تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۱۴۱۵۸
سرویس خبر : انرژی
وزیر نیرو

زمان را از دست بدهیم، مشکل آب پیچیده تر می شود

می متالز - آمار ها و هشدار های موجود در زمینه کمبود آب خبر از این می دهند که تابستان 97 چالشی جدی برای کشور در حوزه آب خواهد بود. این در حالی است که تا کنون برنامه های دقیقی برای جایگزینی منابع آب تنظیم نشده است و زمانی که قدم به قدم با شرایط بحرانی رو به رو می شویم، مسئولین تصمیم گرفته اند تا تمام توان خود را خرج کاهش مصرف مردم کنند.
زمان را از دست بدهیم، مشکل آب پیچیده تر می شود

به گزارش می متالز، با این وجود بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این گونه تبلیغات در راستای بهبود وضعیت مصرف در کوتاه مدت تاثیر چندانی ندارد و برای تحقق این برنامه ها باید برنامه هایی دقیق و بلند مدت تنظیم کرد. وزارت نیرو نیز به دنبال این است که با اجرای طرح های جدید تامین آب در کنار مدیریت تقاضا کمبود آب در تابستان 97 را جبران کند.

به گفته وزیر نیرو استفاده از همه روش های تامین آب جدید تنها در کنار اصلاح الگوی مصرف به ویژه در بخش کشاورزی مفید خواهد بود.

رضا اردکانیان در پاسخ به این سوال که آیا واردات آب در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد یا خیر، اظهار کرد: وزارت نیرو همه راهها و شیوههای تامین آب جدید را قطعا در دستور کار خود دارد اما مساله مهم این است که نباید فراموش کنیم صرف پرداختن به طرح های تامین آب جدید و عدم توجه ضروری و لازم به شیوه مصرف آب مشکل ما را حل نخواهد کرد همانطور که تا کنون مشکل ما حل نشده است و امروز با کمبود آب مواجهیم.

وزیر نیرو تا کید کرد: در این خصوص باید به هردو مساله باهم بپردازیم و به دلیل عقب ماندگی هایی که در توجه ضروری به مدیریت مصرف داریم به بحث مصرف و اصلاح شیوه مصرف بیشتر توجه کنیم.

اردکانیان اصلاح الگوی مصرف آب را شرط لازم مدیریت این حوزه دانست و گفت: اگر شیوه مصرف ما در همه بخش ها به ویژه بخش کشاورزی اصلاح نشود شیوه های تامین آب جدید نه تنها مساله را حل نکرده بلکه می تواند باعث از دست رفتن فرصت باقی مانده پیش روی ما شود.

وی ادامه داد: در این شرایط به دلیل از دست رفتن زمان برای تصحیح شیوه مصرف و به دلیل سیر افزایش طبیعی جمعیت و به دنبال آن بالارفتن میزان تقاضا، مشکل امروز کشور در آینده ای نزدیک به شکل پیچیده تری خود را نشان می دهد.

اردکانیان خاطر نشان کرد: همانطور که قبلا گفتم وزارت نیرو طبق مسئولیت ذاتی این وزارتخانه همه راههای تامین آب جدید از شیوه های متعارف مثل احداث سد، کنترل آبهایی که از کشور خارج می شود و استفاده معقول از منابع زیرزمینی گرفته تا آب های غیر متعارف مثل شیرین کردن آب شور، استفاده از پساب تصفیه شده برای مصارف مجاز، مبادلات آب و باروری ابرها را در دستور کار خود قرار داده است.

این وزیر کابینه تدبیر و امید به مسئولیت رسانه ها نیز اشاره کرد و افزود: همه شیوه های تامین آب در دستور کار هست اما لازم است هم از سوی وزارتخانه و مسئولین و هم از سوی رسانه ها که مسئولیت مهم ارتباط با افکار عمومی را بر عهده دارند، بر تغییر الگوی مصرف تاکید و کار ویژه شود.

اردکانیان ادامه داد: این نکته مهم را فراموش نکنیم که اگر مانند گذشته به بخش سخت مساله یعنی اصلاح شیوه مصرف پرداخته نشود و مانند دوره های خشک گذشته توجه ما صرفا معطوف به مساله تامین های جدید شود، مشکل کشور حل نشده و حیات ما در خطر خواهد بود.

وزیر نیرو با اشاره به ضعف مدیریت خشکسالی در دوره های گذشته اظهار کرد: ما نمی توانیم به همان شیوه های کِشتی ادامه دهیم که زمانی با جمعیت 30 الی 40 میلیونی کشوراستفاده می شد، چرا که قطعا این عدم تعادل و تراز منفی تولید و مصرف در آینده بزرگتر شده و مشکل ما هم پیچیده تر خواهد شد.

