تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۴۵
بازدید: ۳۴۱
کد خبر: ۱۵۳۳۶۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

معدن تراورتن آق دره

می متالز - یکی از معادن بزرگ سنگ های تزئینی ایران، معدن تراورتن آق درهدر شهر تکاب واقع در استان آذربایجان غربی می باشد.
معدن تراورتن آق دره

به گزارش می متالز، تراورتن (Travertine) نام سنگ تزئینی که از نوع سنگ های آهکی متخلخل می باشد، در بیان دقیقتر رسوبات به جامانده در چشمه های آب گرم پس از دوره های طولانی تاریخیاین نوع سنگ ها را تشکیل می دهند، و سوراخ و حفره هایی که بر روی سنگها به جا مانده ناشی از گاز های حبس شده در همین آب های گرم می باشد و این موضوع سبب جذابیت ظاهری و استقامت بالای این نوع سنگ تزئینی شده است. این نوع سنگ ها در دسته سنگ های تزئینی قرار دارد و به دلیل رنگبندی، میزان تخلخل، کیفیت و تنوع انتخاب مناسب و ایده آلی برای طراحان نماهای داخلی و خارجی ساختمانها، دیوارها، مجسمه ها، آبنما ها و.. می باشند. با توجه به گسترش ساخت و ساز مدرن در دنیا، نیازمندی صنعت ساختمان به تراورتن روز به روز افزایش میابد و در حال حاضر بخش عمده ای از نیاز صنعت ساختمان کشور از طریق واردات تامین می گردد.

یکی از معادن بزرگ سنگ های تزئینی ایران، معدن تراورتن آق درهدر شهر تکاب واقع در استان آذربایجان غربی می باشد.

این معدن با ظرفیتبیش از یک و نیم میلیون تن ذخیرهیکی بزرگترین و غنی ترین معادن منطقه است، رگه های گسترده تراورتن از نوع سیلور سوپر و ذخیره قابل توجه این معدن باعث شده که شرکت پویازرکان آق دره اقدام به سرمایه گذاری در زمینه ساخت و راه اندازی کارخانه تمام مکانیزه فرآوری سنگ تراورتن با تکنولوژی روز دنیا نماید، با توجه به برنامه ریزی های اولیه و بررسی ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده، پش بینی می شود که این شرکت ایرانی بتواند در کنار شرکت های بزرگ دنیا همچون ورونای ایتالیا، تینو، استون مارت و یا دلتا به رقابت بپردازد، هدفگذاری اصلی از احداث چنین کارخانه پیشرفته ای، صادرات محصول نهایی به جای خام فروشی است که سود قابل توجهی را نصیب کشور خواهد نمود.

سنگ استخراج شده در ایران همچون سنگ های معدن تراورتن آق دره یکی از بهترین سنگ های جهان است و برخی از انواع سنگ موجود در ایران در مناطق دیگر دنیا یافت نمی شود.

ایران در رتبه نهم تولید سنگ تزئینی در بین ۱۸ کشور تولید کننده سنگ تراورتن قرار دارد، البته راه اندازی کارخانه تراورتن آق دره می تواند جایگاه جهانی کشور عزیزمان را در این صنعت ارتقا بخشد.

برنامه ریزی جهت استفاده از بهترین و کاملترین مجموعه ماشین آلات برش و براشینگ سنگهای تزئینی این نوید را میدهد که کارخانه جدید در آینده نه چندان دور با تولید سالانه پنجاه هزار تن معادل پانصد هزار مترمربعسنگ تراورتن سیلور سوپر نه تنها حدود چهار درصدی در بازار کشور کسب نمایدبلکه با صادرات ارز آوری مناسبی برای کشور داشته باشد.

یکی از نیاز های اصلی کارخانه های برش سنگ در دنیا نیاز به آب است که در منطقه آق دره به دلیل بزرگی جغرافیایی کوهستانی به سادگی در دسترس است.

در حال حاضر کشور های امارات متحده عربی، قطر، عمان و ترکیه در منطقه خاورمیانه با وجود نداشتن منابع معدنی، دارای کارخانه های مدرن فرآوری تراورتن هست و هر ساله در حال افزایش است. جلوگیری از صادرات سنگ خام و جهت دهی کشور به سمت صادرات سنگ فراوری شده بیش از ۹۰۰ درصد ارزش افزوده ایجاد می نماید که با توجه به اهمیت فراوان فعالیت های معدنی، رقم قابل توجهی است.

عناوین برگزیده