تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۰
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۱۳۸۸۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

لزوم حذف معافیت امور گمرکی واردات ماشین آلات خط تولید

می متالز - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که واردات سالانه ۴ میلیارد دلار ماشین‌آلات خط تولید منطقی به نظر نمی‌رسد.
لزوم حذف معافیت امور گمرکی واردات ماشین آلات خط تولید

لزوم حذف معافیت امور گمرکی واردات ماشین آلات خط تولید

به گزارش می متالز، مطابق بند «غ» ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی، واردکنندگان ماشین‌آلات خطوط تولید در صورت نبود وجود مشابه داخل از پرداخت حقوق گمرکی معاف هستند. با توجه به آنکه این قانون موجب سخت شدن فضای رقابت برای صنایع ماشین‌سازی داخلی شده، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند حذف این بند از قانون می‌تواند موجب رونق صنعت ماشین‌سازی کشور شود.

حجت‌الله فیروزی با اشاره به بررسی موضوع حذف معافیت واردکنندگان در بند «غ» ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی در این کمیسیون گفت: در صورت تصویب این موضوع در کمیسیون و صحن علنی مجلس، واردکننده‌های ماشین‌آلات خط تولید باید تمام حقوق گمرکی خود را پرداخت کنند. همچنین منابع مالی حاصل شده از حذف معافیت مذکور در صندوقی نزد وزارت صمت ذخیره می‌شود و ۵۰ درصد آن به صورت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه ساخت ماشین‌آلات خط تولید پرداخت خواهد شد.

فیروزی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و ساخت داخل بسیاری از ماشین‌آلات در کشور وجود دارد، با وجود این تعداد شرکت دانش‌بنیان، واردات سالانه ۴ میلیارد دلار ماشین‌آلات خط تولید منطقی به نظر نمی‌رسد.

عناوین برگزیده