وی همچنین در جمع خبرنگاران نیز با تاکید بر اینکه کاهش بارندگی‌ ها موجب افت ذخیره سدها شده است، عنوان کرد: ادامه این روند تاثیر مستقیمی بر روی منابع آب موجود برای مصارف مختلف به ویژه بخش شرب را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به کاهش تولید نیروگاه‌ های برقابی به دلیل افت ارتفاع آب ذخیره شده در سدها، گفت: طبیعتا ادامه این روند منجر به کاهش تولید برق در تابستان امسال خواهد شد.

وزیر نیرو تاکید کرد: امسال خشک ‌ترین سال نیم قرن اخیر کشور را تجربه می ‌کنیم و در برخی از مناطق همچون سد زاینده رود اصفهان چنین خشکسالی را از بدو تاسیس این سازه تجربه نکرده‌ایم. ولی شرایط فعلی فرصت امکان برنامه ریزی درست را برای مسئولان مستقیم دست ‌اندرکار این امر و همچنین امکان صرفه جویی را برای مردم فراهم خواهد ساخت.

اردکانیان خاطرنشان کرد: آب موجود در مخازن سدها هر چه کمتر و صحیح ‌تر مصرف شود ما تابستان کم مشکل ‌تری را پشت سر خواهیم گذاشت. هر چه در مصرف برق عادات ما به سمت مصرف صحیح انرژی حرکت کرد طبیعتا تابستان امسال خطر کمتری در ارتباط با خاموشی‌ها خواهیم داشت.

وی یادآور شد: سال گذشته حدود 9300 مگاوات تولید برق از نیروگاه ‌های برقابی داشته ‌ایم که با توجه به وضعیت سدها و بارندگی ‌های رخ داده امسال این رقم به پنج هزار مگاوات خواهد رسید و چهار و 300 مگاوات افت تولید برق در نیروگاه ‌های برقابی خواهیم داشت.

وزیر نیرو بر لزوم اصلاح شیوه‌ های مصرف انرژی تاکید کرد و گفت: بایستی امسال به گونه ‌ای برای مصرف برق بخش‌های مختلف از جمله صنعت، خانگی، چاه ‌های کشاورزی و... برنامه ریزی و مدیریت کنیم که بتوانیم در زمان‌ های پیک تابستان امسال که ساعات زیادی را در بر نمی ‌گیرد، با مصرفی درست آسایش خود را حفظ کنیم و شاهد خاموشی در کشور نباشیم.

اردکانیان ادامه داد: در حال حاضر فرصت مناسبی در اختیار ما است تا بتوانیم تمرین مصرف درست و کمتر منابع آبی را در برنامه‌ های عادی روزانه خود قرار داده و تلاش کنیم از آب تصفیه شده برای مصارف شرب و پخت و پز استفاده کنیم و برای سایر مصارف صرفه جویی را در سرلوحه فعالیت ‌های خود قرار بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش شرب کشور محدویت منابع سنگین ‌تری دارد، تصریح کرد: در شهری همچون تهران منابع آب محدودی وجود دارد و تعداد سدهای که امکان احداث در این منطقه وجود داشته ایجاد شده است بنابراین باید با همین منابع موجود آب مورد نیاز خود را تامین کنیم. به هر حال ایران کشور کم آبی است و این شرایط خاص هم محدود به امسال نیست پس باید به سمت مصرف درست منابع آبی و مدیریت مصرف و تقاضا حرکت کنیم.

علاوه بر این وزیر نیرو در طی سفر فشرده خود به خوزستان که با بهره برداری و کلنگ زنی 18 طرح عمرانی در جهت آبرسانی و برق رسانی به مناطق مختلف این استان همراه بود، در سخنرانی هایی به جدیت بر مدیریت مصرف تاکید کرد.

اردکانیان در این خصوص گفت: امسال سال خاصی به لحاظ کمبود بارش ها است و طبیعتا باید تجدید نظر جدی در استفاده از منابع محدود آب داشته باشیم.

وی افزود: باید اولویت را برای تامین آب شرب کشور بگذاریم و در شیوه و چگونگی مصرف آب در سایر بخش ها از جمله کشاورزی مراقبت های لازم را انجام دهیم تا این تابستان را با سختی و مشقت کمتری پشت سر بگذاریم.

