تاریخ: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۱۴
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۱۴۹۹۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر عنوان کرد:

جهش تولید در گروی صادرات

می متالز - در سال‌های گذشته همواره از کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت به‌ عنوان یک ضرورت یاد شده اما عدم وجود جایگزین مناسب برای این درآمدها مانع از اجرایی شدن این ضرورت شده است.
جهش تولید در گروی صادرات

جهش تولید در گروی صادرات

به گزارش می متالز، در این میان، چند سالی از مطرح شدن پتانسیل بخش معدن و صنایع معدنی برای جایگزینی با درآمدهای نفتی می‌گذرد و این بخش توانسته به خوبی پتانسیل خود در این زمینه را نمایان کند. به خصوص در سال گذشته با شدت گرفتن تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی بخش معدن و صنایع معدنی توانست به خوبی نقش موثری در تولید ناخالص داخلی و ارزآوری برای کشور داشته باشد. حال با نام‌گذاری سال جاری به‌ عنوان جهش تولید انتظار می‌رود که اگر این سیاست به ‌درستی در بخش معدن و صنایع معدنی کشور ایفا شود، در نهایت سهم این حوزه در درآمدهای کشور و جایگزینی آن با اقتصاد نفتی نیز افزایش پیدا کند. در این راستا با محمد محیاپور، مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر گفت‌وگو شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در گفت‌وگویی اظهار داشت: وجود ذخایر قابل توجه معدنی به ‌خصوص در حوزه سنگ‌آهن این زمینه را برای کشور فراهم کرده که با تاکید بر تکمیل زنجیره فولاد بتواند درآمدزایی قابل توجهی از این حوزه داشته باشد. عملکرد قابل توجه تمامی بخش‌های زنجیره فولاد به بیشتر مشخص شدن نقش معدن و صنایع معدنی در افزایش تولید ناخالص داخلی افزده است. در سال گذشته (رونق تولید) عملکرد مناسب زنجیره فولاد رشد تولید در تمامی بخش‌های زنجیره را درپی داشت که علاوه بر تامین نیاز بازار داخل به صادرات قابل توجهی نیز منجر شد. در سال جاری نیز که «جهش تولید» نامگذاری شده باید ازسویی تولید در بخش‌های مختلف زنجیره افزایش پیدا کند و از سوی دیگر با تسهیل قوانین صادراتی رونقی در صادرات به‌وجود آید چرا که این امر در نهایت مزایایی ازجمله درآمدزایی ارزی، کاهش اتکا کشور به درآمدهای نفتی، اشتغال‌زایی و… را به همراه خواهد داشت. مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

 

نقش صنعت فولاد در کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی را چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظر شما شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر چه نقشی می‌تواند در این زمینه ایفا کند؟

صنایع معدنی و به‌ خصوص صنعت فولاد از پتانسیل قابل توجهی در افزایش تولید ناخالص داخلی و ارزآوری برای کشور برخوردار هستند که همین امر می‌تواند مزیتی مهم برای کشور برای جایگزین کردن این بخش با بخشی از اقتصاد نفتی کشور باشد. خوشبختانه در سال‌های اخیر پتانسیل این حوزه در درآمدزایی ارزی بیشتر نمایان شده است. در واقع، عملکرد مناسب شرکت‌های زنجیره فولاد در سال‌های گذشته باعث شده تا بازار داخل در بسیاری از حلقه‌های زنجیره تامین شود و همچنین در ادامه رشد قابل توجهی در صادرات محصولات مختلف زنجیره به‌ وجود آمد که همین امر درآمد ارزی مناسبی را برای کشور ایجاد کرد. همین نتایج مثبت امیدی برای جایگزینی این بخش با اقتصاد نفتی به‌وجود آورد. شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر باوجودی که عمر زیادی از به بهره‌برداری رسیدن آن نمی‌گذرد توانسته با ارائه محصولی با کیفیت رضایت بازار داخل را تامین کند. همچنین محصولات این شرکت با اقبال بسیار خوبی در بازار بین‌المللی روبه‌رو شده‌اند و پتانسیل افزایش صادرات و رشد درآمدزایی ارزی برای کشور دارند که این امر به‌ خصوص در شرایط کنونی تحریم‌ها که صادرات بسیاری از محصولات دشوار شده و دولت در تامین درآمد ارزی با مشکل روبه‌رو است، اهمیت قابل توجهی دارد.

 

برای سال جاری چه برنامه‌ای را در زمینه تولید مدنظر گرفته است؟

با همت تمامی کارکنان مجموعه توسعه آهن و فولاد گل‌گهر موفق شدیم تا در سال 98، تولید دو میلیون و 800 هزار تن آهن اسفنجی را در مجموعه محقق کنیم. از آنجایی که سال جاری از سوی مقام رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده در شرکت توسعه آهن و فولاد برنامه‌ای دقیق برای ارتقا سطح تولید محصول شرکت در سال جاری به بیش از سه میلیون تن تدوین شده است. در فروردین ماه نیز تمام برنامه‌های تولید مجموعه طبق برنامه‌ریزی پیش رفته و امیدوار هستیم تا پایان سال برنامه در نظر گرفته شده محقق شود.

 

برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در میان کارکنان مجموعه چه اقداماتی صورت داده‌اید و پیشامد شیوع این بیماری چه تغییری در شرایط کاری شما ایجاد کرده است؟

با شیوع این بیماری و به‌ منظور حفظ سلامت نیروی کار، پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت جدی در شرکت توسعه آهن و فولاد در نظر گرفته و رعایت شد. در ادامه نیز نیروهای بخش‌های مختلف در مجموعه شیفت‌بندی شدند و به‌نحوی برنامه‌ریزی شد که هر روز افراد کمتری در محل کار حضور داشته باشند اما نیروها کار یکدیگر را پوشش دهند تا بدین ترتیب در عین حفظ سلامتی تمامی کارکنان خللی در برنامه‌های تولید به‌وجود نیاید. بدین ترتیب تا زمانی که کشور درگیر این بیماری است کار در شرکت توسعه آهن و فولاد به ‌همین صورت ادامه پیدا می‌کند.

علاوه بر ادامه روند تولید در دوران بیماری طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با رعایت تمامی نکات و الزامات بهداشتی اجرای پروژه‌های توسعه‌ای مجموعه نیز استمرار دارد.

 

در سال گذشته صادرات چه بخشی از بازار فروش شما را تشکیل داد؟

یکی از موفقیت‌های شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در سال 98، رشد صادرات آهن اسفنجی بود. از آنجایی که در نیمه دوم سال 97 بازار داخلی با مازاد آهن اسفنجی روبه‌رو شد که این مازاد نیاز تا ماه‌های ابتدایی سال 98 نیز استمرار داشت، شرکت توسعه آهن و فولاد از همان زمان اقدام به برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات خود کرد و برای اجرایی شدن این امر اقدام به بازارسازی در شرکت‌های مختلف فولادساز در نقاط مختلف دنیا کرد.

از آنجایی که اغلب واحدهای فولادساز دنیا مصرف‌کننده قراضه هستند و شناختی از محصول آهن اسفنجی ندارند، این بازاریابی کمی زمان‌بر شد. اما در نهایت، با ارسال حدود 20 محموله نمونه توانستیم به بازار مناسب صادراتی دست پیدا کنیم که این امر دستاورد بزرگی برای مجموعه و حتی کشور بود.

از ماه‌های ابتدایی سال 98 شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر پس از تامین نیاز بازار داخل که همواره اولویت مجموعه بود، بخشی از محصول تولیدی خود را نیز به صادرات اختصاص داد و محموله‌های خود را به مجموعه‌هایی که در چند ماه قبل شناسایی کرده بود ارسال کرد. صادرات علاوه بر به تعادل رساندن بازار داخل از لحاظ تامین ارز برای کشور و مجموعه اهمیت بالایی دارد. هر واحد تولیدی برای تامین قطعات مورد نیاز و یا طرح‌های توسعه‌ای خود نیاز به ارز دارد، بنابراین لازم است که امکان صادرات داشته باشد.

با این وجود در ماه‌های پایانی سال 98 وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به وضع عوارض بر روی صادرات آهن اسفنجی کرد که همین عوارض صادرات تولیدکنندگان داخلی را غیراقتصادی کرد و باعث شد تا مجموعه نتواند از پس تعهدات صادراتی خود برآید.

 

استمرار صادرات چه نقشی در تحقق جهش تولید دارد؟

بخشی از جهش تولید با صادرات تحقق پیدا می‌کند، لازم است که به هر تولیدکننده آهن اسفنجی این اجازه داده شود که 30 درصد محصولات خود را صادر کند. بدین ترتیب  علاوه بر تامین نیاز بازار داخل به آهن اسفنجی این بازار به تعادل می‌رسد و رونق تجارت داخلی حفظ می‌شود. همچنین صادرات برای تامین ارز موردنیاز تولیدکنندگان ضرورت دارد. شرکتی همانند توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در حال اجرای طرح توسعه‌ای است و باید بخشی از محصول خود را برای تامین ارز مورد نیاز این طرح‌ها صادر کند.

عناوین برگزیده