تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۱
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۱۵۱۶۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
[عکس]

سارایوو در میان پنج شهر با آلودگی هوای بالا

می متالز - دبیرکل شورای همکاری منطقه‌ای (RCC) گفت شهر‌های بالکان آلوده‌ترین شهر‌ها هستند، زیرا ۷۰ درصد برق ما از طریق سوختن زغال سنگ تولید می‌شود.
سارایوو در میان پنج شهر با آلودگی هوای بالا

به گزارش می متالز، نشست شورای همکاری منطقه‌ای (RCC) با موضوع محیط زیست و اقدامات آب و هوایی برای اجرای برنامه سبز در بالکان غربی و با حضور وزرای کشور‌های بالکان غربی برگزار شد.

در این نشست، وزارت تجارت خارجی و روابط اقتصادی بوسنی و هرزگوین به عنوان رئیس مشترک کارگروه منطقه‌ای ۲۰۲۰ و شورای همکاری منطقه‌ای میزبان پنجمین نشست وزیران در زمینه حفاظت از محیط زیست و اقدامات اقلیمی در بالکان غربی هستند.
دبیرکل شورای همکاری منطقه‌ای (RCC)، در افتتاحیه پنجمین نشست وزرای محیط زیست و اقدامات اقلیمی در بالکان غربی گفت: شهر‌های بالکان آلوده‌ترین شهر‌ها هستند و بیش از ۷۴ درصد شهروندان بالکان غربی، آلودگی را یک مشکل می‌دانند.
وی افزود: این درصد بالا تعجب آور نیست با توجه به اینکه این منطقه دارای آلوده‌ترین شهر‌های جهان است، زیرا ۷۰ درصد برق ما از طریق سوختن زغال سنگ تولید می‌شود. هوای آلوده مستقیماً مسئول پنج مرگ و میر زودرس در ۱۹ شهر در بالکان غربی است. فاضلاب در بسیاری از شهر‌ها بدون تصفیه تخلیه می‌شود. نرخ بازیافت در منطقه بالکان بسیار پایین است
وزیر برنامه ریزی و حفاظت از محیط زیست کانتون سارایوو نیز اعلام کرد: ممنوعیت نگهداری و استفاده از زغال سنگ از اول نوامبر ۲۰۲۱ اعمال می‌شود برنامه عملیاتی به وضوح مشخص می‌کند که چه کسی، چه کاری و در چه بازه زمانی باید انجام شود که زمان توقف استفاده از سوخت جامد در میان است؛ و این در درجه اول به ممنوعیت نگهداری و استفاده از زغال سنگ اشاره دارد.
مشکل آلودگی هوا در سارایوو، به ویژه در زمستان، سالهاست که وجود دارد و بزرگترین مشکل در این زمینه وجود ذرات مضر در هواست که دارای مقادیر بیش از حد مجاز هستند که به گفته تعداد زیادی از شهروندان سارایوو، به دلیل قیمت بالای انرژی در این کشور، از سوخت جامد برای گرم نگه داشتن منازل و محل کار و یا منبع سوخت نیروگاه‌های حرارتی استفاده می‌کنند که به گفته کارشناسان، سوخت جامد از بزرگترین آلاینده‌های هوا هستند.

عناوین برگزیده