تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۹
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۱۵۰۳۷۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحقق شعار جهش تولید در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر

می متالز - شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر یک مجموعه صنعتی بزرگ در کشور بوده و جایگاه ویژه‌ای در فولاد کشور پیدا کرده است. در حال حاضر، با تولید سالانه بیش از سه میلیون تن تولید آهن اسفنجی، بزرگترین عرضه‌کننده این محصول در کشور به شمار می‌رود. آهن اسفنجی جزو محصولات و مواد اولیه‌ اصلی زنجیره فولاد است و خوراک کارخانه‌های فولادسازی را تامین می‌کند.
تحقق شعار جهش تولید در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر

تحقق شعار جهش تولید در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر

به گزارش می متالز، این شرکت در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام «سال جهش تولید» نام‌گذاری شده است و در شرایط شیوع بیماری کرونا نه تنها تولید خود را متوقف نکرد، بلکه عزم خود را برای ثبت رکورد‌های جدیدی در تولید جزم کرد و توانست با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با تلاش خستگی‌ناپذیر کلیه کارکنان این شرکت، رکوردهای ارزشمندی را در زمینه تولید محصولات خود ثبت کند و برگ زرین دیگری بر افتخارات توسعه آهن و فولاد گل‌گهر بیفزاید. در این راستا، با مهدی عتیقی، معاونت بهره‌برداری شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر گفت‌وگو شده که مشروح آن در ادامه آمده است:

 

در سالی که مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نامگذاری کردند، چه ایده‌ای برای تحول در شیوه تولید شرکت در نظر گرفتید و شعار امسال را در برنامه تولید چگونه تعریف کردید؟

همزمان با نامگذاری سال 99 به نام سال جهش تولید، دستیابی به تولید بالاتر و پایدارتر از طریق تدوین برنامه کلان تولید و پایش مداوم آن، بهبود عملکرد سیستم‌ها، بهبود سیستم‌های نگهداری و تعمیرات، افزایش زمان‌های تولید محصول و نیز بهبود کمیت و کیفیت تولید محصول، رقم خورده است.

 

با توجه به شعار جهش تولید آیا میزان تولید شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر نسبت به سال قبل بیشتر شده است؟

تولید آهن اسفنجی در هشت ماهه منتهی به آبان ماه سال 99، نسبت به مدت مشابه در سال 98، 8 درصد رشد داشته است.

 

آیا سال جهش تولید باعث شد این شرکت درآمد بیشتری داشته باشد؟ در صورت افزایش تولید کارآفرینی هم داشتید و یا با همان پرسنل قبل کار را ادامه دادید؟

در سال 99 از طریق جذب تعدادی نیروی نخبه بومی از بهترین دانشگاه‌های ایران، گام بلندی در جهت توانمندسازی قوه فکری شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر همزمان با افزایش سودآوری قابل توجه، برداشته شده است.

 

در شرایط شیوع بیماری کرونا این شرکت چگونه به تعهدات خود در قبال ایمنی کاری و رعایت نکات بهداشتی برای کلیه پرسنل عمل کرده است؟

از آنجا که در ایام تسری ویروس منحوس کرونا در سطح جهان، مهم‌ترین اولویت شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، حفظ سلامت کامل کارکنان لحاظ گردیده است، از طریق اقداماتی نظیر پخش جعبه‌های بهداشتی، پایش مداوم سلامت پرسنل، ضد عفونی نمودن مدون مکان‌ها، تغییر ساعت کاری پرسنل، الزام به حضور 50 درصدی پرسنل و…، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر علاوه بر تطابق کامل با پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت، همواره به عنوان شرکتی پیشرو و الگو در سطح منطقه گل‌گهر عمل کرده است.

 

در شرایط تحریم آیا با کمبود مواد اولیه و نیز تجهیزاتی که باید از خارج کشور وارد می‌شد، روبرو شدید؟

متاسفانه شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر نیز مانند بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، در اثر اعمال تحریم‌های ظالمانه متضرر شده است ولی با توجه به دانش تخصصی شرکت‌های داخلی و بومی‌سازی قطعات توانسته‌ایم از سد تحریم‌ها بگذریم و تا حد زیادی این مشکل را مرتفع نماییم.

 

برای جبران نیازهای شرکت در زمینه‌هایی که به خارج وابسته است، چه تمهیداتی اندیشیدید؟

اعتماد به تولید‌کنندگان داخلی، حمایت همه‌جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان، بومی‌سازی تولید، جذب نیروهای متخصص و اقدام به مهندسی معکوس قطعات و تجهیزات، اقدامات مقابله‌ای در برابر تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی بوده است.

 

اگر تحریم‌ها ادامه داشته باشد، چه تصمیمی برای آینده شرکت دارید؟

ساخت کلیه تجهیزات مورد نیاز شرکت از طریق همکاری با تولید‌کنندگان داخلی و بومی‌سازی تولید محصولات مورد نیاز از طریق طراحی‌های مفهومی یا مهندسی معکوس، تنها راه مقابله میان‌مدت و بلند‌مدت با شرایط کنونی است.

 

برای جبران خسارت ناشی از تحریم‌ها چه راهکاری دارید؟ و آیا صادرات شرکت تحت تاثیر تحریم‌ها افت کرده است؟

با توجه به اینکه شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده آهن اسفنجی در سطح کشور محسوب می‌شود، از طریق ارتقای کیفی و کمی محصول تولیدی، موجب بهبود آماده به کاری شرکت‌های تولید‌کننده فولاد شده و در نتیجه نقش پررنگی در تکمیل زنجیره فولاد کشور ایفا کرده است.

عتیقی، معاونت بهره‌برداری شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر ضمن تبریک ثبت رکوردهای تولید به خانواده بزرگ شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، اظهار داشت: ثبت رکوردهای تولید با حمایت‌های بی‌نظیر مدیرعامل ساعی و دلسوز شرکت جناب مهندس محمد محیاپور و اعضای هیات مدیره و کلیه همکاران شرکت توسعه آهن و فولاد به ثبت رسیده است و لازم می‌دانم از همه‌ این عزیزان تقدیر و تشکر کنم.

عناوین برگزیده