تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۱۴
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۱۵۲۴۵۲
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر اعلام کرد:

کاهش ٤٢ درصدی هزینه تولید با سرمایه‌گذاری در پس کرانه بندر شهید رجایی

می متالز - مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از کاهش ٤٢ درصدی هزینه های تولید با سرمایه گذاری در پس کرانه‌های بندر شهید رجایی خبر داد.
کاهش ٤٢ درصدی هزینه تولید با سرمایه‌گذاری در پس کرانه بندر شهید رجایی

به گزارش می متالز، مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از کاهش ٤٢ درصدی هزینه های تولید با سرمایه گذاری در پس کرانه‌های بندر شهید رجایی خبر داد.

سعید عظیمی، مشاور مدیرعامل سازمان بنادر درخصوص تفاهنامه امضا شده اخیر با حضور وزیر راه و شهرسازی که قرار است بندر شهید رجایی را از نسل دوم به سوم تبدیل کند، اظهار داشت: ارتقای بندر شهید رجایی که حجم بالایی صادرات و واردات دارد در دستور کار قرار داشته و در گام نخست ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار به اراضی پسکرانه بندر الحاق شد که ظرفیت بندرشهید رجایی را به ۲ برابر ارتقاء می‌دهد.

وی افزود: زمین‌های دیگری هست که با سعی و تلاش به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد که در اتصال با بندر شهید رجایی قرار است کاملا جزو اراضی بندر شود و مقدار اراضی به ۴۸۰۰ متر افزایش پیدا کند.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: وقتی عمده صادرات و واردات کشور از طریق دریا انجام می‌گیرد پس ‌بهتر است کارخانه‌ها را در کنار دریا داشته باشیم.

 سازمان بنادر به آماده‌سازی این اراضی ورود نخواهد کرد

مجری طرح ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی در پاسخ به سوالی مبنی بر برخی نگرانی‌ها بابت حریم و حدود این اراضی  اظهار داشت: سازمان بنادر به هیچ عنوان در بحث آماده‌سازی با توجه به الگوی جدیدی که وجود دارد، ورود نخواهد کرد بلکه زمین را در اختیار سرمایه گذار قرار خواهد داد و حتی شاید آب و گاز و برق را هم خود سرمایه‌گذاران تامین کنند.

 وی افزود: به عنوان مثال یکی از شرکت‌های معدنی بزرگ حاضر در این تفاهمنامه اعلام داشته است که  هزار و ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین دارد و کار آماده‌سازی را براساس استانداردهای مدنظر انجام خواهد داد.این مجموعه باید براساس استانداردها جایی را برای منبع روی تعبیه کند و به همین خاطر در مذاکرات اولیه قرار شد آماده‌سازی با خود این سرمایه‌گذاران باشد.

به هیچ سرمایه‌گذاری زمین واگذار نمی کنیم، اجاره می‌دهیم

عظیمی بیان داشت:‌ نکته مهم دیگر این است که به هیچ عنوان زمینی به این سرمایه‌گذاران واگذار نخواهد شد و  به آن‌ها اجاره داده می شود و این یک امتیاز برای وزارت راه و شهرسازی و مجموعه سازمان بنادر ودریانوردی است که هیچ هزینه‌ای برای آماده‌سازی پرداخت نمی‌کنند.

وی افزود: سازمان بنادر می‌توانست در این زمین‌ها برای درآمدزایی ساخت انبار داشته باشد اما چون به دنبال ارتقای بنادر است به جای اینکه  ۲ تا ۳ هزار میلیارد هزینه کند و در ادامه کارهای توسعه‌ای متوقف شود، اینگونه از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کرد.

اراضی سنددار سازمان واگذار می‌شوند نه زمین‌های دارای معارض

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی درخصوص وجود معارض در اراضی ذکر شده و این شائبه که هیچگونه اقدامی درخصوص آن‌ها انجام نشده است، گفت: در این اراضی سازمان بنادر و دریانوردی نزدیک به ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین دارد که تنها ۳۵۰ هکتار آن معارض دارد. در این مسیر به هیچ عنوان زمین‌هایی که معارض دارند با توجه به اینکه تیم حقوقی دنبال کار آن‌هاست، واگذار نخواهند شد.

حضور در پسکرانه‌های بندر شهید رجایی به نفع سرمایه‌گذار است

مجری طرح ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی در پاسخ به سوالی که با وجود منطقه صنعتی خلیج فارس آیا نیازی بود که این منطقه مورد توجه ویژه قرار بگیرد؟ این منطقه (خلیج فارس) به راه‌ آهن سراسری وصل نیست و با اسکله فاصله زیادی داشته و با توجه به نبودن خطوط لوله گاز مشکل آب و برق هم بعضا دارد. به همین خاطر برای سرمایه‌گذار با این شرایط فرقی ندارد کارخانه‌اش را در این منطقه احداث کند یا اصفهان چون یک بار بارشان از گمرک خارج شده و یک بار مالیات می‌دهد و دوباره به اراضی می رسد.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان‌این که درخصوص این تفاهمنامه یکسری مطالب با یک نگاه مغرضانه بیان شده است، تصریح کرد:‌تمامی شرکت‌های حاضر در این تفاهمنامه از شرکت‌های بزرگ تولیدی بین‌المللی هستند که ظرفیت بالایی دارند.

وی افزود: پروژه ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری اراضی بندر شهید رجایی یک پروژه فوق العاده ملی است که می‌تواند علاوه بر ارزآوری به اشتغال‌زایی هم منجر شود. هم اکنون شرکت‌هایی که پا پیش گذاشته‌اند با استقبال شدیدی این تفاهمنامه را دنبال می‌کنند چرا که این  سرمایه گذاری می‌تواند تا نزدیک به ۴۲ درصد هزینه‌های تولید را برای آن‌ها پایین بیاورد.

عناوین برگزیده