درآمد سرمایه گذاری ها هم که در سال ۹۸ منفی بود در ۶ ماهه سال ۹۹ حدود ۴۰۸ میلیارد تومان مثبت می باشد. شرکت در ۶ ماهه نخست به سود خالص حدود ۱۰۲۱۸ میلیارد تومانی دست یافته است.

برای مشاهده گزارش تفسیری مدیریت شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی» در دوره شش ماهه مالی منتهی 31 شهریور 1399 فایل ضمیمه ذیل را دانلود نمایید.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده