تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۹
بازدید: ۳۹۰
کد خبر: ۱۵۰۱۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آذربایجان‌غربی آماده تامین نیازهای حوزه ساختمانی جمهوری آذربایجان است

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ظرفیت و آمادگی لازم برای تامین نیازهای حوزه ساختمانی جمهوری آذربایجان به ویژه در منطقه قره‌باغ در این استان وجود دارد.
آذربایجان‌غربی آماده تامین نیازهای حوزه ساختمانی جمهوری آذربایجان است

به گزارش می متالز، غلامرضا بابایی روز دوشنبه افزود: در حال حاضر نیز صادرات سیمان از آذربایجان غربی به کشور جمهوری آذربایجان وجود دارد و می‌توان ارقام بیشتری نیز در این خصوص مهیا کرد.

وی اضافه کرد: آذربایجان غربی تولیدکننده بیش از چهار میلیون تن سیمان در طول سال است که بخش قابل توجهی از آن می‌تواند به کشورهای مختلف از جمله جمهوری آذربایجان صادر شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهار کرد: ۲۲ میلیون دلار صادرات از ابتدای امسال از این استان به جمهوری آذربایجان صورت گرفته که این رقم قابل افزایش است.

بابایی با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان یکی از مهمترین کشورها برای توسعه تجارت در منطقه است، گفت: ظرفیت‌های تجاری استان برای افزایش مراودات با این کشور مهیاست و در صورت ایجاد شرایط لازم، اقدامات سریع صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان، علاوه بر اینکه بازار مناسبی برای کالاهای صادراتی آذربایجان غربی است، حلقه وصل تجارت به کشورهای آسیایی میانه و اوراسیا به شمار می رود، افزود: تجّار فعال کشور روسیه اغلب کشور جمهوری آذربایجان هستند که بازار تجارت را در دست دارند و می توان از طریق آنها صادرات را به کشورهای دیگر انجام داد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اضافه کرد: اگر متولیان واردات و ترانزیت کشور جمهوری آذربایجان شرایط مساعد و سهل و روان را در مبادلات تجاری با ایران و شرایط ترانزیتی را در مرزهای خود مهیا کنند، رونق اقتصادی در کالاهای صادراتی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: کشورهای منطقه اوراسیا عامل موثری در رسیدن کالاهای ایرانی به بازارهای هدف خواهد بود و تقویت روابط با این منطقه بیش از پیش در دستور کار است.

بابایی با اشاره به هم مرز بودن آذربایجان غربی با جمهوری خودمختار نخجوان گفت: این امر می تواند ظرفیتی مضاعف برای توسعه مراودات با این منطقه و همچنین جمهوری آذربایجان باشد.

طی روزهای اخیر "الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان از رهبران کشورهای همسایه خواسته تا برای فراهم کردن حضور شرکت‌های اقتصای خود به عنوان پیمانکار برای بازسازی مناطق آزاد شده قره باغ به این کشور، اقدام کنند.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز در سفر اخیر خود به ایران گفته بود که مرزهای آذربایجان با ایران، مرز دوستی و توسعه است و بر این باور هستیم که احیای این مرزها می تواند پروژه های همکاری جدیدی برای ۲ کشور ایجاد کند.

طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان‌غربی حدود ۹۶۷ کیلومتر است؛ این استان از طرف شمال ۱۴۹ کیلومتر مرز آبی از طریق رودخانه ارس با جمهوری خودمختار نخجوان دارد.

عناوین برگزیده