وزیر نیرو تصریح کرد: همکاران ما در سطح کشور با پیش‌ بینی خشکسالی امسال از هفته ‌ها پیش و حتی چند ماه قبل مراقبت‌ های لازم را در بحث بهره‌ برداری از منابع آب موجود داشتند. امسال نسبت به سال گذشته، آب موجود مخازن سد های کشور حدود ۲۳ درصد کمتر شده است.

اردکانیان افزود: همچنین از آغاز سال آبی ۹۶ – ۹۷ تا ۲۸ فروردین ماه، مجموعه بارش‌ های کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۴ درصد کاهش داشته است. قطعا تابستان نسبتا متفاوتی را نسبت به سال‌ های گذشته در پیش خواهیم داشت. اطمینان دارم با توجه به هوشیاری، آگاهی و همکاری مردم از هم ‌اکنون مردم مراقبت‌ های لازم را در مصرف آب خود در بخش ‌های مختلف خواهند داشت و با دقت کافی منابع آبی را میان بخش ‌های مختلف تقسیم خواهند کرد.

وی ادامه داد: البته اولویت تأمین آب شرب قطعی است. همه توجه ما بر این خواهد بود که با کمک مردم ان‌ شاءالله مشکل جدی در سپری کردن تابستان امسال نداشته باشیم. آنچه مهم است پذیرفته شدن این موضوع است که این خشکی و خشکسالی، غیر مترقبه و حادث نیست. بلکه ما در اقلیمی خشک زندگی می ‌کنیم. دنیا به سمت گرمتر شدن و منابع آبی به سمت کمتر شدن است. از این رو شیوه ‌های مصرف آب قطعا باید تغییر کند و اولویت ‌ها را باید شناسایی کنیم.

وزیر نیرو درباره وضعیت آب کشاورزی کشور در سال جاری عنوان کرد: در زمینه آب کشاورزی که اصلی ‌ترین بخش مصرف آب کشور است، باید به سمت کشت‌ های کمتر آب ‌بر پیش برویم و سعی کنیم بهره‌ وری آب را افزایش دهیم و محصول خشک بیشتری از آب کمتر به دست بیاوریم؛ با این کار قطعا می ‌توانیم نه تنها جمعیت فعلی، بلکه جمعیت‌ های بیشتر را نیز در رفاه و آسایش مدیریت کنیم، اما شرط اصلی آن پذیرش این واقعیت است که ما باید با کم‌آبی سازگار شویم.

اردکانیان ادامه داد: قطعا نمی‌توانیم با جمعیتی ۲.۳ برابر ۵۰ سال گذشته، با منابع آبی کمتر از منابع آبی گذشته، با همان شیوه‌ های مصرفی پیشین زندگی خود را ادامه دهیم. این کار نشدنی است. در هیچ جا شدنی نبوده و در کشور ما هم نشدنی است. با توجه به آگاهی مردم و سطح بالای همکاری آنها ان‌ شاءالله این مسأله به شکل خوبی مدیریت خواهد شد.

وی افزود: باید خود را آماده تغییرات وسیعی در نحوه مصرف آب کنیم. محال است بتوانیم با همان شیوه‌ هایی که کشور را با بارشی به مراتب بیشتر از وضعیت فعلی و با جمعیتی کمتر از جمعیت کنونی اداره می‌کردیم، اداره کنیم.

وزیر نیرو گفت: حتما باید در شیوه‌ های مصرف نه تنها بحث آب بلکه سایر منابع زیست محیطی از جمله انرژی در کشور تجدید نظرهای جدی کنیم. ما مسئول سرنوشت خود و نسل ‌های آینده کشور هستیم.

بر این اساس می توان دریافت که برای جبران کم آبی تابستان اقدامات زیادی انجام شود. که یکی از آنها تامین آب از منابع جدید است. علاوه بر این تغییر شیوه مصرف نیز راهکاری است که اگر اجرا نشود، در آینده نزدیک با مشکلات فراوانی در زمینه تامین آب رو به رو خواهیم شد. چرا که جمعیت کشور روز به روز افزایش می یابد و بارش ها تحت تاثیر شرایط خشکسالی و تغییر اقلیم هر روز کمتر می شوند. علاوه بر این نبود شیوه های نادرست مدیریت نیز چالش های بسیاری را در این بخش ایجاد کرده است که اگر در آنها تغییر ایجاد نشود بهبودی در شرایط حاصل نخواهد شد. در نتیجه این گونه برداشت می شود که علاوه بر تغییر الگوی مصرف، الگوی مدیریت منابع آب نیز باید اصلاح شود تا کشور از چالش های حوزه آب مصون باشد.

عناوین برگزیده